Moderator: Moderatorer
Yup skrev:https://www.dn.se/ekonomi/motor/ny-reni ... enombrott/Även om det funkar och inte blir för dyrt kvarstår väl problemet med CO2-utsläpp? Man kan nog inte bränna olja utan att det blir konsekvenser.
Xanthopteryx skrev:Känns som att det kan bli bökigt att parkera med en sådan där klump där bak. Antagligen finns väl någon svängmekanism så det blir lättare att komma in i bagageutrymet i allafall.Bilden i DN visar en bil med mobiltestutrustning, inte den nya utrustningen för reningen av dieselavgaser.
joel80 skrev:Även om det funkar och inte blir för dyrt kvarstår väl problemet med CO2-utsläpp? Man kan nog inte bränna olja utan att det blir konsekvenser.Du missar två saker joel80, en stor del av världens el kommer från fossilakällor, och man forskar på och utvecklar förnyelsebara alternativ till diesel och bensin. Om man fortsätter att använda förbränningsmotorn så fungerar en stor del av nuvarande infrastruktur och dagens bilar, ska man kraftigt öka antalet elbilar behöver vi förnya mycket av vår infrastruktur samtidigt som vi kommer att skrota en fungerande infrastruktur.
Men klart bra för de år som dieselbilen ändå kan komma att vara kvar... Innan den och bensinbilen blir allt för dyr för att nån ska välja den.
Yup skrev:Tror Bosch har bra kontroll på alternativa drivmedel men som Denner sa så är elen inte något som man kan ersätta med inom kort.Bosch fegade ju ur där och ska satsa på att "bli bäst" på elmotorer och drivlinorna istället.
"för en kostnad av 20 miljarder euro. Även om investeringen inte är ett problem för Bosch ekonomiskt".... Lite över 200 miljarder... Kul
https://www.di.se/nyheter/bosch-overvag ... roduktion/