Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1245845
@Xanthopteryx,

Ja, så är det ju såklart. Den kan ju vara elektronisk även om det är en pinne man drar i. Jag bara förutsatte att den var helt mekanisk, eftersom den känns så.. :)

PAP har jag aldrig blivit riktigt klok på, men har bara gett det en chans, så jag får nog testa igen.. :)
av Massabrassan
#1245848
Jag skulle vilja vända på frågan. Vågar man köpa bensin?

Skatterna bara stiger och bensin drabbas hårdare av det. Dessutom finns inga lobbyister som håller emot. Diesel används ändå pimärt av åkerier och entreprenörer. De blir galna om skatterna stiger för mycket. Bensin däremot köper nästan bara privatpersoner. Mycket lättare att köra över!

Dessutom finns förnybar diesel som kan användas i alla befintliga fordon. Förnybar bensin existerar inte.

Man kan ju bara föreställa sig vad som händer om 3 år när politikerna inser att CO2-utsläppen stiger igen p.g.a. dessa bensinbilar...
Användarvisningsbild
av joel80
#1245850
Massabrassan
Själv vågar och vill jag inte köpa vare sig diesel eller bensin! Tror ingen av dem har nån framtid.
Åkerier och tyngre fordon kommer snabbare gå över till eldrift. Dom kommer ha ekonomi i det snabbare och spara stora pengar. Volvos lastbil som dom visade upp för nån vecka sen är ju bara en av flera som är på väg nu.
Om några år är nog den bollen i rullning rejält så skulle inte våga lite på den delen för dieselns överlevnad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1245856
att större delen av åkerierna skulle gå över till el de kommande 10åren är ju utopi såklart, vet du hur många utländska ekipage vi har efter vägarna bara här i Sverige idag......och de mindre åkerierna i Sverige ( finns några tusen ) har ju såklart inte ekonomi att köpa elbilar, det har ju knappt råd att byta upp sig idag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1245901
De som inte har råd att byta upp sig tror jag riskerar att bli utkonkurerade. Dela p.g.a att driftskostnaderna blir så mycket lägre, men även på att kunders krav på utsläpp och miljöprofil får allt större utrymme i uppköp och upphandlingar.
Jobbar själv mot kommuner och landsting och även om vi är ett litet bolag så kräver kommuner och landsting att man redovisar miljöarbete och har ett miljöarbete och tydliga mål kring det.

Tror det kommer gå bra mycket snabbare än 10 år. Ge det 5-7 år så är det endast tillgången och leveranstiderna som hindrar typ alla från att byta.
av AndS
#1245914
Inte så lätt detta med miljön. I vår kommun kravställdes en gång på miljöbilar för transport åt kommunen där bl.a. taxi gick från diesel till E85, så gjorde även kommunen själva.
Sedan kom nya miljöregler och då gällde diesel istället, inga fler E85. Sedan kom man på att nu är det biogas.......
Så köper jag en ny bil idag så bryr jag mig inte så mycket om politiska idéer, de kan snabbt förändras utifrån nya rön och vilka som sitter bakom spakarna efter nästa val.
Och framtiden för bränsle förändras så kör man inte i centrala Stockholm utan övriga städer, på landsbygd och längre sträckor kommer en diesel att överleva dagens elbilar då batteribytet blir för dyrt och komplicerat. Är vad min gissning är ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1245922
Batteribyte verkar inte som nått de flesta kommer behöva... Ungefär som att de flesta inte behöver eller oroar sig för att behöva byta motor.

Betterierna verka hålla betydligt längre än vad det flesta trott. 30-40k mil verkar inte vara några problem med ett Teslabatteri.

https://alltomelbil.se/livslangden-pa-b ... imponerar/

I lite äldre elbilar med mindre batteri kan man inte vänta sig lika lång livslängd, men där är priset för att byta också betydligt lägre. Den äldre versionen av Nissan Leaf med 24kwh batteri kan nu bytas från 24000kr.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 00-kronor/


Att eldrift rätt snart tar över tror jag inte beror på miljö. Det som avgör och gör det snabbt, speciellt för de som kör kommersiellt, är priset och driftsäkerheten, samt små underhållskostnader.
Man räknar ju också att en elbil kommer vara billigare i inköp än en motsvarande bensin eller diesel inom 5-7 år.
Redan idag hämtar du ju hem den högre inköpskostnaden på ett par år om du kör lite mer än snittet.
Användarvisningsbild
av Dex
#1245924
Massabrassan skrev: lör 21 apr 2018, 20:21 Jag skulle vilja vända på frågan. Vågar man köpa bensin?

Skatterna bara stiger och bensin drabbas hårdare av det. Dessutom finns inga lobbyister som håller emot. Diesel används ändå pimärt av åkerier och entreprenörer. De blir galna om skatterna stiger för mycket. Bensin däremot köper nästan bara privatpersoner. Mycket lättare att köra över!

Dessutom finns förnybar diesel som kan användas i alla befintliga fordon. Förnybar bensin existerar inte.

Man kan ju bara föreställa sig vad som händer om 3 år när politikerna inser att CO2-utsläppen stiger igen p.g.a. dessa bensinbilar...
Jag är nog på din linje faktiskt.
Ju högre bränslepriserna blir desto mer tjänar man på att ha dieselmotor.
Så jag tror att dieseln kommer bli intressant för många ännu långt framöver.
Speciellt när man kan köra helt fossilfritt med ex HVO.
av Xanthopteryx
#1245929
joel80 skrev: sön 22 apr 2018, 09:21 Batteribyte verkar inte som nått de flesta kommer behöva... Ungefär som att de flesta inte behöver eller oroar sig för att behöva byta motor.

Betterierna verka hålla betydligt längre än vad det flesta trott. 30-40k mil verkar inte vara några problem med ett Teslabatteri.

https://alltomelbil.se/livslangden-pa-b ... imponerar/

I lite äldre elbilar med mindre batteri kan man inte vänta sig lika lång livslängd, men där är priset för att byta också betydligt lägre. Den äldre versionen av Nissan Leaf med 24kwh batteri kan nu bytas från 24000kr.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 00-kronor/


Att eldrift rätt snart tar över tror jag inte beror på miljö. Det som avgör och gör det snabbt, speciellt för de som kör kommersiellt, är priset och driftsäkerheten, samt små underhållskostnader.
Man räknar ju också att en elbil kommer vara billigare i inköp än en motsvarande bensin eller diesel inom 5-7 år.
Redan idag hämtar du ju hem den högre inköpskostnaden på ett par år om du kör lite mer än snittet.
Batterier åldras även med tiden, så frågan är hur det kommer vara när ditt batteri är 10 år gammalt.
Likaså om det används under höga och låga temperaturer, som i Norrland eller längre söderut i Europa.
Dessutom är frågan hur många som har problem som INTE har svarat på de där frågorna i forumet.

Och batteribytet för 24.000 kronor är ett renoverat begagnat batteri. Annars är det 50.000 som gäller.
Och frågan är då:
1. Om batterierna nu håller så bra, hur får man tag i begagnade?
2. Om det finns gott om begagnade, var kommer dessa då ifrån? Trötta batterier som bytts ut?

Sedan har vi även problemet med att du kanske räknar med att behöva räckvidd på 30 mil på ett batteri.
Efter 5 år har det du köpte tappat till 25 mil och du måste nu byta för att du inte klarar dig längre.

Batterier är en komplex vetenskap (håller på med RC på hobbybasis så jag är inte helt batterinovis) och att få lång hållbarhet kräver att laddning, vilospänning, effektuttag, temperatur, ålder är inom rätt gränser. Det kan vara svårt i en bil som exempelvis kan bli över 50 grader varm en normal sommardag och -50 grader en redigt kall vinter i norr.

Dessutom finns det väl ingen som tror att man inte kommer börja bränslebeskatta elbilselen i takt med att intäkterna från flytande bränslen minskar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1245961
Hur det blir med tiden börjar vi ju se...
Tesla kom med sina första för 10 år sen... Och med Model S för 6 år sen. Än så länge är det inget ovanligt som verkar ha kommit fram angående batterierna där.
Nästan alla andra tillverkare som säljer elbilar har garantier på runt 8 år på batterierna. Hyundai har nu t.o.m gått ut med livstidsgaranti på sina batterier på bilarna dom säljer i USA! I Sverige får vi nöja oss med 8 år eller 20 000 mil än så länge.

Ja det är renoverat batteri.. Ett nytt går på runt 50k i dagsläget. Men jämför det med ett motorbyte på en ICE-bil! Nog kan många tänka sig att köpa en renoverad begagnad motor och sätta i för att inte behöva betala fullt pris?
1. Hur tror du man får tag på begagnade motorer eller bildelar idag? Det blir väl på exakt samma sätt.. Folk krockar eller har sönder sina bilar så de inte går att reparera och så skrotar man dem, även fast vissa delar är hela. Även gamla batterier som lämnas in går att renovera och få ett nytt liv som jag förstår.
2. Som sagt, folk krockar eller pajar sina bilar, samt batteritillverkarna renoverar gamla batterier.

RC och hobby-batterier är inte riktigt samma sak! De bilar som visar sig ha bäst hållbarhet på sina elbilar har såklart aktiv kylning av batterierna. (En stor nackdel för Leaf som har passiv kylning och istället drar ner snabbladdningshastigheten om man kommer över en gräns i värme!)

Elbilselen? Vill du förklara för mig vad som skiljer elbilselen från elen till diskmaskinen eller mina element?
Det kommer inte att komma att man börjar beskatta elen på annat sätt p.g.a elbilarna. Elbilarna kommer inte stå för mer än 7-8% av totala elförbrukningen i Sverige även om precis alla bilar byts ut. Skulle man ändra elskatten skulle alltså 92-93% av övriga konsumenter bli lite upprörda. Sen kan man också rätt enkelt göra sitt eget drivmedel i allafall 8-9 månader per år. Jag har en liten solcellsanläggning på taket på 6kw och producerade under Mars tillräckligt för ca 175-200 mils körning, och är hittills i April uppe på 180-200mils produktion. Skulle man på nått sätt försöka fördyra elen kommer det snart bli vanligt med att folk skaffar batterilagring hemma så de kan använda dagens solproduktion när man kommer hem på kvällen.

Jag menar inte att det finns problem att övervinna, men att de på något sätt skulle vara omöjliga ser jag inte och att det blir billigare och billigare med batteridrift kan vi också tydligt se. Priserna faller rätt fort i takt med att man hittar nya sätt att tillverka på och billigare och vanligare metaller att kunna använda. Det är en spännande utveckling. (No pun intended)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]