Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1249870
Nu var det ett tag sedan jag körde C30 electric men har du inte en knapp bredvid växelväljaren som minskar "motorbromsen" vid ex motorvägskörning?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1249876
joel80 skrev: tis 15 maj 2018, 13:41 Vet inte hur många av er som kört elbilar... Men där blir det ett helt annat sätt att köra på när det gäller coasting och "motorbroms". Vissa av bilarna har flera olika inställningar på hur hård regenerering/motorbroms man vill ha, och med t.ex Hyundai Ioniq styr du det enkelt med typ växelpaddar, så du kan via handrörelse gå från att coasta helt utan motormotstånd till att få bilen att bromsa skapligt mycket med regenerering.
"One pedal driving" är möjligt på flera modeller där man praktiskt taget aldrig behöver röra bromspedalen. Och eftersom man får tillbaka rätt mycket av energin vid motorbroms så är det inte alls lika illa (förbruukningsmässigt) som när man i en "vanlig" bil bromsar bort all energi till friktionsvärme. Även Volvos hybrider kan man med lite framförhållning klara sig på den del av bromsen som endast använder regen. (På Volvo motorbromsar den dock inte mycket med regen bara man släpper gasen, utan man får trycka lätt på bromsen för att det ska bli lite effekt.)
Varför krångla till det? Har kört lite olika elfordon. Det bästa, upplever jag de enklaste.

-Gasar man så gasar bilen.

-Bromsar man så regenererar bilen. Först om man bromsar hårdare än vad bilen kan generera så bromsar dem med bromsarna också.

Hur svårt kan det vara? Och varför skulle det var ett helt annat sätt att köra än en normal dieselbil, de motorbromsar ju inte mycket heller då det inte finns något gasspjäll som täpper till när man släpper gasen.
av Hypoxia
#1249913
Var ligger ni med era XC90 D5?

Jag ligger markant över det jag upplevde med demobilen och kommer ytterst sällan under litern på landsväg om man ligger 110-120.
Drygt 1.1 brukar det bli när jag åker i stan och båda varianterna är körning med ägg under fötterna.

Märker däremot ingen större skillnad även om man är lite mindre försiktig med foten...

Var ligger ni andra?
av uniformerad
#1249950
Just nu, när jag enbart kör korta sträckor i stadstrafik ligger jag på 0,82 mätt vid pump.
Under förra sommarens semester snittade jag 0,76 mätt vid pump, blandad körning med allt från franska byar till autobahn och de hastigheter som gäller där.
av Malmstroem
#1249954
Har egentligen kört lite för lite för att veta precis hur mycket vår XC90 D5 2017 tar vid olika typer av körning. Däremot vet jag att jag oftast ligger kring 0,8 l/mil när jag tankar. Har jag bara stadskörning blir det mer, har varit uppe i över 1 l/mil på ett par tankningar. Lägsta ligger på ca 0,7 l/mil vid endast landsvägskörning och motorväg precis enligt laglig hastighet.

På det stora tar den ganska exakt lika mycket som vår A6 Allroad 2016. Audin är något snålare, speciellt vid högre hastigheter -- men det är ingen stor skillnad.
Användarvisningsbild
av joel80
#1249961
VolvoB20 skrev:[
Varför krångla till det? Har kört lite olika elfordon. Det bästa, upplever jag de enklaste.

-Gasar man så gasar bilen.

-Bromsar man så regenererar bilen. Först om man bromsar hårdare än vad bilen kan generera så bromsar dem med bromsarna också.

Hur svårt kan det vara? Och varför skulle det var ett helt annat sätt att köra än en normal dieselbil, de motorbromsar ju inte mycket heller då det inte finns något gasspjäll som täpper till när man släpper gasen.
Det är snarare tvärtom. Man förenklar det. One pedal driving är just det.. bara en enda pedal. Supersmidigt i stadstrafik.
Kör man motorväg eller landsväg brukar jag tycka det är skönare att ställa in på lägre regen så att man kan glida lite längre och inte saktar in så snabbt om man släpper gasen.
av Holliver
#1250010
0,82 i medelförbrukning (app, inte pump).

Dagens 5 mil med ungefär 1 mil landsväg med någon omkörning, 3,5 mil motorväg i runt 125 km/h och lite stadskörning som avslutning landade på 0,69 l/mil.

Ren stadskörning kan dock lätt landa på 1,2 till 1,5.

D5 polestar -16


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1250018
Holliver skrev: ons 16 maj 2018, 11:25 0,82 i medelförbrukning (app, inte pump).

Dagens 5 mil med ungefär 1 mil landsväg med någon omkörning, 3,5 mil motorväg i runt 125 km/h och lite stadskörning som avslutning landade på 0,69 l/mil.

Ren stadskörning kan dock lätt landa på 1,2 till 1,5.

D5 polestar -16
XC90 ?
av Holliver
#1250019
VolvoB20 skrev:
Holliver skrev: ons 16 maj 2018, 11:25 0,82 i medelförbrukning (app, inte pump).

Dagens 5 mil med ungefär 1 mil landsväg med någon omkörning, 3,5 mil motorväg i runt 125 km/h och lite stadskörning som avslutning landade på 0,69 l/mil.

Ren stadskörning kan dock lätt landa på 1,2 till 1,5.

D5 polestar -16
XC90 ?
Ja. Hade ju inte varit särskilt relevant annars.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]