Sida 1 av 2
MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: tis 05 jun 2018, 09:00
av devvan
Tjena!
Vid beställning av V90 noterade jag att D3 på 150 hk har fått högre förbrukings- och utsläppsvärden än D4 och jag undrar vad detta kan komma sig. Har det med WLTP eller något liknande? Och vad är i såna fall sanningen - är D4an snålare än D3an eller är värdena helt enkelt baserade på olika körcykler?
Volvo V90 D3 aut / man:
Bränsleförbrukning l/100km
5,1 / 4,8 (B-klassade däck)
5,1 / 4,9 (C-klassade däck)
CO2 g/km
133 / 127 (B-klassade däck)
135 / 129 (C-klassade däck)
Volvo V90 D4 aut / man:
Bränsleförbrukning l/100km
4,8 / 4,6 (B-klassade däck)
4,9 / 4,7 (C-klassade däck)
CO2 g/km
127 / 121 (B-klassade däck)
129 / 124 (C-klassade däck)
Har någon här koll på det här med B-/C-klassade däck förresten - hur vet man vilket däck man får levererat på bilen från fabrik?
Tack för mig :)
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: tis 05 jun 2018, 14:03
av AndS
Olika automatlådor fortfarande?
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 00:12
av Maqqann
Ja D3 har sexstegrad medan D8 har åtta, men gör det sådan skillnad? Har båda motorerna ad-blue?
Tapatalking with Samsung S8
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 00:23
av fjohan82
Är det för att pressa priset man har den lådan? XC40 och nya V60 har 8-stegade i D3, vilket känns mer 2018.
MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 07:37
av HitTheRoadJack
Själv tror jag att, då det fanns ett reachable goal för att miljöklassa V90 med den sex växlade automaten, så gjorde man det.
Sex stegade har förmodligen, en aning mindre friktionsförluster, iom den mindre komplicerad uppbyggnad jmf med 8-stegade lådan.
Nu finns väl inga uppnåeliga miljöbilsklassningar kvar för V90.
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 08:06
av Xanthopteryx
Vad jag minns skall det bli åtta sedan, men att man inte hade det när V90 projekterades. Den blir ju lite billigare så helt enkelt, men nu när de tagit fram en åtta för de andra mindre bilarna så införlivas den antagligen i 90 D3, skulle jag tro.
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 08:59
av HitTheRoadJack
Vad det inte så de första V90 hade 8ans auto.
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 09:52
av Blackbird1100xx
Maqqann skrev:Ja D3 har sexstegrad medan D8 har åtta, men gör det sådan skillnad? Har båda motorerna ad-blue?
From MY19 har ju även D3 8-stegad automat
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: ons 06 jun 2018, 10:14
av Maqqann
Blackbird1100xx skrev:Maqqann skrev:Ja D3 har sexstegrad medan D8 har åtta, men gör det sådan skillnad? Har båda motorerna ad-blue?
From MY19 har ju även D3 8-stegad automat
Okej, det hade jag missat.
Tapatalking with Samsung S8
Re: MY19 D3 högre förbrukning/utsläppsvärde än D4?
Postat: tor 07 jun 2018, 08:35
av devvan
HitTheRoadJack skrev:Själv tror jag att, då det fanns ett reachable goal för att miljöklassa V90 med den sex växlade automaten, så gjorde man det.
Sex stegade har förmodligen, en aning mindre friktionsförluster, iom den mindre komplicerad uppbyggnad jmf med 8-stegade lådan.
Nu finns väl inga uppnåeliga miljöbilsklassningar kvar för V90.
Blackbird1100xx skrev:From MY19 har ju även D3 8-stegad automat
Precis, båda motorerna har idag den 8-stegade lådan och det kan ju faktiskt vara så att den 6-stegade var mer effektiv för D3-motorn.
Det känns ju dock ändå generellt sett konstigt att den mindre motorn skulle vara "mindre ekonomisk och mindre miljövänlig" än den större, vilket inledningsvis fick mig att tro att uppgifterna är felaktiga. Men det kan ju rentav vara så att den mindre motorn får jobba hårdare i det tunga chassit, vad vet jag...
För en privatkund kan det ju ändå finnas en funktion i att spara 20 000 kr på att ta den mindre motorn, men för tjänstebilskunder blir kostnadsskillnaden så liten att D4an vinner på alla punkter med nuvarande spec...