joel80 skrev: ↑tis 15 maj 2018, 13:41
Vet inte hur många av er som kört elbilar... Men där blir det ett helt annat sätt att köra på när det gäller coasting och "motorbroms". Vissa av bilarna har flera olika inställningar på hur hård regenerering/motorbroms man vill ha, och med t.ex Hyundai Ioniq styr du det enkelt med typ växelpaddar, så du kan via handrörelse gå från att coasta helt utan motormotstånd till att få bilen att bromsa skapligt mycket med regenerering.
"One pedal driving" är möjligt på flera modeller där man praktiskt taget aldrig behöver röra bromspedalen. Och eftersom man får tillbaka rätt mycket av energin vid motorbroms så är det inte alls lika illa (förbruukningsmässigt) som när man i en "vanlig" bil bromsar bort all energi till friktionsvärme. Även Volvos hybrider kan man med lite framförhållning klara sig på den del av bromsen som endast använder regen. (På Volvo motorbromsar den dock inte mycket med regen bara man släpper gasen, utan man får trycka lätt på bromsen för att det ska bli lite effekt.)
Varför krångla till det? Har kört lite olika elfordon. Det bästa, upplever jag de enklaste.
-Gasar man så gasar bilen.
-Bromsar man så regenererar bilen. Först om man bromsar hårdare än vad bilen kan generera så bromsar dem med bromsarna också.
Hur svårt kan det vara? Och varför skulle det var ett helt annat sätt att köra än en normal dieselbil, de motorbromsar ju inte mycket heller då det inte finns något gasspjäll som täpper till när man släpper gasen.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.