Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flyfish
#1245965
Kommer man mer än runt hörnet med husvagn dragen av elbil.

Läste en rapport där 4 forskare kommit fram till att det inte går att avskaffa
dieselbilen för då når inte Sverige sina miljömål.
av Xanthopteryx
#1245968
joel80 skrev: sön 22 apr 2018, 13:49 Hur det blir med tiden börjar vi ju se...
Tesla kom med sina första för 10 år sen... Och med Model S för 6 år sen. Än så länge är det inget ovanligt som verkar ha kommit fram angående batterierna där.
Nästan alla andra tillverkare som säljer elbilar har garantier på runt 8 år på batterierna. Hyundai har nu t.o.m gått ut med livstidsgaranti på sina batterier på bilarna dom säljer i USA! I Sverige får vi nöja oss med 8 år eller 20 000 mil än så länge.

Ja det är renoverat batteri.. Ett nytt går på runt 50k i dagsläget. Men jämför det med ett motorbyte på en ICE-bil! Nog kan många tänka sig att köpa en renoverad begagnad motor och sätta i för att inte behöva betala fullt pris?
1. Hur tror du man får tag på begagnade motorer eller bildelar idag? Det blir väl på exakt samma sätt.. Folk krockar eller har sönder sina bilar så de inte går att reparera och så skrotar man dem, även fast vissa delar är hela. Även gamla batterier som lämnas in går att renovera och få ett nytt liv som jag förstår.
2. Som sagt, folk krockar eller pajar sina bilar, samt batteritillverkarna renoverar gamla batterier.

RC och hobby-batterier är inte riktigt samma sak! De bilar som visar sig ha bäst hållbarhet på sina elbilar har såklart aktiv kylning av batterierna. (En stor nackdel för Leaf som har passiv kylning och istället drar ner snabbladdningshastigheten om man kommer över en gräns i värme!)

Elbilselen? Vill du förklara för mig vad som skiljer elbilselen från elen till diskmaskinen eller mina element?
Det kommer inte att komma att man börjar beskatta elen på annat sätt p.g.a elbilarna. Elbilarna kommer inte stå för mer än 7-8% av totala elförbrukningen i Sverige även om precis alla bilar byts ut. Skulle man ändra elskatten skulle alltså 92-93% av övriga konsumenter bli lite upprörda. Sen kan man också rätt enkelt göra sitt eget drivmedel i allafall 8-9 månader per år. Jag har en liten solcellsanläggning på taket på 6kw och producerade under Mars tillräckligt för ca 175-200 mils körning, och är hittills i April uppe på 180-200mils produktion. Skulle man på nått sätt försöka fördyra elen kommer det snart bli vanligt med att folk skaffar batterilagring hemma så de kan använda dagens solproduktion när man kommer hem på kvällen.

Jag menar inte att det finns problem att övervinna, men att de på något sätt skulle vara omöjliga ser jag inte och att det blir billigare och billigare med batteridrift kan vi också tydligt se. Priserna faller rätt fort i takt med att man hittar nya sätt att tillverka på och billigare och vanligare metaller att kunna använda. Det är en spännande utveckling. (No pun intended)
Vi kan ju räkna med att Tesla inte talar särskilt högt om eventuella problem utan löser det smidigt på något annat sätt.
Hyundai har haft livstidsgaranti sedan 2012 på vissa batterier, men, observera: Det gäller enkom om batteriet går sönder helt!
Har du bara 20% kapacitet kvar, så gäller inte garantin som exempel. Batteriet är ju helt.
Detsamma gäller Tesla - garantin gäller inte för kapacitetsförlust.

Här en bra sammanställning av läget förra året som Norge har gjort:

http://www.side3.no/motor/garanti-pa-el ... 23567.html

En renoverad motor kan vara som du säger från krockskadade bilar (en kraftig smäll i sidan eller i baken och motorn är säker, men fundera på hur batteriet mår av en kraftig smäll på en Tesla...). Dessutom finns det fler delar i en motor som kan gå sönder men som ändå gör att man kan renovera den till en annan bil. Det vore intressant att se hur stor andel batterier som faktiskt kommer in och är användbara efter renovering.

Det är inte så jättestor skillnad. Jag har cellspecifik laddning och övervakning på litiumbatterierna, precis som elbilarna har. Jag har batteripackar som inte är så täta och jag ser till att de inte utsätts för hög värme och att de är förvärmda vid kallt väder. Likaså laddar jag inte när de är varma utan de får svalna först. Jag laddar till specifika gränser beroende på vad jag skall använda den till och jag håller koll på kapaciteten i varje cell för att undvika att dra ur för lågt. I realtid när jag använder batteriet håller jag koll på att jag inte går under aktuella gränser som gäller för just den batteriindividen.

Att skatter på något sätt kommer att komma är självklart. Exakt hur är en annan fråga, men kommer gör det. Senaste siffran jag såg så räknar man med uppåt 10% av aktuell elförbrukning just nu, men det största problemet är att få ut effekten till berörda områden vilket i sin tur innebär fler investeringar, vilket kommer belasta elkunden i slutänden.
Att skatta solceller är redan något som införts på större anläggningar och det kan mycket väl komma på din egen anläggning. Det vill säga, du betalar energiskatt på den el du själv tillverkar och använder. Det finns alltid sätt att få till beskattning...

Omöjliga hinder är det definitivt men det kommer kräva en del åtgärder och redan i dag kostar snabbladdningsstationer i Norge motsvarande dieselförbrukning på en dieselbil. Det visar på komplexiteten i hela systemet.
Jag kan alltså välja att betala mer för en elbil i dag och sedan betala motsvarande kostnad för att tanka elen på snabbladdning (vilket går långsammare än att tanka en dieselbil) och till samma kostnad som en dieselbil hade kostat. Inte helt ekonomiskt gångbart.
Och nej, jag kan inte ladda hemma mer än 6A tre timmar per dag så som det ser ut just nu och än mindre kan jag ladda på jobbet.

Sedan har vi den fortfarande riktigt stora puckeln: Elbilar med släp = mycket kort räckvidd och många gånger ett helsike att ladda på vägen. Vissa elbilar kan inte ens utrustas med en dragkrok.

Frågan är om det inte är bättre att sätta in en liten men högeffektiv dieselgenerator som är högoptimerad för sin enda uppgift: Att gå på konstant varvtal för att generera el. Sedan har man ett mindre batteri i bilen som räcker för, tja, låt säga 5 mil? När batteriet börjar närma sig slutet så går generatorn igång och agerar räckviddsförlängare.
Majoriteten av alla bilister kör högst några kilometer till ett par mil varje dag. Varför skall man då släpa hundratals kilo batterier som man nyttjar till några procent, bara för att man vill kunna åka långt ett par gånger per år? Det är inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart.
Dieselgeneratorn kommer vara extremt ren tack vare sin optimering och kan köras på helt förnybart bränsle (HVO, FAME, e.t.c.).
Användarvisningsbild
av joel80
#1245973
Det finns så många som granskar Tesla ordentligt och vill få ut allt negativt så så fort något händer med en Tesla som är ofördelaktigt för dem som företag så sprids det väldigt snabbt. Finns många krafter som vill se dem i konkurs. Kolla bara på trafikolyckor med Tesla.. Det blir ett himla liv och ska utredas extra mycket o.s.v.

Var har du läst om Hyundais Batterigaranti? Jag hittade inte deras villkor.
Det brukar stå "normal degradering". En degradering som skulle göra att du har som du skriver 20% är inte normalt och går klart under garantin.
Edit: I länken du skickade står det att Huyndai har 70% som gräns för sin garanti.
https://fil.forbrukerradet.no/wp-conten ... tabell.pdf

Batterierna är rätt bra skyddade och det ska till en rätt kraftig smäll för att förstöra hela batteripaketet. Blir det deformerat bör man ändå kunna ta tillvara på ej skadade celler och renovera.

Upp mot 10% är väl om man räknar in viss del tung trafik eller? Fast då borde det snarare vara runt 15% om man räknar all tung trafik.
Men visst.. om det är 7% eller 10% för bilar kanske kvittar för diskussionen nu.

Men det finns inget som heter elbilsel. Det jag tror blir verklighet istället för att kunna få in tillräckligt med pengar för att underhålla våra vägar är nån form av kilometerskatt, där det snackats om att den ska vara positionsbestämd, så att man i stadsmiljö betalar mer och de på landsbygden betalar mindre per km. Det hålls på att utredas och är nog inte klart på många år. :)

Har man inte eller kan man inte fixa laddning vid hemmet blir det inte lika stor ekonomisk vinst. De flesta som har elbil laddar väldigt sällan på snabbladdare.
Kan man få en 6A stolpe utan tidsstyrning (kan gå att fixa om man pratar med hyresvärd/parkeringsägare) kan du med 6A få i i allafall 7-10 mil per natt i en vanlig elbil. Kör du mer per dag behöver du lite mer än det i snitt per dag skulle du behöva lite mer.
De flesta som kört elbil och haft räckviddsförlängare inser rätt snabbt att den är rätt onödig och att med extra batterier för den kostnaden och vikten den motorn tar hade man klarat sig helt utan.
Däremot skulle jag gärna se nått "extrabatteri" eller liknande man kan hyra eller så om man t.ex ska köra husvagn.
Räckviddsförlängare på HVO eller E85 kan för vissa kanske vara en lösning. Jag ser det som helt onödigt och bara en extra kostnad för väldigt få gånger man ändå skulle behöva det. Och då behövs en massa service på den motorn också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1245974
Elbilen kommer ju inte att bli underhållsfri om någon nu trodde det.

Kolla bara vad sevicen på en tesla kostar.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av Xanthopteryx
#1245977
70 procent är den begränsade garantin.
Livstidsgaranti gäller bara falerade batterier:
https://www.hyundaiusa.com/assurance/am ... nty.aspx#8
Gäller dock ej leasade bilar, så huruvida den gäller på bilen när den säljs Efter sin leasingtid är ju oklart (men antagligen är andre ägaren rökt på den).

Solcellselskatt fanns inte heller förut, men kom ändå som ett brev på posten.

Räckviddsförlängare finns ju knappt och har knappt funnits så att man skulle kunna dra slutsatsen om att det är onödigt känns ju lite märkligt. Nu talar vi alltså inte om att ha en vanlig motor i som stöd utan en liten en som bara utför sin enda uppgift att generera ström. Det är ett helt annat tänk när en sådan motor konstrueras.
6A ger dryga 1,3 kW.
Ta Tesla som exempel, den drar cirka 2 kW per mil enligt ägaruppgifter.
Och mer vintertid... Låt säga 2,6 Kw per mil.
Då får jag 5 km/h. På 12 timmar ger det mig 6 mil, optimalt (laddförluster finns ju också samt förvärmning av batteri och kupé).
Jag har 7,5 mil t.o.r. jobbet.

Dessutom är utrustningen inte gjord för kontinuerlig last på maxeffekt vilket även gäller dina vanliga vägguttag: Stickproppen schuko skall alltså inte används för kontinuerlig laddning på högre effekt eftersom de inte är konstruerade för det.
Här finns lite att läsa från Elsäkerhetsverket:
https://www.nyteknik.se/fordon/elsakerh ... en-6393243

Och motorvärmarstolparna är inget undantag i det heller. Allt detta kommer ställa mycket stora krav på infrastruktur om alla skall kunna gå över till elbil. Vi kan bara ta vår sommarstuga som exempel. Elnätet där skulle inte orka med att alla sommargäster skulle ha elbil. Det är ett sommarstugeområde dimensionerat för sommarstugeanvändning.

Om jag hade Villa som låg på ett bra elnät, och pengarna som krävs extra för en batteribil, samt att den kunde ha dragkrok så skulle jag allvarligt funderat på en när vi bytte bil i höstas. Dock så är det för dyrt och fungerar för dåligt för de som ej bor i villa, och att köpa en bil utan dragkrok finns inte på kartan för oss.
Men, jag skulle ännu hellre välja alternativet med lämplig räckvidd på batteri, 5-10 mil, och en hjälpgenerator. Lägre insats, lättare bil (= längre räckvidd) och mer flexibel.
Att ha en batteribil med realistisk räckvidd på 20 mil och sedan dra till sommarstugan 50 mil bort skulle inte fungera. Och att ha en med 40-50 mil räckvidd är onödigt, och om åtta-tio år när jag säljer bilen, vad har jag kvar då? 15 mil? Mindre? Av de ursprungliga 20 alltså.

Har du sett hur Tesla placerat sina batterier? En smäll från sidan räcker för att knöla till det påtagligt och frågan är hur mycket eller lite som krävs för att det skall vara värt pengarna och risken att renovera upp? Litiumbatterier är inte att leka med...

Jag är inte emot elektriska bilar men det finns många hinder att komma över och det kan verka så bra på pappret men i verkligheten blir sagan någon annan. Dock skall vi komma ihåg att allt är i sin linda och resan bara har börjat, men det lär dröja länge länge länge innan ice-motorer är uträknade helt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246005
Socellsskatten drabbade typ inga privatpersoner, och är nu borttaget även för större anläggningar så företag eller bostadsrättsföreningar som installerat mycket inre längre behöver betala.

Batterigarantin inom Nissan (Vi har en E-NV200 på jobbet) följer med bilen. Så är det för de flesta garantier på en bil oavsett märke.

Jag har kört BMW i3 med REX. Två kollegor som har sånna. De stannar hellre 10-15 min och snabbladdar på en längre resa än kör på bensin. Den ena av dem bor i lägenhet. Var inga problem att fixa laddare i garaget i området.

Tesla är de elbilar som drar mest på marknaden. Vår E-NV200 som alltså är en liten VAN har snittat 1.7kwh/mil sen februari. Alltså kalla månader.
En Hyundai Ioniq ligger en bra bit under det.
Men förstår dig om du inte vill lite på 6A om du ändå har 7-8 mil du kör varje dag. Då vore det fint att kunna ladda med 13-16A så du har ordentlig marginal.

Jag installerade 16A CEE-uttag hemma och laddar med 16A. Kostade ungefär 1000kr med den installationen av elektriker.
av Xanthopteryx
#1246013
Den har funnits och finns om du har lite större anläggning, och självklart kommer den att komma tillbaka ju fler som skaffar paneler. Staten kan ju inte missa energiskatt. För anläggningar över 255 kW toppeffekt (exempelvis en bostadsrättsförening, likt där vi bor, med ett antal hus med gemensam anslutningspunkt) behöver man betala full energiskatt på egenanvänd el (dock med undantaget att om anläggningarna är under 255 kW men tillsammans blir mer än 255 kW så är det lägre energiskatt - exempelvis om en bostadsrättsförening äger två olika stora hus med varsin anslutningspunkt för elen så kan varje enhet vara max 255 kW men tillsammans mer än så). Lag (1994:1776) om skatt på energi.

Batterigaranti följer med bilen, ja, men, det står att den inte gäller för leasing, taxi e.t.c. Och har bilen varit en taxi och säljs till privatperson så, hur tolkar man det? Är garantin förverkad då den gått som taxi?

Bra jobbat, särskilt då de mätt upp dessa räckvidder, och där ligger E-NV200 sämst till. Men ni kör kanske mest stadstrafik?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pluspoang/

Att Ioniq ligger lägre är inte konstigt då det är en mindre bil. Tänk V70/V90 i storlek. Då drar det iväg, och ju mer batterier desto värre blir det. Tyvärr...

Det är jättebra att det gick att installera det så pass enkelt. Många lever dock i äldre hus där elen inte är dimensionerad för dessa effekter och laster utan en total elöversyn och byte av ledningar och centraler kan behövas. Om huvudsäkringen ens räcker till - den kan också behöva höjas.
Men som sagt, allt är i sin linda fortfarande och sakta men säkert så förstärks elnäten och elen hemma i hushållen.

Här en bra artikel som belyser problemen vi står inför om alla skall gå över till batteribilar:

https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-e ... ar-6895429
Användarvisningsbild
av joel80
#1246021
För ungefär ett år sen förändrade man solcellsskatten rätt ordentligt. Den var införd p.g.a nån som tolkade en EU-lag lite för bokstavligt och ändringen man gjorde var när man utrett vad EU-lagen egentligen sa.

Så här var förlaget som sen drevs igenom:
Regeringen avser att föreslå en sänkning från normalskattenivån (idag 29,2 öre/kWh) till 0,5 öre/kWh genom avdrag i punktskattedeklaration. Det är en sänkning med över 98 %. Nedsättningen skulle innebära dels:

att den mycket stora majoritet av solelsproducenterna som idag är helt skattebefriade ska förbli det; dels
att ännu fler producenter av solel för eget bruk får sänkt skatt till 0,5 öre/kWh. Åtgärden omfattas av den allmänna gruppundantagsförordningen i EU:s statsstödsregler.


Så de som har en större anläggning än 255kW har alltså en extremt låg energiskatt. Man jobbar mot EU för att få ta bort den helt.
Dina tankar om framtida skatter har du inga belägg för väl utan är bara eget tyckande?

Vår E-NV200 går mest i Stockholm och närförorter men en och annan resa t.o.r Västerås blir det och jag ska nog prova att ta den till Gävle framöver också. I motorvägshastighet drar den nära 2kwh/mil eller mer om man kör fort, men vår blandade körning ligger på 1,8kwh/mil. (Kollade i appen nu och med alla resor var det 1,8... Med bara aprils låg vi lägre. )
Vi håller hastigheten och kör dock inte 130km/h på motorväg som i testet du länkade. Det drar iväg rejält med förbrukningen på motorväg om man kör snabbare.. Bilen är rätt hög och har högt luftmotstånd.
2018-04-22 19.36.04.jpg
2018-04-22 19.36.04.jpg (17.36 KiB) Visad 559 gånger
2018-04-22 19.35.31.jpg
2018-04-22 19.35.31.jpg (19.46 KiB) Visad 559 gånger
Större bilar drar mer, även när det gäller diesel och bensin ja. Men har du testat Huyndai Ioniq? Den är inte jätteliten. Medelklassbil skulle jag säga. Betydligt större och rymligare än t.ex en Golf eller Renault Zoe.

Det är väldigt få områden där man behöver göra insatser för att det ska gå att ladda elbilar. När det blir väldigt många kan man behöva lastbalansering för att alla inte ska ladda fullt samtidigt som huset har sina toppar, t.ex vid matlagning på kvällen. Vi har minskat elförbrukningen rätt rejält senaste årtiondena där effektivare uppvärmning, effektivare vitvaror, led-lampor och andra energibesparande åtgärder gjort att de flesta bostadshus idag drar mindre energi än får 20-25 år sen.

När det gäller effektbehovet är det smart styrning som är framtiden, för att få ner energitopparna. Så gott som alla energibolag håller på att kolla på det. Står i artikeln du länkade om angående effektbehovet:
Resultatet blev en ökning med som mest 6 procent (3,8 GW) utan smart styrning.
Med smart styrning behöver det ökade effektbehovet bara bli 1 GW.


Innan hela bilparken skulle bytas ut mot elbilar så har vi ju minst 15-20 år även om vi redan 2025 skulle ha nära 100% elbilar i nybilsförsäljning. (Jag tror på drygt 50% 2025.)
Så det finns rätt gått om tid att stegvis förstärka där det behövs.
av filippb
#1246041
Shit vad ni båda håller på :D men ändå intressant.

Vi är på väg att skaffa en Zoe som andra bil, mycket tack vare höjd bonus, statligt bidrag för installation av laddbox och så Renault själva som skickar med en clever box på köpet.

Jag tror dock att det finns ett rätt stort inbyggt problem med att ha elbil som enda bil, som skapar osäkerhet i planeringen av bilsemester som så många gärna vill kunna åka på både sommar och vintertid. Det tar helt enkelt för lång tid att ladda batteriet och ska man göra det tillsammans med andra 100 semestrande barnfamiljer så krävs det helt annan infrastruktur fram till den där restaurangen/macken längs med E4. Ibland undrar jag om man inte kommer att behöva ha utbytbara batterier i stil med gasol flaskor som man kan byta ut på nolltid och låta macken ladda mellan byten.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]