Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elgusano
#1246662
Bilia vägrar uppdatera mjukvaran i bilen eftersom jag inte kört tillräckligt långt. Bilen tillverkad sommaren 2016 (som modellår 2017), tagits i bruk mars 2017. Jag köpte bilen november 2017 av Bilia. 4700 km på mätaren då. Första servicen gjordes april 2018 på Bilia (10200 km) genom det serviceavtal jag tecknade. Kör alltså runt med 2 år gammal mjukvara. Ska man verkligen acceptera detta? Har säkert kommit flera mjukvaruuppdateringar sedan den tillverkades. Borde ju vara i Volvos intresse att man kör runt med nyaste mjukvaran i bilen :mad:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1246671
Vad jag vet uppdateras alltid mjukvaran i 90-bilarna vid alla besök till verkstan. Så det låter märkligt. Min V90 blev uppdaterad innan leverans (för det hade släppts en ny stor mjukvara mellan fabriken och leveransen).
av uniformerad
#1246675
Upplever motsatsen, vet jag att det finns en ny mjukvara åker jag till Bilia och säger att jag vill ha den, inga problem alls, de klämmer in mig så fort de kan och löser det, inget tjafs, och kostar gratis varje gång.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1246677
Mycket märkligt att Bilia inte uppgraderar mjukvaran.
Jag har haft inne bilen för garantireperationer (ej mjukvarurelaterat) trots detta har jag alltid fått ny mjukvara installerad samtidigt om det funnits nya versioner även att jag inte bett om det.
Bortförklaringen från Bilia att du inte kör tillräckligt långt för att få ny mjukvara anser jag låter väldigt konstigt. Jag har kört 600 mil på ett år och gjorde första servicen förra veckan, även då fick jag ny mjukvara installerad.
Senast redigerad av 6 Hanzon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1246678
uniformerad skrev:Upplever motsatsen, vet jag att det finns en ny mjukvara åker jag till Bilia och säger att jag vill ha den, inga problem alls, de klämmer in mig så fort de kan och löser det, inget tjafs, och kostar gratis varje gång.
Samma här. Även på tidigare Volvo jag haft (ett par XC70). Bara ringa innan och så kommer man överens om en tid. Annars görs det alltid i samband med service en gång per år, men om det är något särskilt är det som sagt bara att ringa och boka en tid. De har aldrig tagit betalt för det.
av kmi
#1246724
Ingår ved Bas service.

Men om du kör 1500 mil blir det anpassad basservice:
"Utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.
Basservice exkl. kupéfilter, exkl. uppdatering av mjukvaran."
av fkullberg
#1246792
Lite offtopic, men kan man se vilken mjukvara man har i bilen själv? Och kan man se villa som finns tillgängliga hos Volvo?
av volvojesus
#1248639
elgusano skrev:Bilia vägrar uppdatera mjukvaran i bilen eftersom jag inte kört tillräckligt långt. Bilen tillverkad sommaren 2016 (som modellår 2017), tagits i bruk mars 2017. Jag köpte bilen november 2017 av Bilia. 4700 km på mätaren då. Första servicen gjordes april 2018 på Bilia (10200 km) genom det serviceavtal jag tecknade. Kör alltså runt med 2 år gammal mjukvara. Ska man verkligen acceptera detta? Har säkert kommit flera mjukvaruuppdateringar sedan den tillverkades. Borde ju vara i Volvos intresse att man kör runt med nyaste mjukvaran i bilen :mad:
Det tar nästan två timmar att uppdatera bilens mjukvara så det är inget som görs utan anledning. Men om bilen servas samtidigt (kanske även en betalande kund) så är det i praktiken standard att uppdatera bilens mjukvara. Har du serviceavtal och inget direkt servicevehov tror jag de har rätt att neka uppdatering om du inte har nåt konkret att klaga på som de vet kan fixas med ny mjukvara.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1248644
Har haft samma problem, förstår inte att man inte får senaste mjukvara för att man kör ett par hundra mil för kort. Man betalar ju lika mycket. Och när man säljer avtalet står det ju på reklamen att man skall få senaste mjukvaran men i det finstilta finns undantag.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]