Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1246051
filippb
Jag håller med. Utbudet av elbilar är än så länge för litet för att det ska passa alla och alla situationer. Den enda bilen som idag är beställnungsbar som skulle funka som förstabil för oss är Model X. Men det är ju allt för dyrt.
Vi har husvagn och det behövs en bil som kan dra. Däremot skulle jag klara mig med att bara kunna köra 15-20 mil mellan laddning. Med ungar blir det ändå minst en paus på en sån sträcka, och vi kör sällan eller aldrig över 40 mil på en dag. Vi brukar ta det rätt lugnt och ta etapper och hitta mysiga campingar längst vägen.
Jag har stor förhoppning att det under 2019 kommer ett eller ett par alternativ här som klarar det, som inte kostar som en Tesla.
Skulle det inte komma byter jag ändå till elbil men får då ta vår andra bil eller hyra en de veckorna det behövs... eller bytlånabil med en kompis eller nån i familjen dom veckorna.

Förljer lite elbilstrådar där vissa trådar diskuterat helgtrafiken kring jul/nyår och n senast påsken, och än så länge verkar det inte vara många som råkat ut för några långa köer, så utbyggnaden av snabbladdare har än så länge skett i ganska okej takt i förhållande till antalet bilar. Men samtidigt som försäljningen ökar snabbt måste också utbyggnaden följa med. Det är mycket på gång så man får hoppas att det inte bara är snack utan att det också kommer upp de laddnätverk man pratar om både i Europa och i Sverige.
I Norge ligger man lite före och har på viktiga knytpunkter snabbladdare med 45 platser på samma ställe. (Strax söder om Oslo). Dom har också en annan stor med 28 platser norrut mot Lillehammer från Oslo. Liknande anläggningar byggs i Kina och USA.

Vi får se hur man löser det här framöver. Vissa förespråkar ju laddning längst med vägarna. För nån vecka sen invigde man teststräckan mellan Rosersberg och Arlanda där Ellastbilar börjar gå där dom laddar från skena i marken längst vägen, under färd.
Framtida storhelger blir nog en nöt att knäcka... Men snabbare laddare och batterikraft som fimpar toppar hjälper nog lite, men det känns som att man kommer behöva viss överkapacitet resten av året på vissa viktiga platser för att storhelgerna ska funka.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246072
Och så blev även denna tråd en El-Bilstråd :-)
av AndS
#1246080
Tror att svaret blir Ja för en diesel enligt de senaste elbilsdialogen. Det man kan utläsa är att det för vissa fungerar med elbil men gör det för att så få har det idag då infrastrukturen saknas för storskalig användning. Så kör jag vidare till 2025 med vår diesel som trots allt är ganska nära när det gäller att bygga ny infrastruktur, då kan jag göra ett byte till ev. annan drivkälla utifrån att restvärdet på nuvarande bil är så lågt att det har marginell betydelse. På kort sikt måste elbil vara perfekt i större omfattning om man behöver en andrabil och kortare körningar, t.ex. i stadstrafik.
Ska väl tillägga att det för en storskalig infrastruktur krävs att man enas om en standard för laddningssystem.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1246099
SvenB skrev:Och så blev även denna tråd en El-Bilstråd :-)
då kan moderatorer flytta detta till ”Allmän Bildiskussion”
Användarvisningsbild
av joel80
#1246107

AndS skrev: Ska väl tillägga att det för en storskalig infrastruktur krävs att man enas om en standard för laddningssystem.
Europa har enas om CCS för snabbladdare. Det som är på gång är väl vidare utbyggnad av sånna nätverk, och även med de laddare som stödjer snabbare laddning än vad de flesta nuvarande bilar klarar. Bortser vi från Tesla klarar de flesta andra bara runt 50kw som mest.. Hyundai klarar 70-80kw.
Laddnätverken som har börjar byggas är på 150kw och vissa kan uppgraderas till 350.

Den 50kw-laddare kan man ta sig så gott som överallt i Sverige och stor del av Europa med t.ex en Ioniq. Fast för att det ska funka för oss som vill dra husvagn får man antingen ha två bilar idag eller vänta ett par år.

av Elektrikern84
#1246211
Är inte heller Orolig. När det kommer till Stockholm är det bara tre gator (de tre med dubbförbud) samt Gamla stan där du inte får köra med äldre än Euro 6 från 2022 (Som det ser ut just nu). Och alla SPA bilar är ju Euro 6 så det spelar oss mindre roll....
av AndS
#1246281
Jodå, helt tydligt "Vågar man köpa Diesel" vilket jag tolkade som bil med dieselmotor. ;-)
Och vad har då elbilar med detta att göra, en del. Utvecklingen på just elbilsområdet och laddmöjligheter, kan ju påverka fosildrivna bilars framtid gällande ekonomi, skatter, förbud, etc.
Sedan tar det olika lång tid. Så valet att våga är ju utifrån hur omvärlden förändras och hur fort det går, där vi diskuterat just detta hur snabbt andra drivkällor kan finnas på plats och hur det skulle kunna påverka.
Min tolkning av ts fråga om risker bl.a. med "förbud, mm, och värdeminskning" utifrån ett 3 års perspektiv påverkas av vad som händer med omvärlden t.ex. andra alternativa drivmedel/bilar.
Och där väl merparten, tror jag, inte ser någon större risk med att välja en dieselbil, Euro 6, idag och kunna köra den under en "rimlig" livslängd och utan någon större ekonomisk påverkan där påverka avtar med ålder och mil på bilen.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1246294
AndS skrev:Jodå, helt tydligt "Vågar man köpa Diesel" vilket jag tolkade som bil med dieselmotor. Bild
Och vad har då elbilar med detta att göra, en del. Utvecklingen på just elbilsområdet och laddmöjligheter, kan ju påverka fosildrivna bilars framtid gällande ekonomi, skatter, förbud, etc.
Sedan tar det olika lång tid. Så valet att våga är ju utifrån hur omvärlden förändras och hur fort det går, där vi diskuterat just detta hur snabbt andra drivkällor kan finnas på plats och hur det skulle kunna påverka.
Min tolkning av ts fråga om risker bl.a. med "förbud, mm, och värdeminskning" utifrån ett 3 års perspektiv påverkas av vad som händer med omvärlden t.ex. andra alternativa drivmedel/bilar.
Och där väl merparten, tror jag, inte ser någon större risk med att välja en dieselbil, Euro 6, idag och kunna köra den under en "rimlig" livslängd och utan någon större ekonomisk påverkan där påverka avtar med ålder och mil på bilen.
Tagen från forumseregler:
IMG_1067.JPG
IMG_1067.JPG (16.96 KiB) Visad 305 gånger
Ämnet var ju om dieselbilar icke om elbilar.
Senast redigerad av 1 fmcarv, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]