Xanthopteryx skrev:Inte mycket motorväg på den sträckan va? =)
Jodå, skapligt mycket. Det är stor del 2+1väg med 100km/h där jag ligger med lite moms. Så ligger många av de milen i ca 110-115km/h.
Xanthopteryx skrev:
Skulle du få samma förbrukning utan att ha laddat bilen innan? I detta fall hade vi haft 0 möjlighet att ladda på plats innan återfärd hem.
Svalt i bilen? (dottern vill ha skitkallt, jag kallt och frugan varmt... tur vi tog fyrzonsklimat, så AC får jobba en del).
Nej det skulle jag nog inte få, men inte mycket över 5l/100km heller på den sträckan. En resan mellan Gävle - Umeå körde jag på 4,7l/100km... Då hade jag laddning från början men av de 470 km gick ca 435km utan el. Körde lite över hastighetsgräns större delen. Man får tillbaka lite vid varje inbromsning och nedförsbacke... så det går att få den att gå rätt snålt även när man inte har laddning från början.
Resorna mellan Gävle - Stockholm har jag gjort nån gång utan laddning från start och har hamnat på mellan 5-7l/100km beroende på hur jag kör och väderförhållanden.
Det som gör att förbrukningen ändå blir låg är ju att nästan alla resor man gör hemmavid går på el, så även om jag gör många länge resor hamnar totalen rätt ofta neråt 0,3l/100km.
För de som inte kör lika många långresor blir det såklart bättre.
Men jag förordar inte riktigt hybrider. Det är i längden en dyrare lösning och alla mina kommande bilar kommer att vara riktiga elbilar. Däremot har jag ekonomiskt gått plus på min hybrid mot för att köpa en lika väl utrustad V60 med liknande motorstyrka. Totalkostnaden för mig blev 445k. Restvärde 50%. Byggde jag en liknande D5 kom jag upp i 415k. Med restvärde på 50% är skillnaden där bara 15k efter 3 år. Det har jag lätt hämtat hem på soppaminskning och ingen skatt.
Jag har ACn på nu när det är varmt och ofta mellan 20-21 grader.
Xanthopteryx skrev:
Vi körde 47 mil i december förra året, 2.180 kg tunga. Kring nollan, dubbdäck. Ett långstopp och två kortstopp. 0,5 (eller 0,51? Minns inte just nu) hamnade det på.
Hybrid är jättebra, i som du säger ryckig trafik, stadstrafik e.t.c.
Men merkostnaden väger ju annars inte upp skillnaden i förbrukning. Ta vår V90 - typ 200.000 extra skulle en hybrid gått loss på, och då med bensin, så förbrukningen hade ju ledigt hamnat på minst det vi ligger på just nu med vårat körmönster.
Tesla skall vi inte tala om prismässigt...
Skulle jag åkt mer i stadstrafik i normala fall så hade hybrid säkert varit ett alternativ att fundera på men att lägga 200 lusentappar extra på en bil jag bara kan ladda hemma tre timmar åt gången och som på en full laddning med nöd och näppe skulle ta mig till jobbet på ren el (sommartid) - njae, inte riktigt min grej så att säga.
Just nu! Men tiderna förändras så nästa gång vi byter bil (om 8-10 år - hoppas att det blir mer planerat då mot vad det var nu) så kommer det vara andra intressanta alternativ.