Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245308
Min bil var också en Selektbil, men jag förbrukade den på typ 8 månader pga körsträckan.
Som sagt, lämna tillbaka bilen och glöm den där återförsäljaren!
Det finns fler bilar, både XC90 men även fina XC60 och V90CC.

Nu har vi här sagt var vi står. Bollen ligger hos dig...
#1245327
Jag tycker det skulle vara intressant att höra vad Volvo centralt hsr att säga om att återförsäljaren valt den bilen som en Selekt-bil. Jag gissar att Selekt konceptet inte är något som återförsäljarna själva har hittat på utan att Volvo själva också har varit med att utveckla det?

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk

#1245328
TurboJonte skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att höra vad Volvo centralt hsr att säga om att återförsäljaren valt den bilen som en Selekt-bil. Jag gissar att Selekt konceptet inte är något som återförsäljarna själva har hittat på utan att Volvo själva också har varit med att utveckla det?

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Exakt, jag med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1245333
Till att börja med: Släpp det här med Select. Dina lagliga rättigheter påverkas inte av att Volvo sätter ett klistermärke på bilen. Det är vad som står i avtalet som gäller och i konsumentköplagen.

Lagen är uppbyggd kring två delar, först om det faktiskt är ett fel, och sedan vilka åtgärder som firman får rätta felet med och i vilken ordning.

Du kan inte reklamera fel och märken som är uppenbara vid första anblick. Repor är ett supertydligt sådant exempel. Du kan inte köpa en bil med en repa på som är fullt synlig och sedan komma tillbaka och reklamera bilen. Utöver detta är dessutom "normalt antal repor" så att säga ansett vara rimligt på en begagnad bil i lagens mening och är också av denna anledning inte ett skäl till reklamation Återigen - Select betyder ingenting i lagens mening.

På grund av detta sitter du i en inte särskilt bra juridisk sits. Du är utelämnad till vad Volvo "bjuder på" i köpeavtalet. Om återköp är en sådant så bör du ta det direkt. Risken är att om du klagar för mycket så kommer de helt enkelt bara sluta lyssna. Lagligt sett sitter du inget bra till.
#1245341
Mitt intryck är att du vill straffa åf genom att tvinga dem att byta ut hälften av inredningen och lite till och lägga ut orimliga pengar för byte av stol, hjul, diverse plastdelar etc. Jag tror inte de kommer göra något av det utan helt enkelt släpper dig om du fortsätter hålla denna kompromisslösa linje.

Jag håller med om att det var fel av åf att kalla den Selekt men så säljer de inte grisen i säcken heller, du såg ju alla dessa fel innan du körde iväg med bilen så mitt tips är att du inser din del i det hela och börjar ha en konstruktiv dialog om vad som är rimligt att laga och hur. Jag tror också att du sitter rätt löst rent juridiskt så det hänger nog helt på deras vilja att kompensera dig. Volvo centralt kommer antagligen inte ha så mycket input i frågan eftersom åf har erbjudit att ta tillbaka bilen helt enligt Selekt regler.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1245342
filippb skrev:Mitt intryck är att du vill straffa åf genom att tvinga dem att byta ut hälften av inredningen och lite till och lägga ut orimliga pengar för byte av stol, hjul, diverse plastdelar etc. Jag tror inte de kommer göra något av det utan helt enkelt släpper dig om du fortsätter hålla denna kompromisslösa linje.

Jag håller med om att det var fel av åf att kalla den Selekt men så säljer de inte grisen i säcken heller, du såg ju alla dessa fel innan du körde iväg med bilen så mitt tips är att du inser din del i det hela och börjar ha en konstruktiv dialog om vad som är rimligt att laga och hur. Jag tror också att du sitter rätt löst rent juridiskt så det hänger nog helt på deras vilja att kompensera dig. Volvo centralt kommer antagligen inte ha så mycket input i frågan eftersom åf har erbjudit att ta tillbaka bilen helt enligt Selekt regler.
Precis. Hela spåret med Select och vad det står i reklamen är ett snedspår eftersom det inte har någonting att göra med själva transaktionen kring bilen. Transaktionen regleras av Avtalet och Konsumentköplagen - ingenting annat.

Visst, man kan ju försöka få till ett vite i Marknadsdomstolen för marknadsföringen men det finns finns ingen koppling till försäljningen av bilen och den rättsskipningen har man inte råd med som privatperson och det blir lite poänglöst eftersom det inte tillfaller en själv.
#1245347
Nu har du testat försäljarens välvilja och därmed har du bara två alternativ som jag ser saken.
Antingen skippar du bilen och letar en ny eller hämtar ut bilen och försöker glömma de fusk reparationer och skavanker.
Sen kommer tiden när du ska byta bilen till nyare och då möter du en nitisk värderade som dömer ut halva inredningen och bilens bytesvärde sjunker som sten.

Valet är din ,du har fåt många goda råd läs de och tänk noga.
#1245352
Säger som många övriga, släpp den här bilen och titta efter någon annan! Du har ju den möjligheten!
En bil som har skavanker som du har sett och godkänt vid köpet men kan lämna tillbaka när du har tänkt efter lite är ju en drömsits som de flesta inte alls har.
Vore ju något helt annat om dolda fel dyker upp senare, och den risken finns med en bil där den tidigare brukaren tycks ha brytt sig noll.
Att bråka för bråkandets skull kostar bara tid och leder sällan någon vart, det finns många andra bilar där ute.

Mike
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]