- sön 22 apr 2018, 21:48
#1246051
filippb
Jag håller med. Utbudet av elbilar är än så länge för litet för att det ska passa alla och alla situationer. Den enda bilen som idag är beställnungsbar som skulle funka som förstabil för oss är Model X. Men det är ju allt för dyrt.
Vi har husvagn och det behövs en bil som kan dra. Däremot skulle jag klara mig med att bara kunna köra 15-20 mil mellan laddning. Med ungar blir det ändå minst en paus på en sån sträcka, och vi kör sällan eller aldrig över 40 mil på en dag. Vi brukar ta det rätt lugnt och ta etapper och hitta mysiga campingar längst vägen.
Jag har stor förhoppning att det under 2019 kommer ett eller ett par alternativ här som klarar det, som inte kostar som en Tesla.
Skulle det inte komma byter jag ändå till elbil men får då ta vår andra bil eller hyra en de veckorna det behövs... eller bytlånabil med en kompis eller nån i familjen dom veckorna.
Förljer lite elbilstrådar där vissa trådar diskuterat helgtrafiken kring jul/nyår och n senast påsken, och än så länge verkar det inte vara många som råkat ut för några långa köer, så utbyggnaden av snabbladdare har än så länge skett i ganska okej takt i förhållande till antalet bilar. Men samtidigt som försäljningen ökar snabbt måste också utbyggnaden följa med. Det är mycket på gång så man får hoppas att det inte bara är snack utan att det också kommer upp de laddnätverk man pratar om både i Europa och i Sverige.
I Norge ligger man lite före och har på viktiga knytpunkter snabbladdare med 45 platser på samma ställe. (Strax söder om Oslo). Dom har också en annan stor med 28 platser norrut mot Lillehammer från Oslo. Liknande anläggningar byggs i Kina och USA.
Vi får se hur man löser det här framöver. Vissa förespråkar ju laddning längst med vägarna. För nån vecka sen invigde man teststräckan mellan Rosersberg och Arlanda där Ellastbilar börjar gå där dom laddar från skena i marken längst vägen, under färd.
Framtida storhelger blir nog en nöt att knäcka... Men snabbare laddare och batterikraft som fimpar toppar hjälper nog lite, men det känns som att man kommer behöva viss överkapacitet resten av året på vissa viktiga platser för att storhelgerna ska funka.
Jag håller med. Utbudet av elbilar är än så länge för litet för att det ska passa alla och alla situationer. Den enda bilen som idag är beställnungsbar som skulle funka som förstabil för oss är Model X. Men det är ju allt för dyrt.
Vi har husvagn och det behövs en bil som kan dra. Däremot skulle jag klara mig med att bara kunna köra 15-20 mil mellan laddning. Med ungar blir det ändå minst en paus på en sån sträcka, och vi kör sällan eller aldrig över 40 mil på en dag. Vi brukar ta det rätt lugnt och ta etapper och hitta mysiga campingar längst vägen.
Jag har stor förhoppning att det under 2019 kommer ett eller ett par alternativ här som klarar det, som inte kostar som en Tesla.
Skulle det inte komma byter jag ändå till elbil men får då ta vår andra bil eller hyra en de veckorna det behövs... eller bytlånabil med en kompis eller nån i familjen dom veckorna.
Förljer lite elbilstrådar där vissa trådar diskuterat helgtrafiken kring jul/nyår och n senast påsken, och än så länge verkar det inte vara många som råkat ut för några långa köer, så utbyggnaden av snabbladdare har än så länge skett i ganska okej takt i förhållande till antalet bilar. Men samtidigt som försäljningen ökar snabbt måste också utbyggnaden följa med. Det är mycket på gång så man får hoppas att det inte bara är snack utan att det också kommer upp de laddnätverk man pratar om både i Europa och i Sverige.
I Norge ligger man lite före och har på viktiga knytpunkter snabbladdare med 45 platser på samma ställe. (Strax söder om Oslo). Dom har också en annan stor med 28 platser norrut mot Lillehammer från Oslo. Liknande anläggningar byggs i Kina och USA.
Vi får se hur man löser det här framöver. Vissa förespråkar ju laddning längst med vägarna. För nån vecka sen invigde man teststräckan mellan Rosersberg och Arlanda där Ellastbilar börjar gå där dom laddar från skena i marken längst vägen, under färd.
Framtida storhelger blir nog en nöt att knäcka... Men snabbare laddare och batterikraft som fimpar toppar hjälper nog lite, men det känns som att man kommer behöva viss överkapacitet resten av året på vissa viktiga platser för att storhelgerna ska funka.
Polestar 2 Dual Motor MY21
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2: viewtopic.php?t=163389
V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Min garagetråd Polestar 2: viewtopic.php?t=163389