Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1263457
Ett råd är att kolla på hela ditt användande, dvs allt som har med telefoni, bredband, etc, och jämför sedan med olika operatörer.
Jag själv orkar inte hålla på att leta enstaka kronor så jag har valt en operatör där vi har flera mobilabonnemang, kan fördela surfmängder enkelt, har fiber med internet/TV och sedan ett mobilt bredband i fritidshuset. Och där helheten ger en acceptabel kostnad. Det enda vi brukar göra är att vid mobilbyten kolla med vår operatör vilka erbjudanden som finns, lite förhandling och så bindningstid på 24 månader. För mig är det inte värt några hundralappar om året att hålla på att leta absolut billigast alternativ.
Glömde tillägga att det endast är vår nuvarande operatör som har bra täckning vid fritidshuset som också påverkar vad man väljer, hjälper ju inte om det finns billigare alternativ om täckning saknas.
#1263460
Absolut, det är en bra poäng.
Däremot upplever jag inte att det handlar om ett par hundralappar om året, beroende på abonnemangsform så snackar vi tusenlappar. I mitt fall köper jag alltid high end-lurar i "stor abonnemangsform" så det är inte konstigt att det kostar på. Men det är en annan historia.

Jag återkommer snart med update om hur jag upplevt Hallon och hur det har gått med data-användandet under sommaren men just nu har Hallon lägligt nog underhåll av Mina Sidor så jag kan inte kolla saldo.
#1263463
Vad det blir för ett år beror helt på de abonnemang du har och nyttjande, för oss var t.ex. de senaste två mobilerna kostnadsfria om befintliga abonnemang låstes i 24 månader och 20GB Mobilt bredband "får" man om man har både fiberbredband och mobilabonnemang. Jag vet att inget är gratis men räknar på det vid varje mobilbyte vad helheten blir, brukar bli vart annat år.
#1263464
Fick snåla sista dagarna i Juli med mina 40gb i månaden.. Fick varning runt den 29e att det bara var 1gb kvar. :D
#1263467
Sidospår, men vi har inte fått fiber installerat i huset ännu (flyttade in för en månad sen). Vi har nog gjort av med omkring 200gb på våra privata telefoner, jobbtelefoner och mobila bredband. Nu är iaf YouTube avinstallerat från ungarnas iPads. :D
#1263498
Ja, det blev snabbt tydligt att det var döden för våra datapottar vid internetdelning. Sänkte kvallen på streamingen men det hjälpte föga.

Nåja, nu är Hallon back on track! Mitt saldo till bilen är i dagsläget 56gb att nyttja. Varje månad adderas 4gb och det som inte äts upp läggs på hög. Vi har flängt runt en del i sommar och det har fungerat felfritt. Semester ett par veckor till så vi hinner klämma in en till långresa och barnen kommer utan problem kunna streama vad tusan de vill under dessa 5h enkel tripp.
Mottagningen då? Absolut ingenting att klaga på. Det har vid något enstaka tillfälle varit "noll", men då var vi en bra bit ut i skogen. I övrigt är mottagningen minst lika bra här i Vallentuna som vi nu flyttat till, som i Bromma där vi bodde tidigare.
När jag skaffade Hallon så kostade det 49kr/mån de första 4-5 månaderna för att sedan hoppa upp till 99kr/mån. Det är lite i högsta laget tycker jag och vi får se om jag stannar kvar. Handen på hjärtat, det gör jag nog. Jag orkar inte rodda i ett byte för att spara kanske en 20a i månaden.
För 49kr/mån = definitivt prisvärt, en no-brainer.
För 99kr/mån = fortfarande värt det tycker jag. Det hade DEFINITIVT varit värt det om man hade kunnat uppdatera Volvos kartor via bilens egna nät istället för att läsa in på USB-minne, men det är ju inte Hallons fel.
#1263511
Jovisst, det är ju inte vid Riksgränsen precis. :D
Dock har jag betat av ett par olika mobiloperatörer genom åren och den korta distansen från "city" kunde iallafall då göra stor skillnad.

Utmed våra resor med bilen så har jag heller inte märkt någon skillnad, hos svågern nere i Oskarshamn så verkar det iaf för min mobil vara ett svart hål, men bilen hade inga problem med mottagning där.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]