Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244353
Hej alla,

Jag är ny här och även ny som Volvoägare. Det är nämligen så att jag har köpt en fullmatad XC90 R-design -16 men det finns tyvärr moln på himlen... och de beror på Volvo Selekt...

Bilen jag köpte är en Volvo Selekt bil, detta innebär 2-års extra nybilsgaranti och att bilen ska vara i topp-skick och ska inte ha gått mer än 5000 mil, den testas bl.a. på 100 punkter osv... Här är bl.a. vad Volvo återförsäljare säger i sin officiella information/säljmaterial gällande bilar som är utvalda som Volvo Selekt.

"Volvo Selekt är en bil som både ser ut och känns som en helt ny Volvo, men till priset av en begagnad bil"
och...
"Alla Volvo Selekt-bilar har fått Volvo Originalservice enligt gällande schema och är i så gott skick att de är jämförbara med en ny bil"

Min bil är begagnad och det är jag väl medveten om. MEN med de löften som Volvo Selekt ger så förväntade jag mig en bil som är i fantastiskt skick, jämförbar (som de själva säger) med en ny bil... inte kanske lika fin som en ny men snudd på...

Nu är det så att min bil har följande "fel" som jag inte tycker ryms i deras Volvo Selekt löfte (vissa är mer och andra mindre allvarliga)
1. Ganska många stenskott
2. Grova spår av oförsiktig lastning. Plast som är grovt repad i interiören, väldigt många grova repor som tyder på att man har dragit runt saker... ser ut som en bil som är 10 år gammal snarare än en bil som är 2 år gammal och har gått 4000 mil
3. Små indjupningar och flera små hål i ryggen på två säten, hålen har gått igenom lädret liksom...
4. Däcken är långt ifrån i nyskick och 2 av fälgarna är kantstötta
5. Det är flera repor där "nagel fastnar" så de går inte att polera bort
6. I insidan på dörren har man råkat smälla dörren på bilbältespännet så det är en grov repa där

Jag är nöjd men bilen men det känns som om den är långt ifrån själva Volvo Selekt-löftet....
Den kostar ändå ca 600´... vill ha den fin :)

Vad tycker ni, ska jag bara strunta i det? Eller ska jag kräva att de åtgärdar det mesta eller kompenserar mig på ett rimligt sätt? Jag skall prata med chefen på måndag och vill gärna bli rikare på råd och åsikter innan dess...

Tack allihop!
#1244356
Jag tror inte man ska dra för stora växlar, utan tänka på att de skriver "nästan ny..."
Allt det du tar upp är sådant man som köpare kan se vid köp, inget är dolt.
Har den varit en leasingbil? Många med den typen av bilinnehav skiter fulltändigt i hur bilen sköts. Inte alla, men dom finns...
Tyvärr tror jag inte du har så mkt att hämta i form av reklamation/ersättningsanspråk.
#1244359
Jag tycker nog att alla dom punkterna inte ska finnas på en selekt bil.
Den borde säljas som en vanlig begagnad bil med tanke på alla skador.
Känns som falsk marknadsföring.

En selekt bil ska nästan vara i samma skick som en ny bil kan man tycka.

"För att kvalificera sig som en Volvo Selekt-bil får den inte vara äldre än fem år och måste klara våra högt ställda krav på nybilsskick. Dessutom får den inte ha gått längre än 10 000 mil."
#1244361
Jefe skrev: lör 14 apr 2018, 22:29 Jag tycker nog att alla dom punkterna inte ska finnas på en selekt bil.
Den borde säljas som en vanlig begagnad bil med tanke på alla skador.
Känns som falsk marknadsföring.

En selekt bil ska nästan vara i samma skick som en ny bil kan man tycka.
Selekt är ju upp till 5 år alt 10000 mil. Nu är inte TS bil i närheten av det, men vid dom marginalerna är ingen bil "som en ny" i min värld...
Förlita sig på ett papper vid bilköp ska man inte göra oavsett...
#1244362
fjohan82 skrev:
Jefe skrev: lör 14 apr 2018, 22:29 Jag tycker nog att alla dom punkterna inte ska finnas på en selekt bil.
Den borde säljas som en vanlig begagnad bil med tanke på alla skador.
Känns som falsk marknadsföring.

En selekt bil ska nästan vara i samma skick som en ny bil kan man tycka.
Selekt är ju upp till 5 år alt 10000 mil. Nu är inte TS bil i närheten av det, men vid dom marginalerna är ingen bil "som en ny" i min värld...
Sant... men ändå hävdar de det... det är kaxigt men sen gäller det att leva upp till det också känner jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1244364
Ja alltså det där med interiören, hål och grova repor, får den att låta som mer sliten inuti än mina två senaste betydligt äldre bilar..

Lite stenskott och nån repa är ju svårt att undvika på 4000 mil men den bör ju inte se ut som om någon kört den i en biltvätt där någon predic tvättat en bil efter terrängkörning.

Ska en bil säljas med den marknadsföringen ska den ju vara i ett skick där man ser att den åtminstone ägts av någon varsam människa. Dvs begagnad men välskött.
#1244365
Selekt skrev: lör 14 apr 2018, 22:36
fjohan82 skrev:
Jefe skrev: lör 14 apr 2018, 22:29 Jag tycker nog att alla dom punkterna inte ska finnas på en selekt bil.
Den borde säljas som en vanlig begagnad bil med tanke på alla skador.
Känns som falsk marknadsföring.

En selekt bil ska nästan vara i samma skick som en ny bil kan man tycka.
Selekt är ju upp till 5 år alt 10000 mil. Nu är inte TS bil i närheten av det, men vid dom marginalerna är ingen bil "som en ny" i min värld...
Sant... men ändå hävdar de det... det är kaxigt men sen gäller det att leva upp till det också känner jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo klart man ska leva upp till det man lovar. Dock finns det ju inget (vad jag vet) som säger att en Selektbil bara får ha x antal repor, x antal märken invändigt etc. Svårt detta...
Önskar dig ändå lycka till och hoppas det hela reder ut sig på bästa sätt.
#1244366
fjohan82 skrev:
Selekt skrev: lör 14 apr 2018, 22:36
fjohan82 skrev: Selekt är ju upp till 5 år alt 10000 mil. Nu är inte TS bil i närheten av det, men vid dom marginalerna är ingen bil "som en ny" i min värld...
Sant... men ändå hävdar de det... det är kaxigt men sen gäller det att leva upp till det också känner jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo klart man ska leva upp till det man lovar. Dock finns det ju inget (vad jag vet) som säger att en Selektbil bara får ha x antal repor, x antal märken invändigt etc. Svårt detta...
Önskar dig ändå lycka till och hoppas det hela reder ut sig på bästa sätt.
Jo men de säger att skicket tål att jämföras men ny bil och att den ser ut som en ny bil... och nya bilar har knappast något av alla dessa skavanker... hoppas nu bara att chefen är förnuftig på måndag...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1244370
SBergdahl skrev:Samtidigt är det väl tyvärr så att bästa tillfället att pruta är före köp även om det är svårt att hinna upptäcka allt då utan att få ha bilen för sig själv ett par dar.
Säljaren har dokumenterat alla skavanker faktiskt, chefen var inte där föräns på måndag..

Just det glömde nämna att baklyset är sprucket också ... ska faktiskt ladda upp lite bilder imorgon så ni kan se hur det ser ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen