Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1246296
Ordning i ledet, håll er till ämnet! Det vore ju FANTASTISKT om vi slapp stänga ytterligare en tråd.
av Malmstroem
#1246298
Andrahandsvärdet på dieselbilar har gått ner. Leasingbolagen räknar numera med lägre restvärden. Skillnaden är dock relativt liten, men det ger någon hundralapp per månad i ökad kostnad. Skatteändringarna gör också dieselbilen dyrare nu efter 1/7. För de flesta gör den skillnaden inte så mycket till eller från -- om det gör det så välj en billigare bil.

Elbilar och hybrider gynnas kostnadsmässigt. Har du en körcykel som passar är de numera valbara alternativ -- vilket syns på att andelen ökar. De passar inte alla ännu, och med mitt körmönster med relativt få korta resor, och relativt många långkörningar så kommer det ta ett tag innan jag skaffar mig enbart elbilar. Dock funderat jag på att ha en elbil som andrabil.
av Nystrom7
#1246301
Ja det vågar man. Köpte själv Diesel och skulle ha gjort det igen också. Jag gillar motorkaraktären på Diesel. Vill man sen ha AWD och en låg förbrukning så finns det inte så mycket matchande alternativ i dagsläget. Personligen å tror jag inte Dieseln blir nåt problem i närtid.
av AndS
#1246313
grillchips skrev: tis 24 apr 2018, 10:17 Ordning i ledet, håll er till ämnet! Det vore ju FANTASTISKT om vi slapp stänga ytterligare en tråd.
Bäst då att du förklarar vad som inte tillhör tråden?
Om ts är tveksam till dieselbil bl.a. utifrån ev. förbud och i synnerhet värdeminskning så är det väl av största värde att belysa påverkansfaktorer och när dessa ev. skulle kunna påverka i tid. Annars har jag svårt att se hur man kan bedöma risken för en större värdeminskning än normalt förväntat utifrån historisk statistik.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1246316
Absolut. Jag köper helt att en elbilsdiskussion kan vara relevant i sammanhanget, däremot tenderar det att snabbt springa iväg i både diskussion om laddplatser, elbilars miljöpåverkan, inköpspris och annat som redan avhandlats. Att elbilar gör sitt intåg är ett faktum och den biten går att hålla rätt kort, det är inte speciellt relevant att Tesla åker på nitar här och där, Tesla analyseras sönder av diverse anledningar etc.

Ni är högst välkomna att starta en egen tråd i rätt forumsdel för diskussion gällande ALLT kring elbilars existens, i denna tråd hör djupdykningen inte riktigt hemma.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246385
grillchips skrev: tis 24 apr 2018, 10:17 Ordning i ledet, håll er till ämnet! Det vore ju FANTASTISKT om vi slapp stänga ytterligare en tråd.
Helt rätt beslut, grillchips.
Så vidbrett som några här vill ha tråden till, skulle El-bilar kunna diskuteras i varenda tråd. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1246394
Håller med om att man inte behöver bli så detaljerad, men som tidigare nämnts så kan man inte hoppa över att diskutera den påverkan som elbilar kan ha över dieselbilars framtida värdeminskning. Jag tror att även bensinbilar kommer sjunka snabbare om några år.. Med tanke på hur det diskuteras förbud inom så gott som hela Europa för dieselbilar främst och även bensin framöver, samtidigt som att eldrift fortsätter att öka snabbt är det en faktor att beräkna i allafall.
Hur snabbt det kan gå kan ju t.ex bero på hur fort laddstationen sätts upp och vilka modeller som släpps.

Det är enligt mig extremt svårt att inte diskutera det som eventuellt skulle kunna konkurrera ut bl.a dieselbilar i en diskussion kring om man ska våga köpa diesel eller inte.
Det kan tyvärr inte bli så mycket annat av en sån diskussion än att en del av den handlar om elbilar och var i utvecklingen vi ligger nu och hur snabbt den utvecklingen skulle kunna ta över.
Användarvisningsbild
av Dex
#1246398
Nystrom7 skrev: tis 24 apr 2018, 10:54 Ja det vågar man. Köpte själv Diesel och skulle ha gjort det igen också. Jag gillar motorkaraktären på Diesel. Vill man sen ha AWD och en låg förbrukning så finns det inte så mycket matchande alternativ i dagsläget. Personligen å tror jag inte Dieseln blir nåt problem i närtid.
Jag tror som du att det kommer bli ännu mer dieselbilar när bränslepriserna sticker i höjden.
Ju högre pris desto förmånligare att köra diesel.(ju högre pris desto mer tjänar man på det vs bensin :-) )
Låter dummt men det blir verkligheten.
När det kommer upp i 30kr/l för bensin och diesel och vägskatt på elen kanske några tänker om lite.
Sedan våra hastigheter på max 90-120km/h här hemma inom landet så passar dieseln med sitt kraftiga moment och låga varvtal perfekt.
Man behöver ju draget/vridet från 80km/h och uppåt vid omkörningar.
0-100km är egentligen ointressant.(snabbast vid trafiklyset?)
Man behöver inte varva upp bilen i typ 5000-6000rpm för att få fart på kärran.
Men det är kanske ett tecken på att man börjar bli gammal.
Det är lite det varför jag gått från bensin till diesel.
Nu får jag väl bensin-bils köparna på mig. ;-)
Vad tycker ni andra?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246406
Varför skulle bensinbilsköparna tycka illa om en motvikt till de som dömer ut diesel som bränsle? :-D
Användarvisningsbild
av joel80
#1246410
De flesta kör mest i stan och har störst glädje av drag just 0-100. Även där det behövs för omkörning ligger det ju under 100km/h då landsvägar utan omkörningsfält ofta ligger på kring 80km/h.
Höjs bensin och diesel till så mycket som 30kr/l blir det ju ännu vettigare att köra på el med milkostnad på kring 2kr. Även med nuvarande elbilar är accelerationen upp till kring 110-130 rätt bra.. Genom hela registret. Kört runt 8 mil idag i vår Nissan E-NV200 och det är riktigt rolig körning.
Totalt gjort av med ca 13-14kwh men fick tillbaka det mesta av det gratis på en laddare vid Max medans jag åt en burgare med kollegan. 25 minuter gratisladdning... Så dagskostnaden för bränsle för 8 mil blev runt 3-4kr.
När det kommer fler alternativ och räckvidden som lovas på 30-40 mil på kommande bilar ser jag det som att det kommer påverka värdet på diesel och bensinbilar. Om den stora dippen kommer inom 3 år eller kanske först kring 2025 är svårt att säga. Troligen, men inte med säkerhet, kan man idag köpa dieselbil utan att riskera så mycket om man planerar byta inom 3-4 år.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 21

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]