Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1254709
joel80 skrev:Oavsett vad man lägger till för "tillbehör" när man köper bil är det så gott som omöjligt att få tillbaka den kostnaden vid en försäljning efter 3 år. Gäller ju allt från motorstorlek, utrustningspaket och fälgar. Man lägger till det för att man vill ha det, men man förlorar alltid lite mer stålar ju dyrare bilen blir vid köp. :)
Sant fast med viss modifikation. Automatlåda, AWD, parkeringsvärmare är tillbehör som håller ett markant bättre restvärde än annan utrustning. I operationella leasingkalkyler som jag har insyn i ligger dessa på restvärden 50-75% lite beroende på modell medans aluminiumfälgar, stereopaket, metallic, taklucka, backkamera mfl har restvärden 15-25%.

Samma utrustning har också olika restvärde per modell. Dragkroken på en V90 blir nästan gratis men sätter du samma på en V40 skrivs den i princip helt av på tre år. Samma utrustning kan också ha olika restvärden om den finns i ett paket eller väljs lös. Välj alltid paketet...

(Nu pratar jag om hur den professionella bilhandeln fungerar och värderar. Inte vad man kan få efter seg annonsering på Blocket eftersom en så liten del av nya bilar hamnar där efter första ägandeperioden)
Användarvisningsbild
av joel80
#1254715
Säger inte emot det. Och vissa tillbehör gör det enklare att sälja, även om man inte får tillbaka hela summan man lagt så kan det göra att affären går snabbare. 75% restvärde på vissa tillbehör är rejält högt, men är fortfarande då en kostnad på 25% av totalpriset för att lägga till det. Tror många är överens om att man ska köpa tillbehör och utrustning för att man vill ha det under ägandet och inte för att försöka spara pengar vid försäljning. :)
av Lövet
#1254717
joel80 skrev:Säger inte emot det. Och vissa tillbehör gör det enklare att sälja, även om man inte får tillbaka hela summan man lagt så kan det göra att affären går snabbare. 75% restvärde på vissa tillbehör är rejält högt, men är fortfarande då en kostnad på 25% av totalpriset för att lägga till det. Tror många är överens om att man ska köpa tillbehör och utrustning för att man vill ha det under ägandet och inte för att försöka spara pengar vid försäljning. :)
Nej någon utrustning som "lönar sig" som det ibland hävdas finns inte. Då skulle det krävas 100% restvärde plus kapitalkostnaden och det händer inte...
Användarvisningsbild
av Eritom
#1254946
AWD 😎
Bilagor
28FCD1F4-686D-4AA0-BFC9-04525635E5CC.jpeg
28FCD1F4-686D-4AA0-BFC9-04525635E5CC.jpeg (185.56 KiB) Visad 723 gånger
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
#1255316
Lövet skrev: ons 13 jun 2018, 13:06
joel80 skrev:Oavsett vad man lägger till för "tillbehör" när man köper bil är det så gott som omöjligt att få tillbaka den kostnaden vid en försäljning efter 3 år. Gäller ju allt från motorstorlek, utrustningspaket och fälgar. Man lägger till det för att man vill ha det, men man förlorar alltid lite mer stålar ju dyrare bilen blir vid köp. :)
Sant fast med viss modifikation. Automatlåda, AWD, parkeringsvärmare är tillbehör som håller ett markant bättre restvärde än annan utrustning. I operationella leasingkalkyler som jag har insyn i ligger dessa på restvärden 50-75% lite beroende på modell medans aluminiumfälgar, stereopaket, metallic, taklucka, backkamera mfl har restvärden 15-25%.

Samma utrustning har också olika restvärde per modell. Dragkroken på en V90 blir nästan gratis men sätter du samma på en V40 skrivs den i princip helt av på tre år. Samma utrustning kan också ha olika restvärden om den finns i ett paket eller väljs lös. Välj alltid paketet...

(Nu pratar jag om hur den professionella bilhandeln fungerar och värderar. Inte vad man kan få efter seg annonsering på Blocket eftersom en så liten del av nya bilar hamnar där efter första ägandeperioden)
+1
Står bilen kvar på blocket mer än en vecka är priset för högt.
Dom flesta som köper beg tittar på 1. priset och 2.milen

Min V70 D4 Aut 14 Mom BE uttagen samma år hade rullat 7500 mil gick inom 5 dagar med överlägset bästa priset, ändå fick jag 15k mer än vad inbytet hade gett.
av volvojesus
#1255917
AWD bilar drar ca 5-10% mer bränsle. Och bilarna är tyngre och sliter mer däck. Servicekostnaden går upp eftersom det finns fler delar som ska servas.
Dessutom AWD har fler delar som kan gå sönder eller ge oljud. Så behöver man inte AWD så ska man inte köpa det även om säljarna lockar med gratis eller billig ADW på köpet.
av troubleshooter
#1255953
Har kört runt 45000 mil med 4 olika volvobilar nu, alla med AWD, ingen med några konstiga
fel relaterade till AWD, visst det är fler rörliga delar som kan gå fel men en felaktig blinkersspak
är väl egentligen det enda som jag fått kosta på på en av bilarna utöver vanliga slitagedelar.

När det gäller bränsleförbrukning så är det sant att en AWD drar lite mer än en FWD, men jag
tror att högerfoten och automat kan har större inverkan på bränsleförbrukningen än AWD.....

Slutligen så håller jag fullständigt med om att har man inte själv nått insikten att man har behov
av AWD så bör man heller inte välja det, det egna behovet ska avgöra valet, inte en säljare!
Användarvisningsbild
av Eritom
#1256046
Min D4 AWD har ett snitt på 0,66/mil siden jeg fikk bilen. Kjører ganske hardt og har rullet 3800mil siden oktober.

Mener selv at det er ett mer enn akseptabelt nivå for en så stor bil!
Användarvisningsbild
av Derank
#1256059
Hårt?....jag kör hårt och snittar 1.1 på 4000mil vintertid kan jag ligga uppemot 1.4

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]