Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1246412
Vad har du för nytta av att bilen accar 0-100 på 6 sekunder jämfört med 10 sekunder, som exempel?
Fyller absolut ingen funktion i städerna.

Och elkostnaden för elbilar lär öka på. Garanterat. Skatt i någon form kommer att komma, och sedan är frågan hur mycket bensin och diesel stiger ty ju färre som tankar desto större överskott och därmed lägre priser.
Notera även här att bensinpriset och dieselpriset i dag ligger på samma nivå som 2011 när man tar hänsyn till KPI: http://spbi.se/statistik/priser/?gb0=ye ... 12-31&ts0=
Tar man inte hänsyn till det är priset lägre än 2012.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246423
Förlåt, men åter igen, på vilket sätt menar du att elkostnader för elbilar skulle öka? Det går inte att särskilja den elen från "vanlig" el.
Att man skulle höja elpriset för alla för att man vill ha in pengar från elbilar kommer inte hända. Det går dessutom rätt lätt att skapa den el man behöver rent årsmässigt själv. Under mars-oktober har jag större produktion via min rätt lilla solcellsanläggning än vad jag kör (alltså 200-250 mil per månad).

Diesel och bensin är idag billigt ja. Man kanske borde höjt kostnaderna för det i mycket högre takt.
Räknar man också med den lägre förbrukning många bilar har idag så kostade det mer per mil i soppakostnad 1999 än det gör idag. (alltså med omräknat penningvärde)

Tror du också har rätt i att oljepriserna kommer minska när efterfrågan minskar. Men vi vet inte vad man sätter för avgifter eller skatter på den i takt med att priserna minskar. Eller hur oljeländerna reagerar. Vid ett visst pris finns det ingen vinst i att ta upp oljan. Med rätt liten minskning blir t.ex fracking oekonimiskt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1246425
ja TS man vågar köpa diesel idag, helt klart billigaste alternativet ochså om du ser till det ekonomiska
Användarvisningsbild
av joel80
#1246426
Derank skrev:ja TS man vågar köpa diesel idag, helt klart billigaste alternativet ochså om du ser till det ekonomiska
Om man väljer mellan bensin och diesel håller jag med dig.
av Mwi
#1246429
Om man läser argumenten som joel80 har för elbilar, så verkar det ju kunna bli en riktigt dålig affär att köpa elbil idag ;-) För snart kommer elbilarna bli mycket bättre med längre körsträcka, man kan börja dra släp och samtidigt kommer elbilarna att bli billigare enligt joel80. Så om man köper en elbil idag och ska byta/sälja den om tre år, så kommer motsvarande nya elbil då ha betydligt bättre prestanda till ett lägre pris, andrahandsvärdet brukar ju styras av efterfrågan och vad en ny bil kostar då inte vad man köpte bilen för en gång i tiden. Så jag tror att man lugnt kan köpa en ny dieselbil eller bensinbil idag, utan att riskera någon större värdeminskning jämfört med en elbil och även med tanke på att förnyelsebara bränslen samtidigt utvecklas och blir billigare för både diesel & bensinbilar.
av Mwi
#1246431
joel80 skrev:Förlåt, men åter igen, på vilket sätt menar du att elkostnader för elbilar skulle öka? Det går inte att särskilja den elen från "vanlig" el.
Du har aldrig hört tals om kilometerskatt? Så man behöver inte öka elkostnaden för att kalkylen på elbilen kommer ändras.
av Xanthopteryx
#1246433
joel80 skrev: tis 24 apr 2018, 21:07 Förlåt, men åter igen, på vilket sätt menar du att elkostnader för elbilar skulle öka? Det går inte att särskilja den elen från "vanlig" el.
Att man skulle höja elpriset för alla för att man vill ha in pengar från elbilar kommer inte hända. Det går dessutom rätt lätt att skapa den el man behöver rent årsmässigt själv. Under mars-oktober har jag större produktion via min rätt lilla solcellsanläggning än vad jag kör (alltså 200-250 mil per månad).
Kan man beskatta egenproducerad solenergi som sedan används själv av den som producerat den så....
Moms på skatt funkar det med.
Du kan styra med effektbehovet att ha större differentiering av skatt på el beroende på effektuttag så lågt effektuttag (låt säga att 10A huvudsäkring är billigast och sedan kostar 16A skitmycket mer både i överföringsskatt såväl som energiskatt).
Kilometerskatt som redan nämnts: Alla elbilar påförs 1 krona per km i skatt. Betalas antingen via bilens utrustning eller via kontrollbesiktning och schablonavgifter.
Krav på mätare för elbilsladdning.
Krav på att bilen rapporterar förbrukad el och så skattar man på det.
Och så vidare...
Många av de märkliga skatter vi har i dag hade folk inte en tanke på att de skulle vara möjliga i framtiden.

Bara en sådan sak som förmögenhetsskatten vi hade tidigare, och som är på tapeten igen: Skatt på ett hus vas värde enkom är fiktivt. Det är ju ganska så...intressant...
Vi kan tänka oss högre skatt på bilar likt i danmark där en ordinär V90 ledigt landar på 1 miljon kronor och en lite bättre utrustad kryper upp kring 1,5 miljon. Närmre tre gånger pengarna kostar bilar där mot i sverige. Elbilar har varit undantagna (så välj en Tesla för 1 miljon eller en V90 för 1,5...) men det är ändrat nu.

Det finns många sätt att få in skatter och garanterat så snickras det redan på detta, men först måste fler gå över till el för att man skall kunna lansera det ty annars så stryper man bara övergången.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246435

Mwi skrev:Om man läser argumenten som joel80 har för elbilar, så verkar det ju kunna bli en riktigt dålig affär att köpa elbil idag ;-) För snart kommer elbilarna bli mycket bättre med längre körsträcka, man kan börja dra släp och samtidigt kommer elbilarna att bli billigare enligt joel80. Så om man köper en elbil idag och ska byta/sälja den om tre år, så kommer motsvarande nya elbil då ha betydligt bättre prestanda till ett lägre pris, andrahandsvärdet brukar ju styras av efterfrågan och vad en ny bil kostar då inte vad man köpte bilen för en gång i tiden. Så jag tror att man lugnt kan köpa en ny dieselbil eller bensinbil idag, utan att riskera någon större värdeminskning jämfört med en elbil och även med tanke på att förnyelsebara bränslen samtidigt utvecklas och blir billigare för både diesel & bensinbilar.
Så kan det också bli.
Det som hjälper lite nu att kanske motverka en del av det framöver är att man ändå får bidrag på 60k (från juli) samt väldigt låg skatt.

Sen, om det nu blir som jag tror, så kommer efterfrågan på begagnade elbilar vara väldigt hög då många som inte har råd att köpa nya bilar ändå vill ha en elbil och då får gå på begagnatmarknaden där det inte finns så många jämfört med diesel och bensin.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246436
Mwi skrev:
joel80 skrev:Förlåt, men åter igen, på vilket sätt menar du att elkostnader för elbilar skulle öka? Det går inte att särskilja den elen från "vanlig" el.
Du har aldrig hört tals om kilometerskatt? Så man behöver inte öka elkostnaden för att kalkylen på elbilen kommer ändras.
Kilometerskatt utreds, men det är ingen skatt på elbilar eller el som tidigare nämndes utan en skatt på bilar eller fordon. Att att elbilar skulle få en egen extraskatt tror jag inte ett dugg på. Att vi kan få en kilometerskatt över lag framöver ser jag som möjligt. Men då kommer bensin och dieselbilar drabbas minst lika hårt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246443

Xanthopteryx skrev:
joel80 skrev: tis 24 apr 2018, 21:07 Förlåt, men åter igen, på vilket sätt menar du att elkostnader för elbilar skulle öka? Det går inte att särskilja den elen från "vanlig" el.
Att man skulle höja elpriset för alla för att man vill ha in pengar från elbilar kommer inte hända. Det går dessutom rätt lätt att skapa den el man behöver rent årsmässigt själv. Under mars-oktober har jag större produktion via min rätt lilla solcellsanläggning än vad jag kör (alltså 200-250 mil per månad).
Kan man beskatta egenproducerad solenergi som sedan används själv av den som producerat den så....
Det är borttaget, och den skatt som är på anläggningar över 255kw ligger på 0.5öre/kwh. Alltså väldigt låg. Regeringen arbete mot EU för att få ta bort den.

Xanthopteryx skrev:
Du kan styra med effektbehovet att ha större differentiering av skatt på el beroende på effektuttag så lågt effektuttag (låt säga att 10A huvudsäkring är billigast och sedan kostar 16A skitmycket mer både i överföringsskatt såväl som energiskatt).
Vi har 3-fas 400v som standard. De flesta villor skulle inte klara daglig drift idag med 10A treafas. Vid toppar använder de flesta mer. Speciellt om del av uppvärmning är med el.
Att ladda med 6A treafas ger ca 2mil per timme. 20 mil mellan 20:00-6:00 räcker för de flesta.
Orimligt att tro att man skulle kunna spärra det på det viset. Bara skaffa en av laddarna som har effektvakt och drar ner på laddning då man behöver det till annat i huset.
Xanthopteryx skrev: Kilometerskatt som redan nämnts: Alla elbilar påförs 1 krona per km i skatt. Betalas antingen via bilens utrustning eller via kontrollbesiktning och schablonavgifter.
Utredningen pågår men specificerar inte elbilar utan verkar snarare rikta in sig på områden. Dyrare per km i städer där alternativ finns samt trängsel och billigare på landsbygden.

Xanthopteryx skrev:
Krav på mätare för elbilsladdning.
Krav på att bilen rapporterar förbrukad el och så skattar man på det.
Och så vidare...
Dom alternativet ser jag personligen som orimliga men där ser jag inte riktigt samma hinder som det du nämnt ovan. Alltså inte samma praktiska hinder.

  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]