Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1249107
Har införskaffat Thule Wingbar nu. Mekonomen hade rätt bra rabatt för något tag sedan så passade på då. Dock är deras sida ett under av uruselhet så att hitta rätt delar var ju inte snutet ur näsan, och dessutom hade de inte alla delar utan butiken fick ta hem det så kallade kittet.

Bruxanvisningen (obs, vits - ni som är bevandrade inom quarnevalens värld vet =) hade en del övrigt att önska och likaså maxvikten som är angivet, vilket jag nu skrivit till Thule om. Kände mig faktiskt lite lurad:
På deras hemsida nämns att wingbar klarar 100 kg. Bilen nämner 100 kg. När man skall montera ihop så nämner kitsatsen...75 kg... :-s Tack för den liksom.

Nåja, här är ett par bilder på hur det blev. Nu skall bara finjusteras positionen så inga eventuella störande ljud uppkommer. Har bara testat på några km 30-50-väg och där märktes inget i allafall.

Personligen tycker jag de är mycket snygga och slimmade och smälter väl in i bilen.

Vårat huvudsakliga syfte är att kunna transportera större gods (både på längden och tvären - då bilbarnstolen tar upp utrymme motsvarande en SL-buss så blir ju lastkapaciteten något nedsatt då inte båda sätena kan fällas bak, och att ta ut stolen gör man helst inte...). Någon gång i framtiden kanske det fastnar en takbox också men det är inte ens med på utkastet till en inköpslista ännu. Tycker dessa kan fungera fint för det - de är förvisso lätt välvda men inte mycket, och gummikanten oppanpå gör det lite mindre halkbenäget. Likaså kan man då lägga på plana skivor utan att det buktar för mycket vilka kan tänkas ske med Wingbar edge där det är upphöjt vid fästet i ändarna på rören.
20180510_180127.jpg
Wingbar
20180510_180127.jpg (1.26 MiB) Visad 2435 gånger
20180510_180138.jpg
Wingbar
20180510_180138.jpg (1.13 MiB) Visad 2435 gånger
Senast redigerad av 2 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1249132
Tryck på "Fullständig redigerare" ----> "Ladda upp bilaga" ---> "Lägg till filer"

Samma upplägg som förra forumet, tycker jag ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1249137
Funkar det med, men efter ett tag försvinner de därifrån. Här förevigas de ;-)

Har samma och är så nöjd man kan bli med droplist, med rails tycker jag monteringen gick snabbare och lite smidigare. Men nu efter att jag använt de två gånger har jag mätt avstånden från framrutan och från bakluckan så nästa gång takboxen skall på vet jag var de ska sitta :party:

Ska man ha tystare räcken får man nog ha de som jag tror heter "Edge"
av Xanthopteryx
#1249138
Det var det som inte fungerade i mitt inlägg denna gången, konstigt nog. Men men...

Edge tycker jag är fula :-p och dessutom har de den där kanten på sidorna som jag tror kan vara i vägen när man vill köra vissa platta paket eller så. Dessutom kan jag ju nu byta till fyrkantsrör om jag vill använda vårat gamla takräcke, som har fästen för fyrkantsrör. En fin klenod som hängt med länge. =)
av Xanthopteryx
#1376422
Har nu använt mina Wingbar på riktigt.
Transporterat hem två melaminkyllplan 600x2500 samt en 400x2500.
Knopade fast med spännband, de två stora på varandra och den mindre bredvid (de är ju så jäkla hala mot varandra så ville inte ha en smalare på de breda då det är svårare att få den att ligga still då).

Måste säga att det gick över förväntan att sätta fast. Gummilisten på Wingbar gav mycket bra friktion på de skivor som låg därpå. Dessutom gjorde utsticket på sidorna utanför fötterna det lätt att slå remmen runt för att minimera risken för sidledes rörelser. Gick även rätt snabbt att sätta fast (var inte så kinkig med måtten då jag mest ville ha de brett isär).
Så första riktigt seriösa testet blev mer än väl godkänt! Skivorna rörde sig inte det minsta och var helt orubbliga även när vi kommit hem. Också mycket bra att ingen kant sticker upp på ovansidan av lastbågen så skivorna kan ligga plant utan att skadas (ja, wingbar är mycket lätt välvd men inga hårda kanter finns på ovansidan).
Volvo 340 orange motorlampa

Enligt den nedärvda erfarenheten är thin[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hur[…]

Fick nu svar att det är EGR ventilen om &au[…]