Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244336
Ena tvillingen sa idag blir vi var ute och åkte, "pappa titta en spricka i taket"
Och mycket riktigt, det har blivit en spricka i glaset i taket. Den delen som man kan öppna.

Tittar man utifrån så ser man ett litet litet stenskott som skapat sprickan 😥

Någon som varit med om liknande?
Undra om man måste till verkstad eller om det räcker med typ Carglas eller dylikt.

XC90 -17
#1244342
Hej,

Det har vi - desværre. Pludselig havde vi en lang revne i bagerste rude i panoramaglasset.

Hos Volvo fandt de to stenslag, og hele ruden skulle skiftes. De fortalte - mærkeligt sted at få stenslag. Volvo fortalte, at panoramaruden er lavet ligesom foruden, dvs. to stykker glas adskilt af et tyndt lag plastik - af sikkerhedsgrunde så ruden ikke kan splintre.

V90 - model 17


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1244343
Vet inte vem som rekommenderas, men det är absolut inte helt ovanligt. Dessutom räknas inte glastak på samma glas-självrisk som vindrutan. Bra att veta att det istället är vagnskadegarantin/vagnskadeförsäkringen som man får slanta upp självrisken för.
#1244345
Jag fick 2 sprickor - en i varsin del av glastsket förra vintern. Fick lämna in för byte på min verkstad, blev 5500kr fattigare. Detta går som sagt inte under självrisk för glas utan vagnskadegaranti istället.

Inte kul att lägga ut så mycket pengar om det händer var och varannan vinter men vet inte om det finns något att göra - finns det någon skyddsfilm man kan sätta på glaset?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1244382
Det har varit oerhört mycket stenar och stor stenskottsrisk i vinter. Min ruta på ena bilen har gått 4500 mil och har 5-6 riktigt stora stenskott, min grannes 2-3 efter 1300 mil. Nästa vinter blir nog bättre...
#1244404
Xanthopteryx skrev: sön 15 apr 2018, 06:35 Prova hålla längre avstånd till framförvarande. Minst! tre sekunder.
Och vad gör man åt den bil som går in precis framför? Det händer dagligen, det är som att ha en stenkross riktad mot bilen.
Jag har ett rejält stenskott som sprack direkt just av detta, fick det typ en vecka efter att jag hämtade bilen. Det går ju inte att tvärbrosa om någon kör in lite för nära framför.
#1244408

filippb skrev:- finns det någon skyddsfilm man kan sätta på glaset?
Jag har svårt att se att en film skulle skydda något vidare mot ett stenskott...
#1244411
AndS skrev: sön 15 apr 2018, 09:02 Jag hoppas att ni som fått stenskott själva har stänkskydd och så lagstifta om att det ska finnas.
Jodå, det monterades innan leverans.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]