Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bravo
#1249832
Uven skrev:Jag älskar det mesta med min XC90 men ett par saker jag verkligen inte skulle vilja vara utan är HUD och framförallt B&W-ljudsystemet, det är galet bra. :)
Xanthopteryx skrev:Instämmer verkligen!
Frugan var skeptisk först, men i dag skulle hon köra en annan bil och hon undrade "Varför ser jag inte hastigheten?"
Den hade inte HUD. =)
V70_2005 skrev:Ja man blir helt handikappad utan HUD. Samma sak med keyless. Saker man inte visste att man måste ha.
Låter hur bra som helst.

Har ni några tips vad man ska tänka på i början ? Som ni önskade att ni hade vetat i början dvs =)

1. simkort till bilen är avklarat.
2. några inställning i sensus som är att rek ? Det är självklart individuellt, men kan ju finnas vissa inställningar som är "go to "
3. har ni bilbarnstol på 2nd row, blir det fula märken på sätet av den ? Jag kommer ha 2 bilbarnsstolar, så känner att man kanske vill ha något skydd ifall sätet är känsligt.
av V70_2005
#1249836
Har bara en framåtvänd stol och den har jag ett skydd under (något från Mekonomen som var lite hårdare). Har även en integrerad kudde på mittenstolen vilken funkar bra för en 8-åring (även 8-10h).

La dock till ett Cardiff nackstöd till mittenplatsen vilket underlättar sovande
https://www.jollyroom.se/bilstolar/till ... l-headrest

Sensus får du leka lite med, kryssar du i alla rutor plingar den om man kör för fort etc vilket kan vara psykande. Spotify är lite komplicerat med spellistor, gjorde en lista i telefonen jag på något sätt delade ut så man kunde plocka upp den i bilen. Den kan man uppdatera från telefonen. I bilen verkar det inte gå att göra spellistor.

Programmera profiler kopplade till nycklar och lås dom. Programmera även förarsätet så profil 1 är knapp1 och profil 2 knapp 2 i dörren (även HUD-position ställs in via dessa), annars kan man hamna i en situation att man råkar få igång fruns profil och stolen försöker mosa ihop en... Då kan man avbryta genom att trycka på sin knapp i dörren. Knappen fixar även om HUD-position ballar ur vilket den gjort någon gång trots låst profil (man får dock spara om profilen).

Vi kom från minibuss så det var trångt med barnstolar i XC90'in, tänk dig att det inte kommer vara perfekt så du slipper bli besviken, svårt att få i bälten etc. Sen när det satt sig funkar det fint.

Köp tröskelskydd och sätt på så barnen inte repar dom lackade trösklarna när dom klättrar in och ut. Den här funkade bra Artikel: 33310 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000040199/

Jag valde rosfritt skydd till bagagerumströskeln. Tror dock skyddsfolie blivit bättre.
av filippb
#1249839
Bravo skrev:
Uven skrev:Jag älskar det mesta med min XC90 men ett par saker jag verkligen inte skulle vilja vara utan är HUD och framförallt B&W-ljudsystemet, det är galet bra. :)
Xanthopteryx skrev:Instämmer verkligen!
Frugan var skeptisk först, men i dag skulle hon köra en annan bil och hon undrade "Varför ser jag inte hastigheten?"
Den hade inte HUD. =)
V70_2005 skrev:Ja man blir helt handikappad utan HUD. Samma sak med keyless. Saker man inte visste att man måste ha.
Låter hur bra som helst.

Har ni några tips vad man ska tänka på i början ? Som ni önskade att ni hade vetat i början dvs =)

1. simkort till bilen är avklarat.
2. några inställning i sensus som är att rek ? Det är självklart individuellt, men kan ju finnas vissa inställningar som är "go to "
3. har ni bilbarnstol på 2nd row, blir det fula märken på sätet av den ? Jag kommer ha 2 bilbarnsstolar, så känner att man kanske vill ha något skydd ifall sätet är känsligt.
3. Yes det kan bli märken i skinnet av barnstolar, jag kör med enkla sittdynor under stolen, de finns på Clas Ohlson för typ 19kr.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

av Bravo
#1249849
V70_2005 skrev:Har bara en framåtvänd stol och den har jag ett skydd under (något från Mekonomen som var lite hårdare). Har även en integrerad kudde på mittenstolen vilken funkar bra för en 8-åring (även 8-10h).

La dock till ett Cardiff nackstöd till mittenplatsen vilket underlättar sovande
https://www.jollyroom.se/bilstolar/till ... l-headrest

Sensus får du leka lite med, kryssar du i alla rutor plingar den om man kör för fort etc vilket kan vara psykande. Spotify är lite komplicerat med spellistor, gjorde en lista i telefonen jag på något sätt delade ut så man kunde plocka upp den i bilen. Den kan man uppdatera från telefonen. I bilen verkar det inte gå att göra spellistor.

Programmera profiler kopplade till nycklar och lås dom. Programmera även förarsätet så profil 1 är knapp1 och profil 2 knapp 2 i dörren (även HUD-position ställs in via dessa), annars kan man hamna i en situation att man råkar få igång fruns profil och stolen försöker mosa ihop en... Då kan man avbryta genom att trycka på sin knapp i dörren. Knappen fixar även om HUD-position ballar ur vilket den gjort någon gång trots låst profil (man får dock spara om profilen).

Vi kom från minibuss så det var trångt med barnstolar i XC90'in, tänk dig att det inte kommer vara perfekt så du slipper bli besviken, svårt att få i bälten etc. Sen när det satt sig funkar det fint.

Köp tröskelskydd och sätt på så barnen inte repar dom lackade trösklarna när dom klättrar in och ut. Den här funkade bra Artikel: 33310 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000040199/

Jag valde rosfritt skydd till bagagerumströskeln. Tror dock skyddsfolie blivit bättre.
Klockrent

Denna intregerade kudden på mittenstolen , är detta standard ?

Blir en sväng till biltema för tröskelskydd och sätesskydd när bilen väl kommer.

Då är jag med, kommer nog bli en hel del inställningar som ska ändra både för mig och min sambo.
Du säger att detta är låsta till nyckeln. Hur fungerar det om båda nycklarna är nära bilen ?
av Xanthopteryx
#1249850
Som som är vid förardörren när man låser upp är den som väljs som profil.
I värsta fall får man välja profil manuellt.
När man programmerar kan man ha alla nycklarna närvarande eftersom man lägger den aktuella nyckeln på nyckelplatsen i mittenfacket.
av V70_2005
#1249859
Brukar bli segt i Sensus just när den byter profil så det går inte direkt att välja en ny. Händer ganska ofta att "fel" person låser upp för oss. Men klart ska man in med tre ungar, cyklar och bråte hela tiden springer man runt en del.

Integrerad kudde var tillval under säkerhet tror jag det var. Går det att lägga till fortfarande rekommenderas den (brukar gå att uppdatera beställning en viss tid), smidig. Har du värme bak blir det inte i mitten då (vet inte om det någonsing är värme i mittenstolen).

Sportnyckeln är bra, enda nackdelen är att det inte går att stänga fönster/taklucka med den.
av Hypoxia
#1249920
V70_2005 skrev: tis 15 maj 2018, 13:15 Sportnyckeln är bra, enda nackdelen är att det inte går att stänga fönster/taklucka med den.
Går alldeles utmärkt att stänga åtminstone taklucka med sportnyckeln, har inte testat med fönster men skulle bli ytterst förvånad om det inte funkade på samma sätt. Använder i princip uteslutande sportnyckeln eftersom key less sitter i ryggraden ända sedan förra bilen :)

Oavsett vilken nyckel du använder dig av:
Tryck på key less låsningen i dörren och "håll den inne" tills dess att taklucka (och gissningsvis fönster) har stängt sig.
av Bravo
#1249922
V70_2005 skrev:Brukar bli segt i Sensus just när den byter profil så det går inte direkt att välja en ny. Händer ganska ofta att "fel" person låser upp för oss. Men klart ska man in med tre ungar, cyklar och bråte hela tiden springer man runt en del.

Integrerad kudde var tillval under säkerhet tror jag det var. Går det att lägga till fortfarande rekommenderas den (brukar gå att uppdatera beställning en viss tid), smidig. Har du värme bak blir det inte i mitten då (vet inte om det någonsing är värme i mittenstolen).

Sportnyckeln är bra, enda nackdelen är att det inte går att stänga fönster/taklucka med den.
Såklart att jag inte tog med den intregerade kudden =D ajja, får bli tills nästa volvo då. Inte hela världen.
Bilen är i fabriken nu enligt säljaren och de beräknas få den 30 maj till ÅF.

Denna sportnyckeln, är det också tillval ?

En fråga om lackförsegling, något ni gjorde omgående med eran XC90 ? eller kanske inte alls ? Va brukar det ligga på i pris ?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]