joel80 skrev: ↑sön 22 apr 2018, 09:21
Batteribyte verkar inte som nått de flesta kommer behöva... Ungefär som att de flesta inte behöver eller oroar sig för att behöva byta motor.
Betterierna verka hålla betydligt längre än vad det flesta trott. 30-40k mil verkar inte vara några problem med ett Teslabatteri.
https://alltomelbil.se/livslangden-pa-b ... imponerar/
I lite äldre elbilar med mindre batteri kan man inte vänta sig lika lång livslängd, men där är priset för att byta också betydligt lägre. Den äldre versionen av Nissan Leaf med 24kwh batteri kan nu bytas från 24000kr.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 00-kronor/
Att eldrift rätt snart tar över tror jag inte beror på miljö. Det som avgör och gör det snabbt, speciellt för de som kör kommersiellt, är priset och driftsäkerheten, samt små underhållskostnader.
Man räknar ju också att en elbil kommer vara billigare i inköp än en motsvarande bensin eller diesel inom 5-7 år.
Redan idag hämtar du ju hem den högre inköpskostnaden på ett par år om du kör lite mer än snittet.
Batterier åldras även med tiden, så frågan är hur det kommer vara när ditt batteri är 10 år gammalt.
Likaså om det används under höga och låga temperaturer, som i Norrland eller längre söderut i Europa.
Dessutom är frågan hur många som har problem som INTE har svarat på de där frågorna i forumet.
Och batteribytet för 24.000 kronor är ett renoverat begagnat batteri. Annars är det 50.000 som gäller.
Och frågan är då:
1. Om batterierna nu håller så bra, hur får man tag i begagnade?
2. Om det finns gott om begagnade, var kommer dessa då ifrån? Trötta batterier som bytts ut?
Sedan har vi även problemet med att du kanske räknar med att behöva räckvidd på 30 mil på ett batteri.
Efter 5 år har det du köpte tappat till 25 mil och du måste nu byta för att du inte klarar dig längre.
Batterier är en komplex vetenskap (håller på med RC på hobbybasis så jag är inte helt batterinovis) och att få lång hållbarhet kräver att laddning, vilospänning, effektuttag, temperatur, ålder är inom rätt gränser. Det kan vara svårt i en bil som exempelvis kan bli över 50 grader varm en normal sommardag och -50 grader en redigt kall vinter i norr.
Dessutom finns det väl ingen som tror att man inte kommer börja bränslebeskatta elbilselen i takt med att intäkterna från flytande bränslen minskar.