Sida 1 av 2

Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: fre 04 maj 2018, 23:26
av perhall
Jag läser det mesta av utländsk press och för 5-10 år sen kom Volvo ofta bra till. Ta tyska ams till exempel. V70 3,2 vann över A6 3,0 och XC70 över A6 Allroad. Volvo kom ofta etta, tvåa eller trea.
Senaste två åren har Volvo nästan alltid kommit sist, minns bara en gång då Jaguar kom efter. I övrigt V90 sist i alla tester jag läst, samma med XC60, XC40, V90CC...
Är Volvos framgång en design- och marknadsföringsgrej eller har pressen tappat kollen?
Per

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: fre 04 maj 2018, 23:31
av Calva14
Bäst/sämst på vad undrar jag då? Jag läser också enormt mycket internationell press och har fått ett helt annat intryck.

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: fre 04 maj 2018, 23:49
av perhall
På det mesta. Senaste numret av ams jämförde V90 CC D4 mot E220d All-Terrain. Mercan vann alla ronder. Framför allt i tysk press ser det ut så. Det har hänt något på några år...

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 00:01
av Derank
AMS är nog det sista många läser och jämfört med merca kan såklart inet Volvo konkurrera

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 00:03
av Derank
och tysk press lär ju varas till fördel för merca, el hur, och volvo kan inet mäta sig med merca, den dagen volvo får bort allt knirr och knarr i inrednigen som de haft i 20 åe är de en bit på väg

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 06:00
av Malmstroem
XC40 som European Car of the Year och XC60 som World Car of the year. Verkar som i alla fall en del journalister tycker om Volvo.

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 10:48
av Calva14
Ja och fransk, spansk och engelsk press hyllar ju Volvo. Har även sett en hel del tyska bedömningar där de hyllar Volvo.

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 11:00
av Xanthopteryx
Tyskarna blev ju lite putta när tyska polisen köpte svenskt istället för tyskt...

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: lör 05 maj 2018, 14:53
av Linqid
Känner inte alls igen din beskrivning, men jag läser och andra sidan inte tysk press då jag inte kan tyska. Däremot läser jag väldigt mycket engelsk motorpress, och där är mitt intryck snarare tvärtom (alltså att Volvo vinner eller placerar sig högt i samtliga tester - framför allt XC-modellerna).

Utmärkelserna i WCOTY och ECOTY talar ju också för att bilarna är populära bland internationella journalister då det, om jag minns rätt, inte sitter någon svensk i någon jury.

Re: Volvo numera alltid på jumboplatsen internationellt - är framgången design och marknadsföring?

Postat: sön 06 maj 2018, 05:31
av plamek
Volvo vs tysk bil i AMS:

Om dieselmotor med högt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Rå motorgång, lastbilslik känsla"
Tyskt bilmärke-positivt, "En pärla till dieselmotor"

Om dieselmotor med lågt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Skämmes ta mej tusan!"
Tyskt bilmärke-positivt, "Bensinbilsliknande karaktär, tål att varvas!"

Om trång förarplats:
Volvo-negativt, "Känns trång"
Tyskt bilmärke-positivt, "Intim känsla på förarplats"

Om dålig standardutrustning:
Volvo-negativt, "Snålt av Volvo att inte..."
Tyskt bilmärke-positivt, "Valfrihet kallas detta..."

Ett citat från ett av mina gamla inlägg, men högst aktuellt än idag.