- lör 14 apr 2018, 22:03
#1244353
Hej alla,
Jag är ny här och även ny som Volvoägare. Det är nämligen så att jag har köpt en fullmatad XC90 R-design -16 men det finns tyvärr moln på himlen... och de beror på Volvo Selekt...
Bilen jag köpte är en Volvo Selekt bil, detta innebär 2-års extra nybilsgaranti och att bilen ska vara i topp-skick och ska inte ha gått mer än 5000 mil, den testas bl.a. på 100 punkter osv... Här är bl.a. vad Volvo återförsäljare säger i sin officiella information/säljmaterial gällande bilar som är utvalda som Volvo Selekt.
"Volvo Selekt är en bil som både ser ut och känns som en helt ny Volvo, men till priset av en begagnad bil"
och...
"Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil"
Min bil är begagnad och det är jag väl medveten om. MEN med de löften som Volvo Selekt ger så förväntade jag mig en bil som är i fantastiskt skick, jämförbar (som de själva säger) med en ny bil... inte kanske lika fin som en ny men snudd på...
Nu är det så att min bil har följande "fel" som jag inte tycker ryms i deras Volvo Selekt löfte (vissa är mer och andra mindre allvarliga)
1. Ganska många stenskott
2. Grova spår av oförsiktig lastning. Plast som är grovt repad i interiören, väldigt många grova repor som tyder på att man har dragit runt saker... ser ut som en bil som är 10 år gammal snarare än en bil som är 2 år gammal och har gått 4000 mil
3. Små indjupningar och flera små hål i ryggen på två säten, hålen har gått igenom lädret liksom...
4. Däcken är långt ifrån i nyskick och 2 av fälgarna är kantstötta
5. Det är flera repor där "nagel fastnar" så de går inte att polera bort
6. I insidan på dörren har man råkat smälla dörren på bilbältespännet så det är en grov repa där
Jag är nöjd men bilen men det känns som om den är långt ifrån själva Volvo Selekt-löftet....
Den kostar ändå ca 600´... vill ha den fin :)
Vad tycker ni, ska jag bara strunta i det? Eller ska jag kräva att de åtgärdar det mesta eller kompenserar mig på ett rimligt sätt? Jag skall prata med chefen på måndag och vill gärna bli rikare på råd och åsikter innan dess...
Tack allihop!
Jag är ny här och även ny som Volvoägare. Det är nämligen så att jag har köpt en fullmatad XC90 R-design -16 men det finns tyvärr moln på himlen... och de beror på Volvo Selekt...
Bilen jag köpte är en Volvo Selekt bil, detta innebär 2-års extra nybilsgaranti och att bilen ska vara i topp-skick och ska inte ha gått mer än 5000 mil, den testas bl.a. på 100 punkter osv... Här är bl.a. vad Volvo återförsäljare säger i sin officiella information/säljmaterial gällande bilar som är utvalda som Volvo Selekt.
"Volvo Selekt är en bil som både ser ut och känns som en helt ny Volvo, men till priset av en begagnad bil"
och...
"Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil"
Min bil är begagnad och det är jag väl medveten om. MEN med de löften som Volvo Selekt ger så förväntade jag mig en bil som är i fantastiskt skick, jämförbar (som de själva säger) med en ny bil... inte kanske lika fin som en ny men snudd på...
Nu är det så att min bil har följande "fel" som jag inte tycker ryms i deras Volvo Selekt löfte (vissa är mer och andra mindre allvarliga)
1. Ganska många stenskott
2. Grova spår av oförsiktig lastning. Plast som är grovt repad i interiören, väldigt många grova repor som tyder på att man har dragit runt saker... ser ut som en bil som är 10 år gammal snarare än en bil som är 2 år gammal och har gått 4000 mil
3. Små indjupningar och flera små hål i ryggen på två säten, hålen har gått igenom lädret liksom...
4. Däcken är långt ifrån i nyskick och 2 av fälgarna är kantstötta
5. Det är flera repor där "nagel fastnar" så de går inte att polera bort
6. I insidan på dörren har man råkat smälla dörren på bilbältespännet så det är en grov repa där
Jag är nöjd men bilen men det känns som om den är långt ifrån själva Volvo Selekt-löftet....
Den kostar ändå ca 600´... vill ha den fin :)
Vad tycker ni, ska jag bara strunta i det? Eller ska jag kräva att de åtgärdar det mesta eller kompenserar mig på ett rimligt sätt? Jag skall prata med chefen på måndag och vill gärna bli rikare på råd och åsikter innan dess...
Tack allihop!