- tis 15 maj 2018, 10:52
#1249838
Vad kan den dra på tomgång... En D4, under litern i timmen? En T6, någon liter i timmen? Beroende på övriga förbrukare såklart...
När du frirullar då (och inte behöver bromsa) så blir det påtagligt låg förbrukning. Titta på momentanförbrukningen när du kör på plan väg och jämför när du kör på sama väg men coastar. Har du lite nedförsåka så kan det bli alldeles lagom fart och då frirullar du finemang, men ofta går det fööör fort då den rullar på så bra (där hjälper tyngden!) så man får gå in och motorbromsa lite. Ibland motorbromsa, coasta, motorbromsa, coasta - beroende på lutning. Det är ju så pass smidigt att växla manuellt i dessa lägen - bara dra spekn åt sidan så hoppar den ur coastingen och så växla bit för bit. Sparar på bromsarna också. Vår Mazda 6 vi hade, manuellt växlad, den bytte jag ALDRIG skivor och klossar fram. Bak var däremot problem med handbroms och påliggande (handbromsen sitter till samma klossar som färdbromsen) så där fick jag byta ok en gång. Hade sama dumkonstruktion på Mazdan innan. Det börjar alltid glappa upp sig där handbromsen går in till okets cylinder och då börjar det kärva och så all jävla salt. Sedan började jag med att vid varje hjulbyte så plockade jag loss klossarna bak, rengjorde glidskenorna och smorde upp och satte dit igen. Efter det aldrig problem. Ändå var jag duktig och bromsade hårt av och till för att just förebygga men hjälpte inte tyvärr. Bilar borde ha trumbromsar bak - strular mindre i detta saltelände...
Gör även så ibland nu att jag ser till att ha god fart till avfarten och sedan bromsar hårt, för att saker helst inte skall fastna. Annan okkonstruktion här dock så kanske inte är lika stor risk?