Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1254720
Vikten uppför tar du igen hyfsat bra nedför. Luftmotståndet däremot... Testa nästa gång att köra en given sträcka, med bil eller vagn, och sedan kör du samma sträcka fast du sänker farten med 20 km/h.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1254747
Som jag skrivit förut så träffade jag en norrman i somras. Han drog en likadan vagn som vi hämtade Tyskland med en Tesla X, men med ett segelflygplan i. Han räknade inte med mer än 20 mil mellan laddningarna. Och då är vagnen betydligt mer strömlinjeformad än en husvagn. Så får man ut 20 mil med husvagn har du haft bra medvind, troligtvis. :-)
En annan sak. Det har skrivits på forumet att Volvo från 2019 inte kommer sätta i förbränningsmotorer i nya modeller. Enligt Volvotidningen är det så att de inte kommer några nya modeller med ENBART förbränningsmotorer efter 2019. Viss skillnad ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1254757
Nej det har inte skrivit på forumet (inte av mig i allafall) att Volvo inte kommer ha förbränningsmotorer efter 2019. Men alla modeller som släpps från och med 2019 kommer att ha eldrift. Det kommer som minst vara mildhybrider där man har ett 48v-system och en hjälpmotor på el. I och med det kan man fasa ut diesel och ändå erbjuda bilar med låg förbrukning. De andra två alternativen på motorkombination kommer vara pluginhybrider med bensin, där vi troligen snart får sen en mindre 3-cylindrig bensinmotor som samarbetar med en elmotor.
Det tredje alternativet som kommer erbjudas är enbart eldrift, alltså riktiga elbilar.

Vet du vad Norrmannen hade för storlek på batteri? Det blir ju viss skillnad med en Model X 85D och en 100D.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1254832
joel80 skrev: ons 13 jun 2018, 18:03 Nej det har inte skrivit på forumet (inte av mig i allafall) att Volvo inte kommer ha förbränningsmotorer efter 2019.

Vet du vad Norrmannen hade för storlek på batteri? Det blir ju viss skillnad med en Model X 85D och en 100D.
Nej det var inte du, Joel, som skrev om att förbränningsmotorer skulle helt bort. Jag tror norrmannen hade 90 (finns det?). ;-)
av TommySim
#1254835
Äntligen börjar diskussionen komma in på de hårda argumenten varför jag inte ännu känner mig mogen för elbil!
Användarvisningsbild
av joel80
#1254880
90D finns.. Den har 90kwh batteri.. Största har 100kwh.

Sen drar ju Model X jämförbart mycket redan innan man sätter på en vagn.. Där får man jämföra med nån riktigt stor tung Suv med högprestandamotor.

Tekniken är så gott som redo men biltillverkarna ligger lite efter och har inte börjat erbjuda alternativ på bilar med "rätt" tillbehör och storlekar för alla.

Det står väl ändå rätt klart att det utbudet rätt snabbt kommer öka rätt snart.
De intressanta blir att se hur det nu kommer påverka övriga marknaden kommande åren.
Tråden handlar om dieselbilar.. Där sjunker försäljningen i Sverige väldigt snabbt nu.

Vi hade en andel på 43,8 procent i februari, och nu i maj var dieselandelen 38,6 procent. Det är en nedgång på några månader på nästan 12%! Det är en snabb nedgång...
Feb 43,8%
Mars 41%
April 39,3%
Maj 38,6%

Kollar man på ett år är det en nedgång från 51.2% i maj 2017. Det är en ca 25-procentig nedgång. Jag tycker det är rätt vågat att köpa en ny dieselbil idag.

Källa: http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... er_manad_1
av Xanthopteryx
#1254886
Efter sommaren har folk glömt dieseldebaclet och det kommer öka på igen. Sedan får man ju även jämföra med utbudet - alltså att laddhybrider, som börjar bli mer populära, sällan kommer med diesel. Jag tror att om utbudet där var större så skulle fler köra laddhybriddiesel.
av AndS
#1254895
Man måste ta hänsyn till hur man kommer att använda bilen, var man bor, körmönster, var eller vart man kör, antal mil och hur länge man tänker sig äga den, annars blir det hur långt är ett snöre. ;-) med lite erfarenhet och historia i bagaget så vet man att det inte går så fort. Och plötsligt har man lyckats med någon ny teknisk lösning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1254955

Xanthopteryx skrev:Efter sommaren har folk glömt dieseldebaclet och det kommer öka på igen. Sedan får man ju även jämföra med utbudet - alltså att laddhybrider, som börjar bli mer populära, sällan kommer med diesel. Jag tror att om utbudet där var större så skulle fler köra laddhybriddiesel.
Efter sommaren (eller redan nästa månad) får man nog snarare vänta sig en liten acceration i minskningen p.g.a att bonus malus kommer igång.
Den här månaden däremot kan det nog bli en liten uppgång då alla försöker hinna registrera in sina dieselbilar innan nya skatten, och samma sak åt andra hållet att elbilarna skjuts på och registreras först efter månadsskiftet.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)