- sön 22 apr 2018, 14:09
#1245964
Elskatt blir det nog inte, men ågon form av kilometerskatt har det väl pratats om både i Sverige och Norge?
Moderator: Moderatorer
joel80 skrev: ↑sön 22 apr 2018, 13:49 Hur det blir med tiden börjar vi ju se...Vi kan ju räkna med att Tesla inte talar särskilt högt om eventuella problem utan löser det smidigt på något annat sätt.
Tesla kom med sina första för 10 år sen... Och med Model S för 6 år sen. Än så länge är det inget ovanligt som verkar ha kommit fram angående batterierna där.
Nästan alla andra tillverkare som säljer elbilar har garantier på runt 8 år på batterierna. Hyundai har nu t.o.m gått ut med livstidsgaranti på sina batterier på bilarna dom säljer i USA! I Sverige får vi nöja oss med 8 år eller 20 000 mil än så länge.
Ja det är renoverat batteri.. Ett nytt går på runt 50k i dagsläget. Men jämför det med ett motorbyte på en ICE-bil! Nog kan många tänka sig att köpa en renoverad begagnad motor och sätta i för att inte behöva betala fullt pris?
1. Hur tror du man får tag på begagnade motorer eller bildelar idag? Det blir väl på exakt samma sätt.. Folk krockar eller har sönder sina bilar så de inte går att reparera och så skrotar man dem, även fast vissa delar är hela. Även gamla batterier som lämnas in går att renovera och få ett nytt liv som jag förstår.
2. Som sagt, folk krockar eller pajar sina bilar, samt batteritillverkarna renoverar gamla batterier.
RC och hobby-batterier är inte riktigt samma sak! De bilar som visar sig ha bäst hållbarhet på sina elbilar har såklart aktiv kylning av batterierna. (En stor nackdel för Leaf som har passiv kylning och istället drar ner snabbladdningshastigheten om man kommer över en gräns i värme!)
Elbilselen? Vill du förklara för mig vad som skiljer elbilselen från elen till diskmaskinen eller mina element?
Det kommer inte att komma att man börjar beskatta elen på annat sätt p.g.a elbilarna. Elbilarna kommer inte stå för mer än 7-8% av totala elförbrukningen i Sverige även om precis alla bilar byts ut. Skulle man ändra elskatten skulle alltså 92-93% av övriga konsumenter bli lite upprörda. Sen kan man också rätt enkelt göra sitt eget drivmedel i allafall 8-9 månader per år. Jag har en liten solcellsanläggning på taket på 6kw och producerade under Mars tillräckligt för ca 175-200 mils körning, och är hittills i April uppe på 180-200mils produktion. Skulle man på nått sätt försöka fördyra elen kommer det snart bli vanligt med att folk skaffar batterilagring hemma så de kan använda dagens solproduktion när man kommer hem på kvällen.
Jag menar inte att det finns problem att övervinna, men att de på något sätt skulle vara omöjliga ser jag inte och att det blir billigare och billigare med batteridrift kan vi också tydligt se. Priserna faller rätt fort i takt med att man hittar nya sätt att tillverka på och billigare och vanligare metaller att kunna använda. Det är en spännande utveckling. (No pun intended)
Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]
Finns backventil på Biltema för en dryg[…]
Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]