Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1248681
Miljözon 3 kommer endast bli en del av absoluta innerkärnan i de största städerna, så det blir ytterst få som påverkas och begränsas. I övriga landet kommer vi att kunna tuffa runt i våra diesel/bensinare. Så tar du det lite slarvigt statistiskt så berör det kanske mindre än 1%, men de som drabbas kommer att "höras" och övriga bryr sig inte så därför får man uppfattningen om att många berörs, gäller inom många områden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1248684
Men börjar det införas, tror ni inte det kommer påverka debatten och folks tankar kring bilköp?
Jag håller med om att det troligen bara blir mindre områden.. I allafall till en början. Men tror det kan påverka rätt mycket ändå. Folk gillar inte att bli begränsade, även om det bara skulle krävas en promenad på två kvarter. Jag tror ett sånt förbud, även litet, påverkar hur folk tänker vid bilköp.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1248686
Men om man tar uttalandet från trafikutskottets ordförande Karin Svensson Schmidt MP så skall du inte, som privatperson, köpa någon bil alls. Om MP skulle få förnyat förtroende, så har de vilja att införa förbud även för privata El-bilar i miljözoner. Men skattesubventionerade El- cyklar går nog bra. Herrejösses. ;-)
av troubleshooter
#1248694
Och är man orolig kan man ju alltid köp en gamma Volvo 240 med raka diesel 6an, eller Mercedes diesel av samma årmodell, de klassas väl som veteranbilar
och som det låter så kommer de att få köras i alla miljözoner utom klass där endast Elbil får framföras, kanske vi kommer se en renässans för dessa
gamla klenoder... ;-) Miljömässigt Naahh
Användarvisningsbild
av joel80
#1248697
Finns rätt några av dom vraken kvar så den risken är inte speciellt stor.

Sven, jag tror inte enskilda politiker kommer sätta hela agendan för det här. Jag tror att det finns en rätt stor del politiker, faktiskt från båda blocken, som är för att införa fler miljözoner än de som redan finns för tyngre trafik. Det är så det har låtit i debatten, fast nu är alla så försiktiga att uttala sig om nått defenitivt så här innan valet.
av PowerPulse
#1248700
Den dagen lär ju tyvärr inte komma när vi vågar säga att "Nu har Sverige nått en i alla fall för tillfället tillräcklig insats för miljön och nu ska vi fokusera på att hjälpa till med de globala utsläppen".
av troubleshooter
#1248701
joel80 skrev: tis 08 maj 2018, 10:56 Finns rätt några av dom vraken kvar så den risken är inte speciellt stor.
Du har rätt om de specifika bilarna som jag nämnde, men fortfarande finns det ca 2800 bilar till salu på blocket som är tillverkade före 1988, med andra ord i år räknas som veteranbilar, i och för sig en bråkdel av totala bilar till salu........

När det gäller politiker så har väl de flesta förstått att man ska sluta lyssna på dem ca 6 månader före valet :-o
av AndS
#1248710
joel80 skrev: tis 08 maj 2018, 08:56 Men börjar det införas, tror ni inte det kommer påverka debatten och folks tankar kring bilköp?
Jag håller med om att det troligen bara blir mindre områden.. I allafall till en början. Men tror det kan påverka rätt mycket ändå. Folk gillar inte att bli begränsade, även om det bara skulle krävas en promenad på två kvarter. Jag tror ett sånt förbud, även litet, påverkar hur folk tänker vid bilköp.
Nej, jag tror faktiskt inte det om du inte påverkas men det är vad jag tror. Vi är trots allt ganska många, kanske 99% som inte påverkas eller märker av det. Det finns ca 290 kommuner i Sverige och en grov gissning blir att kanske 3-5 av dem som centralt på huvudorten kan tänkas införa sådan begränsning och redan idag är framkomligheten för privat biltrafik begränsad.
Användarvisningsbild
av Derank
#1248766
Bor man i stockholm kanske man tänker till men här uppe har jag inte ens hört någon nämt ordet miljözoner då det ska bytas bil, i jobbet är det fortfarande 95% diesel och 5% bensin som köps inom tjänstebilsparken, och de bekanta som byte byter till 99% till diesel, någon enstaka har köpt ny bensinare.
av AndS
#1248810
Redan idag har man t.ex. i Linköping sagt att behovet inte finns, dvs Sveriges sjunde största stad. Jag är inte emot miljötänk men vill gärna vara realist och se allt ur ett helhetsperspektiv där jag bor och lever. Jorden har har idag 7,5-8 miljarder människor och Sverige ca 10 miljoner i ett land där största delen är glesbebyggelse. Enbart Kina och Indien har en tredjedel av jordens innevånare. Så i Sverige är dieselbilar ett acceptabelt alternativ, men i t.ex. Holland med sin lilla yta och nästan dubbelt så stor befolkning ca 18 miljoner kan en annan strategi vara bättre.
Så det finns inget som kan övertyga mig om att ett köp av dieselbil idag är ett dåligt köp utifrån Sveriges förutsättningar.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 21

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]