Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1255398
Vi har nu farit till Göteborg tre gånger denna vecka. Tretton mil enkel väg där först extremt kurviga landsvägar (50-70) och sedan alldeles för många mil motorväg och därefter stadstrafik (inklusive felkörningar - köra bil i Göteborg... Ghaaa!!!)
Och så omvänt tillbaka då.

V90, D4, AWD, två vuxna och ett barn:
Har landat på 0,53 nästan varje gång (0,54 senaste hemresan eftersom den tog två fucking timmar på grund av alla köer hem - örk!)

Slå det på en hybrid...
Så ja, jag tror också att den kan vara lättsåld även om 8-10 år när vi säljer den.
Får ju dra 2,2 ton på kroken också, plus 100 kg på taket.
av filippb
#1255404
Det kommer att fortsatt finnas marknad för bilar som kan dra tungt och köras långt men tänk på att det rullar otroligt många dieselbilar ute på vägarna just nu. En del av dem lite malplacerat så att säga, folk som bor centralt men valt diesel denna gång. Dessa kommer att ganska snabbt ställa om till bensin, hybrid eller el och då får vi ett långt större utbud av dieselbilar än efterfrågan. Det är iaf min teori.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av joel80
#1255411
Xanthopteryx skrev: Har landat på 0,53 nästan varje gång (0,54 senaste hemresan eftersom den tog två fucking timmar på grund av alla köer hem - örk!)
Slå det på en hybrid...
Det är riktigt svårt att slå det med min hybrid på en tripp på 13 mil.. om du med "slå det" menar att man ska lyckas göra av med mer soppa!
Jag hamnar ofta på kring 0,4-0-45l/mil på sträckan Gävle - Västerås som är ca 14 mil. Är nog bara i kraftig snöstorm jag fått högre.
Blir det köer och mycket trafik blir snittet ännu mindre... i ryckig trafik är elmotorerna väldigt effektiva.
av Xanthopteryx
#1255415
Inte mycket motorväg på den sträckan va? =)
Skulle du få samma förbrukning utan att ha laddat bilen innan? I detta fall hade vi haft 0 möjlighet att ladda på plats innan återfärd hem.
Svalt i bilen? (dottern vill ha skitkallt, jag kallt och frugan varmt... tur vi tog fyrzonsklimat, så AC får jobba en del).

Vi körde 47 mil i december förra året, 2.180 kg tunga. Kring nollan, dubbdäck. Ett långstopp och två kortstopp. 0,5 (eller 0,51? Minns inte just nu) hamnade det på.

Hybrid är jättebra, i som du säger ryckig trafik, stadstrafik e.t.c.
Men merkostnaden väger ju annars inte upp skillnaden i förbrukning. Ta vår V90 - typ 200.000 extra skulle en hybrid gått loss på, och då med bensin, så förbrukningen hade ju ledigt hamnat på minst det vi ligger på just nu med vårat körmönster.
Tesla skall vi inte tala om prismässigt...

Skulle jag åkt mer i stadstrafik i normala fall så hade hybrid säkert varit ett alternativ att fundera på men att lägga 200 lusentappar extra på en bil jag bara kan ladda hemma tre timmar åt gången och som på en full laddning med nöd och näppe skulle ta mig till jobbet på ren el (sommartid) - njae, inte riktigt min grej så att säga.
Just nu! Men tiderna förändras så nästa gång vi byter bil (om 8-10 år - hoppas att det blir mer planerat då mot vad det var nu) så kommer det vara andra intressanta alternativ.
av RickardK
#1255433
Hur bra än hybrid eller rena elbilar är så kan jag köpa galet mycket diesel för 200.000 extra en hybrid kostar! Även om andrahandsvärdet är bättre... den dagen de kommer ner i pris så är det nog mer aktuellt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1255437
Xanthopteryx skrev:Inte mycket motorväg på den sträckan va? =)
Jodå, skapligt mycket. Det är stor del 2+1väg med 100km/h där jag ligger med lite moms. Så ligger många av de milen i ca 110-115km/h.
Xanthopteryx skrev: Skulle du få samma förbrukning utan att ha laddat bilen innan? I detta fall hade vi haft 0 möjlighet att ladda på plats innan återfärd hem.
Svalt i bilen? (dottern vill ha skitkallt, jag kallt och frugan varmt... tur vi tog fyrzonsklimat, så AC får jobba en del).
Nej det skulle jag nog inte få, men inte mycket över 5l/100km heller på den sträckan. En resan mellan Gävle - Umeå körde jag på 4,7l/100km... Då hade jag laddning från början men av de 470 km gick ca 435km utan el. Körde lite över hastighetsgräns större delen. Man får tillbaka lite vid varje inbromsning och nedförsbacke... så det går att få den att gå rätt snålt även när man inte har laddning från början.
Resorna mellan Gävle - Stockholm har jag gjort nån gång utan laddning från start och har hamnat på mellan 5-7l/100km beroende på hur jag kör och väderförhållanden.

Det som gör att förbrukningen ändå blir låg är ju att nästan alla resor man gör hemmavid går på el, så även om jag gör många länge resor hamnar totalen rätt ofta neråt 0,3l/100km.
För de som inte kör lika många långresor blir det såklart bättre.

Men jag förordar inte riktigt hybrider. Det är i längden en dyrare lösning och alla mina kommande bilar kommer att vara riktiga elbilar. Däremot har jag ekonomiskt gått plus på min hybrid mot för att köpa en lika väl utrustad V60 med liknande motorstyrka. Totalkostnaden för mig blev 445k. Restvärde 50%. Byggde jag en liknande D5 kom jag upp i 415k. Med restvärde på 50% är skillnaden där bara 15k efter 3 år. Det har jag lätt hämtat hem på soppaminskning och ingen skatt.

Jag har ACn på nu när det är varmt och ofta mellan 20-21 grader.
Xanthopteryx skrev:
Vi körde 47 mil i december förra året, 2.180 kg tunga. Kring nollan, dubbdäck. Ett långstopp och två kortstopp. 0,5 (eller 0,51? Minns inte just nu) hamnade det på.

Hybrid är jättebra, i som du säger ryckig trafik, stadstrafik e.t.c.
Men merkostnaden väger ju annars inte upp skillnaden i förbrukning. Ta vår V90 - typ 200.000 extra skulle en hybrid gått loss på, och då med bensin, så förbrukningen hade ju ledigt hamnat på minst det vi ligger på just nu med vårat körmönster.
Tesla skall vi inte tala om prismässigt...

Skulle jag åkt mer i stadstrafik i normala fall så hade hybrid säkert varit ett alternativ att fundera på men att lägga 200 lusentappar extra på en bil jag bara kan ladda hemma tre timmar åt gången och som på en full laddning med nöd och näppe skulle ta mig till jobbet på ren el (sommartid) - njae, inte riktigt min grej så att säga.
Just nu! Men tiderna förändras så nästa gång vi byter bil (om 8-10 år - hoppas att det blir mer planerat då mot vad det var nu) så kommer det vara andra intressanta alternativ.
Användarvisningsbild
av joel80
#1255444
Dom har byggt om mycket. Den större sträckan är nog nu 2+1väg som sagt. Förut var det mest 80-90väg.
Även mellan Sala och Västerås är det 2+1väg och 100km/h. Oftast inte så mycket trafik när jag kör, så man kan hålla skapligt tempo.

Min kommentar om sträckan Gävle - Västerås var ju också som svar och liten jämförelse på Xanthopteryx inlägg om förbrukningen på sina 13 mil. Där var det tydligen lite 50-70 sträckor så inte heller vara motorväg.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1255447
56an mellan Västerås och Gävle är kombinerad landsväg och motortrafikled. Motorväg är något annat och ska inte blandas ihop med tidigare nämnd motortrafikled.
av Xanthopteryx
#1255449
2 mil först med slingriga vägar, sedan är det vällan drygt 10 mil motorväg, minst, varav nog 2-3 mil hamnar under 110 och trafiken tätnar i takt med att hastigheten sjunker och vägarbetena ökar.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]