Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245266
Jag har en V90 D5 som tjänstebil och den är uttagen november 2016 hos Upplands motor i Akalla.
Det hela började redan då bilen skulle hämtas med att höger bakdörr satt ca 1cm högre.
Efter att gått igenom hela bilen skickades bilder med flertalet brister till Upplands motor.
I december 2016 försökte jag reklamera bilen men man ville åtgärda alla brister.
Här är en del fel.
-Vid minusgrader gick larmet på bilen.
Efter 3:e gången för samma inlämning byttes sensorerna i bilen.
-Stora problem med kontakt mellan bil & VOC.
-Rutan på bakluckan satt 1 cm längre till vänster vilket gav en stor glipa på andra sidan mot lyset.
-Bakljus monterade på olika höjd.
-Framljusen satt på olika avstånd mot grillen.
-Dörrar på förarsidan olika höjd mot sparklisten.
-Skarvar mellan kofångare och plåt inte i synk.
plåten sticker utanför plasten på sidorna vid bakre kofångare.
- Dörrar står ut i nederkanten utanför övrig kaross
-Elfel pga av fukt i bakljus som troligen beror på att man flyttat lysen.
Ovan fel tog Volvo totalt 9 månader att åtgärda.
Sen var det dags för mera.....
-Bakdörrar som inte gått att stänga under vintern 2017 så att man fått ha spännband för att få fast dörren tills bilen blev riktigt varm.
1 st dörrlås bytt. Vad händer nästa vinter med resterande lås?
Hittade detta om låsen på XC90 men det borde vara samma problem:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... nterkylan/
-3 gånger på verkstad för att man inte lyckas uppdatera mjukvara eller få kontakt med bilen men på 4:e försöket bytte man styrenheten vilket nu resulterat i att VOC inte fungerar.
Upplever även att kollisionskameran ibland kan markera med ljus utan att man är nära kollision.

Totalt har denna bil varit inne på verkstad 20 gånger sedan Januari 2017 så vad krävs för att reklamera en bil egentligen?
Har lagt ner såååå många timmar av min arbetstid på denna bil.
#1245335
3ggr för samma fel har de på sig. Mer kundvård än så är egentligen en fråga om vilken typ av kundrelation de vill ha.
#1245688
Jag har fått en V90 (privatköp) återköpt på grund av fel som jag inte tänker skriva om här, men det krävde ett möte med VDn för återförsäljaren innan vi var överens. Ingen rolig process att gå igenom alls.
Lite beroende på vem din arbetsgivare är ( antar att det inte är ditt bolag) kan du ju testa att gnälla på dem då tjänstebil ju skall vara en "förmån", alternativt fråga hur alla felen påverkar restvärdet. Hade försökt få min arbetsgivare att hjälpa till, men det är ju inte säkert att det funkar i alla fall.
Lycka till och sök en snabb lösning. Det är bättre att kunna gå vidare än att ligga i en process.
#1246149
dfa skrev:Jag har fått en V90 (privatköp) återköpt på grund av fel som jag inte tänker skriva om här, men det krävde ett möte med VDn för återförsäljaren innan vi var överens. Ingen rolig process att gå igenom alls.
Lite beroende på vem din arbetsgivare är ( antar att det inte är ditt bolag) kan du ju testa att gnälla på dem då tjänstebil ju skall vara en "förmån", alternativt fråga hur alla felen påverkar restvärdet. Hade försökt få min arbetsgivare att hjälpa till, men det är ju inte säkert att det funkar i alla fall.
Lycka till och sök en snabb lösning. Det är bättre att kunna gå vidare än att ligga i en process.
Varför tänker du inte skriva om felen? Skrivit på tystnadsavtal eller nåt, eller orkar bara inte?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]