Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1249758
Jag tror vikten spelar in en hel del också. En gammal 240 (manuell) går ju också på 0,75 på motorvägen, den är ju inte aerodynamisk men väger bara 1300 kg
av Xanthopteryx
#1249779
Så länge du inte bromsar är det förvånansvärt låg påverkan av vikten. Det du förlorar på gungorna (uppåt) tar du igen till stor del på karusellerna (nedåt).
Märk väl att en modern bil som motorbromsar (och ligger över typ 1.300-1.500 varv cirka på ett ungefär) drar 0 l/mil.

Om du bromsar däremot.... Hujja, då räknas varje gram du har accelererat upp.

Att låta bli bromsen så mycket som möjligt ger effekt. Likaså att sänka från 110 till 90. Det påverkar massor.

Vi har kört, 1.860 kg tunga över 47 mil på 0,5. Diesel, momentomvandlare och fyrhjulsdrift samt dubbdäck. Inklusive eventuell tillskottsvärme (bilen sköter själv så vet inte när den går in). Åt andra hållet hållet motvind så har för mig 0,53. Lika tunga.
Vår gamla Mazda, minst ett par hundra kilo lättare, förvisso bensin men manuell och tvåhjulsdrift på samma sträcka i sommardäck fick jag ner till 0,7 en gång. All time low på den sträckan.
av V70_2005
#1249801
Problemet är ju alla muppar som är i vägen hela tiden. Man måste ju liksom bromsa stup i kvarten :)

En sak som jag funderat på är coastingläget. Där verkar ju man koppla ur växellådan (frikoppla typ) för att bilen ska rulla fritt. Då går ju motorn på tomgång? dvs den drar något istället för att motorbromsa traditionellt där som sagt bilen slutar spruta in bränsle. Ofta vill man ju dessutom ha lite motorbroms när man släpper gasen i nerförsbackar eller inför en korsning typ.

Coastingläget är förövrigt också något som inte funkar med något på dragkroken, inklusive start/stop som stängs av.
av Xanthopteryx
#1249817
Framförhållning!

Coasting är bara när man inte vill motorbromsa. Släpp inför en avfart. Rullar som fanken. När man närmar sig, växla manuellt och den motorbromsar.
Har kunna köra hela vägen till jobbet 3,7 mil, utan att bromsa. Först blandade vägar 30-60, sedan motorväg 110, sedan 30-70.
Har du lärt mig avfarten så är det lite trafik kan jag coasta till den sjunker under så lådan går i och vid korsningen där nästa väg ansluter har jag rätt fart för att svänga 90 grader och gasa på.
Trafik man inte vill sinka för mycket så får man motorbromsa ner.
Blir en sport till slut! (ja, jag tycker det är skittråkigt att köra bil)
av V70_2005
#1249826
Men vid coasting går motorn på tomgång antar jag, så det blir samma som att lägga i friläge på en manuell. Jag fick lära mig att det var fel sätt att spara bränsle.

Men tittar man på förbrukningen på väg till jobbet sjunker den rejält i snitt om jag coastar nerför en lång backe.

Sen tycker jag att motorbroms genom manuell växkling är lite knepigt på XC90'in, motorn är så tyst så man hör den inte utan måste titta på varvräknaren att man ligger rätt och det är svårt att få en bra känsla. Dessutom är motorbromsen inte speciellt effektiv (2l motor i +2ton bil) så det ger inte mycket.

Finns något övervarvningsskydd vid manuell växling? eftersom man inte hör motorn tokvarva upp är jag orolig att man ska bomma att titta på varvräknaren.
av TommySim
#1249828
Coasting är nog helt rätt om du inte behöver bromsa. Behöver du bromsa är motorbroms bäst (om det räcker till). Utan att ha kört en manuellt växlad XC90 vågar jag säga att den har ett varvtalsstopp. I stort sett alla nyare bilar har det. Men liten motor och tung bil=tokvarv om det skall hända något :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1249831
V70_2005 skrev: tis 15 maj 2018, 08:48Finns något övervarvningsskydd vid manuell växling? eftersom man inte hör motorn tokvarva upp är jag orolig att man ska bomma att titta på varvräknaren.
Klart det finns skydd. Automatlådan gör override på dig som förare om du försöker över-varva eller under-varva och tar över växlingen från dig hur mycket du är försöker växla själv , eller glömmer växla.

En XC90 har för övrigt 60% högre luftmotstånd än en BMW 5-Serie som är extremt "hal" och bäst i nuläget. 60% mera motstånd kan man inte trolla bort, speciellt om det går över 100 km/h
av Xanthopteryx
#1249838
Vad kan den dra på tomgång... En D4, under litern i timmen? En T6, någon liter i timmen? Beroende på övriga förbrukare såklart...
När du frirullar då (och inte behöver bromsa) så blir det påtagligt låg förbrukning. Titta på momentanförbrukningen när du kör på plan väg och jämför när du kör på sama väg men coastar. Har du lite nedförsåka så kan det bli alldeles lagom fart och då frirullar du finemang, men ofta går det fööör fort då den rullar på så bra (där hjälper tyngden!) så man får gå in och motorbromsa lite. Ibland motorbromsa, coasta, motorbromsa, coasta - beroende på lutning. Det är ju så pass smidigt att växla manuellt i dessa lägen - bara dra spekn åt sidan så hoppar den ur coastingen och så växla bit för bit. Sparar på bromsarna också. Vår Mazda 6 vi hade, manuellt växlad, den bytte jag ALDRIG skivor och klossar fram. Bak var däremot problem med handbroms och påliggande (handbromsen sitter till samma klossar som färdbromsen) så där fick jag byta ok en gång. Hade sama dumkonstruktion på Mazdan innan. Det börjar alltid glappa upp sig där handbromsen går in till okets cylinder och då börjar det kärva och så all jävla salt. Sedan började jag med att vid varje hjulbyte så plockade jag loss klossarna bak, rengjorde glidskenorna och smorde upp och satte dit igen. Efter det aldrig problem. Ändå var jag duktig och bromsade hårt av och till för att just förebygga men hjälpte inte tyvärr. Bilar borde ha trumbromsar bak - strular mindre i detta saltelände...
Gör även så ibland nu att jag ser till att ha god fart till avfarten och sedan bromsar hårt, för att saker helst inte skall fastna. Annan okkonstruktion här dock så kanske inte är lika stor risk?
Användarvisningsbild
av joel80
#1249864
Vet inte hur många av er som kört elbilar... Men där blir det ett helt annat sätt att köra på när det gäller coasting och "motorbroms". Vissa av bilarna har flera olika inställningar på hur hård regenerering/motorbroms man vill ha, och med t.ex Hyundai Ioniq styr du det enkelt med typ växelpaddar, så du kan via handrörelse gå från att coasta helt utan motormotstånd till att få bilen att bromsa skapligt mycket med regenerering.
"One pedal driving" är möjligt på flera modeller där man praktiskt taget aldrig behöver röra bromspedalen. Och eftersom man får tillbaka rätt mycket av energin vid motorbroms så är det inte alls lika illa (förbruukningsmässigt) som när man i en "vanlig" bil bromsar bort all energi till friktionsvärme. Även Volvos hybrider kan man med lite framförhållning klara sig på den del av bromsen som endast använder regen. (På Volvo motorbromsar den dock inte mycket med regen bara man släpper gasen, utan man får trycka lätt på bromsen för att det ska bli lite effekt.)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1249867
joel80 skrev: tis 15 maj 2018, 13:41 Vet inte hur många av er som kört elbilar... Men där blir det ett helt annat sätt att köra på när det gäller coasting och "motorbroms". Vissa av bilarna har flera olika inställningar på hur hård regenerering/motorbroms man vill ha, och med t.ex Hyundai Ioniq styr du det enkelt med typ växelpaddar, så du kan via handrörelse gå från att coasta helt utan motormotstånd till att få bilen att bromsa skapligt mycket med regenerering.
"One pedal driving" är möjligt på flera modeller där man praktiskt taget aldrig behöver röra bromspedalen. Och eftersom man får tillbaka rätt mycket av energin vid motorbroms så är det inte alls lika illa (förbruukningsmässigt) som när man i en "vanlig" bil bromsar bort all energi till friktionsvärme. Även Volvos hybrider kan man med lite framförhållning klara sig på den del av bromsen som endast använder regen. (På Volvo motorbromsar den dock inte mycket med regen bara man släpper gasen, utan man får trycka lätt på bromsen för att det ska bli lite effekt.)
Jag har bara kört C30 med eldrift men där tyckte jag som är van vid klassisk automat som motorbromsar väldigt lite nästan att det var jobbigt. Bilen stannade ju eller åtminstone tappade massor med fart så fort man släppte gasen minsta lilla ;-)

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]