Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mvos
#1245029
Tack för alla svar.
Blev en D4 Polestar igen. Har det i dag och tycker att det räcker bra.
Valde till nästan alla tillbehör (Gick på drygt 600 tkr) så jag har redan gått back om man ska räkna ekonomiskt.
Spelar egentligen inte så stor roll om man kör diesel eller bensin om man ska räkna på totala kostnaden med värdeminskning mm.
av Mwi
#1245053
Tror att du har gjort ett bra val med din körsträcka på 6000 mil/år, hade du valt en T6:a som också har 60 liters tank så hade det blivit många timmar vid macken det är ju fördelen med diesel.
av fieskmask
#1245093
Köpte mig en ny V90 D4, bensin är enligt nya undersökningar flera gånger farligare än diesel av diverse anledningar.

Finns nog en orsak till att industrin använder diesel istället för bensin.
Ta gruvindustrin tex, bensin skulle aldrig kunna användas under jord.
Användarvisningsbild
av joel80
#1245099
Grattis till bilen fieskmask.. Alltid kul med ny bil.
Vad blev det för tillbehör och färg för dig?


När det gäller gruvdriften så väljer man, av vad jag vet, diesel framför bensin p.g.a brandfaran. Diesel antänds inte så enkelt och har inte alls samma explosiva gaser.
Men man måste lägga stora pengar på ventilation i gruvor med dieselfordon för att det ska funka att jobba där.

LKAB och många andra börjar mer och med gå över till eldrift på maskinerna i gruvor och kan spara stora pengar på minskad ventilation. :)


Användarvisningsbild
av mvos
#1245113
joel80 skrev:Grattis till bilen fieskmask.. Alltid kul med ny bil.
Vad blev det för tillbehör och färg för dig?
Här är utrustningen som jag valde:

Färg: Osmium Grey
Cross country pro edition
Polestar
Komfortpaket pro
Teknikpaket pro
klimatpaket volvo on call
Delade dubbla slutrör
Panorama taklucka
Tonade rutor
Parkeringskamera 360 grader
Elstol med minne
Premium sound Bowers & Wilkins
Semi-elektrisk dragkrok
Svart läder
20" fälg 10-ekrad svart diamond cut

Valde inte Park Assist Pilot, tror inte man kommer att använda det. Men det kostade bara 3 000 kr, kanske väljer till det.

Men nu ser jag att det inte skiljer så jättemycket i inköpt mellan D4 med Polestar och D5 utan polestar.
Skiljer endast ca 20 000 kr. Man kanske ska välja D5 istället om det går att byta.
av PowerPulse
#1245127
mvos, grattis blir en härlig ny bil det där! Jag hade först tänkt mig en D4 nu när jag alldeles nyss beställde ny bil. Sen när jag funderade ett varv till så blev det en D5 - om jag räknar med lite högre värde när den en dag ska bytas in samt att jag ”slipper” kostnaden för Polestar så kändes merkostnaden för att få D5an okay.
av Xanthopteryx
#1245210
Bra fråga. Alltså, har du en automatlåda så - det hänger ju på hr automatlådan är konstruerad.
Bara för att du har en fysisk pinne du drar i för att flytta mellan P, R, N, D så behöver det ju inte innebära att det är en fysisk pinne som petar in i växellådan.
Kan ju lika gärna vara elektriska och hydrauliska överföringar, och är det inte en fysisk stång som går in från pinnen i lådan så är det ju fullt möjligt att få det helautomagiskt.

För övrigt är pap väldigt trevlig, och särskilt med sensorerna runt om.
Har använt den en gång skarp än så länge. Det var en sidoficka och den var tamejfanken inte lång. Jag hade aldrig försökt mig på den, men tänkte att jag kunde se om bilen skulle acceptera.
Det gjorde den! Och se på fanken - den fick in bilen! :-o Och sedan hjälpte den mig ut också vilket även det var skönt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]