Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246726
Någon som har erfarenheter av Michelin Crossclimate? Mina nuvarande sommardäck är Continental PremiumContact 5, 225/55-17. Fungerar bra på slät asfalt, men bullrar på grov asfalt.

En däcksförsäljare rekommenderade Michelin Crossclimate, han påstod att de är populära t.o.m. bland taxichaufförer. Jag tar gärna emot förslag på andra sommardäck som ni upplever som tysta på dåliga vägar.
#1246733
Leif1965 skrev:Någon som har erfarenheter av Michelin Crossclimate? Mina nuvarande sommardäck är Continental PremiumContact 5, 225/55-17. Fungerar bra på slät asfalt, men bullrar på grov asfalt.

En däcksförsäljare rekommenderade Michelin Crossclimate, han påstod att de är populära t.o.m. bland taxichaufförer. Jag tar gärna emot förslag på andra sommardäck som ni upplever som tysta på dåliga vägar.
Precis som namnet antyder är Michelin Crossclimate inte ett sommardäck... Det är i princip ett vinterdäck men sämre...

.
#1246741
Leif1965 skrev:Någon som har erfarenheter av Michelin Crossclimate? Mina nuvarande sommardäck är Continental PremiumContact 5, 225/55-17. Fungerar bra på slät asfalt, men bullrar på grov asfalt.

En däcksförsäljare rekommenderade Michelin Crossclimate, han påstod att de är populära t.o.m. bland taxichaufförer. Jag tar gärna emot förslag på andra sommardäck som ni upplever som tysta på dåliga vägar.
Min bil rullar på Goodyear eagle f1 asymmetric 3 (dock 235/40/18), men de ska även finnas i den storleken som du efterfrågar.
Jag är nöjd med dessa, upplever de som betydligt mer komfortabla än de Continental som bilen levererades med.
Dock finns det ju fler faktorer som påverkar, tex vilken bil de ska sitta på och hur denna är isolerad mot vägljud.
#1246745
Ska man sen ha ett däck som inte bullrar på grov asfalt så är det så mjukt att slits fortare.
Det jag har erfarenhet av är att v mönstrade däck bullrar mer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1246746
Hade snarare valt Michelin Primacy 4 till din bil i så fall, då har du ett betydligt tystare däck än Conti-däcket.
CC hade jag undvikit då det är, som står ovan, ett däck som skall klara många klimat och då blir man inte bäst på något.
#1246750
Har inte Volvo ett sammarbete med Pirelli och deras P Zero PNCS däck för S/V90?

Sitter P Zero 255-35-20 PNCS på min S90 och upplever den tystare än alla de Taxibilar jag åkt med mindre hjul, notera att jag inte åkt i baksätet på min bil.
#1246754
Alla däck har ju bullerutsläpp specifikation, så det är enkelt att gå in på en stor däcksajt och knappa in korrekt dimension och leta sig fram till det däck som har lägst deklarerat buller värde...

Så slipper man subjektiva bedömningar.

.
#1246755
ThomasT skrev:Alla däck har ju bullerutsläpp specifikation, så det är enkelt att gå in på en stor däcksajt och knappa in korrekt dimension och leta sig fram till det däck som har lägst deklarerat buller värde...
Det värdet er jo bara en totalverdi i over et spektrum. Den sier noe om hvordan lyden høres ut ved hjulet, ikke inne i kupeen. Forskjellige biler demper frekvenser forskjellig.
Man kan teoretisk sett få et lavt bullervärde på dekket hvor all lyden forplanter seg i kupeen, og man kan teoretisk få et dekk med høyt bullervärde hvor nesten ikke noe av lyden forplanter seg inn i kupeen.

Så er erfaringer og måling inne i kupeen i kombinasjon dekk og bilmodell er mye bedre måletall.
#1246784
Det gäller att kolla noga, "samma" typ av däck kan ha olika buller
Goodyear eagle f1 asymmetric 3 finns både med och utan Runflat och de skiljer sig i angivet buller.
En annan sak man skall kolla efter är att få de VOL märkta däcken från tillverkarna , Både Michelin och Pirelli PZero ( som någon skrev ovan) finns med akustiskt dämpande material tejpat på insidan av de VOL märkta däcken och detta reducerar bullret. Har testat P Zero i identiska dimensioner och det är märkbar skillnad mellan de med och utan akustisk isolering (PNCS).
Vet inte om Conti har något liknande men antar det.
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]