Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
#1244652
Har en tjänstebil i dag: XC60 2014 D4 Polestar och kör ca 6000 mil per år (mest landsvägskörning).
Ska beställa en V90 Cross Country och är osäker på om man vågar fortsätta med diesel.
Pratas mycket om förbud mm. och tänker mest på andrahandsvärdet när det är dags att byta bil igen om 3 år.
Är helnöjd med diesel och skulle gärna fortsätta om det inte var osäkert med andrahandsvärdet.

Är sugen på en T6 men den drar mer soppa vilket blir rätt mycket om man kör 6000 mil per år.
Skillnaden på förbrukning verkar vara ca 0,2 l/mil på landsväg vilket blir ca 0,2 x 14 kr x 6000 mil = 16 800 kr per år i prisskillnad.
av AndS
#1244655
Äh, kommer knappt att hända ett smak på tre år och snart vänder vindarna mot bensinmotorer. Så du får väl också räkna förmånsvärdet för T6 blir väl högre än en D4 om ekonomi är det tyngsta argumentet vid val av bil. T.o.m. den svenska forskaren uttalade sig i helgen om att det i Sverige inte var så stora problem.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1244678
Köp den bilen du vill ha. Själv har jag en sprillans D5 på uppfarten och en D4 från 2013. De kommer vi ha i flera år till och kommer inte att bytas pga löpsedlar.

Den här dieselhysterin har elbilsfascisterna ställt till med.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1244692
Jag resonerade så här när vi köpte bil.

Från 2020 kan städerna införa zoner med förbud mot bensin och dieselbilar.

En av zonerna förbjuder dieselbilar som inte har euro6 och den andra zonen förbjuder även hybrider el/bensin, så där hade jag ändå inte fått köra om jag inte skaffar en tesla eller Nissan leaf.

Därför tänkte jag att min euro6 kommer funka ett bra tag framöver.

Jag tror, tillsammans med Volkswagen och Mercedes, att diesel kommer finnas med oss i flera år framöver. På landsbygden, eller i alla fall utanför stadskärnor är diesel bättre då den släpper ut mindre koldioxid och är snällare mot miljön än bensinbilar. Bensin är däremot bättre mot människors hälsa än diesel, eftersom den släpper ifrån sig mindre kväve än diesel. Därför vill man ha bort diesel från stadskärnorna, där människor rör sig ute i trafiken.

Det har blivit en hetsjakt i media på diesel.

Jag tror inte att du ska vara rädd för diesel, framförallt är det miljövänligare än att köra bensin om du kör 6000 mil om året. Antar att du inte kör merparten dessa 6000 mil inne i storstäderna.
Användarvisningsbild
av mvos
#1244698
Jag kör mest på landsvägar / motorvägar.
Det som gör att jag tvekar är andrahandsvärdet när det har gått 3 år och det är dags att byta tjänstebil igen.
Kör egen firma och vore inte kul om dieselbilen ej är värd mycket om 3 år.
av PowerPulse
#1244705
Du får också ta med i riskberäkningen att det mycket väl kan dra igång en hetsjakt mot bensin också. När det gäller diesel har ju alla dieselbilar dragits över en kam, oavsett Euroklass, fuskprogrammerad eller om det är senaste tekniken. Jag slog för egen del till på en diesel igen nu när det var dags att byta - tog en D5 utan att knappt ens provkört och hoppas bli nöjd!
Går firman plus så hade du ändå fått skatta bort en del så då är det roligare väl att lägga pengarna på bil? :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1244710
Om du kör 18k mil under dom tre åren kommer du ändå ha rätt lågt andrahandsvärde. Har det gått vidare som det nu sägs med förbud och liknande kan det såklart kunna påverka andrahandsvärdet, men då det redan bör ha blivit rätt lågt är det ju kanske inte så jättemycket du förlorar.

Just nu finns det kanske inte så många alternativ för dig om du inte ska köpa en Tesla. Med tanke på dina mil kanske månadskostnaden på en sån där du så gott som nollar bränslekostnaderna blir i samma storlek som för Volvon. :D

Frågan är hur regeringar och städer kommer reagera när man får mer resultat från nya WLTP-cykeln och "riktiga" utsläpp på dieselbilar. Kollade den här och det verkar ju inte riktigt som biltillverkarna riktigt kommit med en lösning ens med nya Euro6-bilar. https://www.svtplay.se/video/17627714/b ... -rokridaer
Användarvisningsbild
av mvos
#1244715
Tyvärr funkar ej Tessla för mig. Måste ha större förvaring samt att jag måste kunna köra långt på en dag.
Hoppas det ser bättre ut till nästa bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]