Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1246627
Känns som att det kan bli bökigt att parkera med en sådan där klump där bak. Antagligen finns väl någon svängmekanism så det blir lättare att komma in i bagageutrymet i allafall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246628
Yup skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/ny-reni ... enombrott/
Även om det funkar och inte blir för dyrt kvarstår väl problemet med CO2-utsläpp? Man kan nog inte bränna olja utan att det blir konsekvenser.

Men klart bra för de år som dieselbilen ändå kan komma att vara kvar... Innan den och bensinbilen blir allt för dyr för att nån ska välja den.
av Mwi
#1246657
Xanthopteryx skrev:Känns som att det kan bli bökigt att parkera med en sådan där klump där bak. Antagligen finns väl någon svängmekanism så det blir lättare att komma in i bagageutrymet i allafall.
Bilden i DN visar en bil med mobiltestutrustning, inte den nya utrustningen för reningen av dieselavgaser.
av Mwi
#1246660
joel80 skrev:Även om det funkar och inte blir för dyrt kvarstår väl problemet med CO2-utsläpp? Man kan nog inte bränna olja utan att det blir konsekvenser.

Men klart bra för de år som dieselbilen ändå kan komma att vara kvar... Innan den och bensinbilen blir allt för dyr för att nån ska välja den.
Du missar två saker joel80, en stor del av världens el kommer från fossilakällor, och man forskar på och utvecklar förnyelsebara alternativ till diesel och bensin. Om man fortsätter att använda förbränningsmotorn så fungerar en stor del av nuvarande infrastruktur och dagens bilar, ska man kraftigt öka antalet elbilar behöver vi förnya mycket av vår infrastruktur samtidigt som vi kommer att skrota en fungerande infrastruktur.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246663
Dels pågår en skapligt snabb omställning till förnyelsebara energikällor, dels är även rätt "smutsig" el bättre än att bränna olja i ICE-motorer. Men Att man kan göra viss mängd förnyelsebar diesel och nu också börjar komma med lösningar för bensin bådar gott för att det inte ska behöva skrotas så många bilar som säljs idag, men det verkar som att det är orimligt att tro att förnyelsebar diesel eller bensin kan göras i den mängd som behövs för att byta ut oljebaserad diesel och bensin. Och kan man göra obegränsad mängd kan vi börja göra el av det också.. ;)
Jag tycker inte att utvecklingen av förnyelsebara alternativ till diesel och bensin på något sätt motsäger sig snabb utveckling av elbilar. Ju snabbare båda områdena kan utvecklas desto snabbare kan man komma ur oljeberoendet. Och kommer man till rätta med NoX och liknande utsälpp kan förnyelsebara alternativ till diesel och bensin också funka fint i städer. Idag är det inte riktigt så bra på den punkten även om man kör med HVO.

Med infrastruktur menar du då våra pumpar?
Att effektivisera en "infrastruktur" där man inte måste köra runt med bränslet för att fylla på tankar hela tiden utan kan skicka "bränslet" via ledning eller producera och lagra det lokalt ser jag som en förbättring av en nu rätt usel och ömtålig infrastruktur. Man har ju sett vid krisområden att leveranserna av drivmedel är bland det första som försvinner och tar slut... När elen är borta går det inte att vare sig tanka eller ladda, men så fort elen är tillbaka kan man börja använda elbilarna, medans det ännu kan ta dagar innan transporter med diesel och bensin kan ta sig fram. Vid tsunamin var det elbilar som kom igång först i räddningsarbetet, och samma sak vid jordbävningen i Japan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246664
Yup skrev:Tror Bosch har bra kontroll på alternativa drivmedel men som Denner sa så är elen inte något som man kan ersätta med inom kort.

:-) "för en kostnad av 20 miljarder euro. Även om investeringen inte är ett problem för Bosch ekonomiskt".... Lite över 200 miljarder... Kul

https://www.di.se/nyheter/bosch-overvag ... roduktion/
Bosch fegade ju ur där och ska satsa på att "bli bäst" på elmotorer och drivlinorna istället.
https://www.nyteknik.se/fordon/bosch-ov ... lt-6901877
av Xanthopteryx
#1246679
Elavbrott Kista? Minns ni?
Gudrun?
Elransonering finns som strategi redan. Det blir problem ibland vid vissa toppar.
El är känsligt. Mycket känsligt.

Solstormar, tekniska fel, itattacker, väder,...
av Malmstroem
#1246685
Slutsatsen verkar vara att de flesta tycker att du törs köpa en diesel om du vill ha en. Dieselandelen av sålda bilar har minskat, men verkar ha planat ut på ca 40%. Supermiljöbilar utgör 7%. Se nedan för mer detaljer:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... fortsatter

Vägtrafiken bidrar med i storleksordningen 65 miljarder till statskassan. Om nu "alla" skulle välja elbilar istället så skulle den intäkten minska radikalt.

För att den ekvationen ska gå ihop behövs andra skatter höjas, eller några bidrag minska. Det är inte så lätt att få in mer pengar till staten på ett hållbart sätt. Vi har redan skattenivåer som är direkt skadliga. Det är svårt att höja inkomstskatten ytterligare, och det blir rätt livat om någon föreslår minskade barnbidrag...

Min gissning är att om/när elbilar blivit populära så kommer de också att beskattas för att täcka upp de förlorade intäkterna. De som tror att det även fortsättningsvis kommer att gå att köra en elbil för 2 kr milen får gärna meddela vilka andra skatter som ska höjas, alternativt vilka bidrag som ska sänkas. Gärna på ett realistiskt sätt, för staten behöver sina pengar. ;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]