Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1318116
pellemando skrev: tor 23 maj 2019, 15:44 När det funkar som det ska, hur lång tid tar det för er innan tex Spotify eller TuneIn startar för er?
Normalt ca 15 sekunder, men det är ju beroende av mottagningsnivå från mobilnätet och belastning, dvs vilken hastighet du får när du startar Spotify.
Så det kan bli "hur långt är ett snöre".
#1318153
@GoranP, Väntar du då bara eller gör du försöka till att "starta" det hel?
@grillchips, Hur var det innan? Tog det längre tid?
@AndS, Ja det förstår jag, tänkte i mer generellt eller i optimala fall.

I min V90 är det som ett lotteri, antingen så fungerar det inom ca 10sek. Eller så får man hålla på mickla en jävla massa, typ byta mellan radion och Spotify/Tunein, stänga av o sätta på bilmodemet och då snackar vi mellan 5 och kanske 30 min innan det funkar.

Lånebilen jag har nu en XC40 så startar Spotify/Tunein lagon tills jag backat ur bilen ur carporten, vilket jag anser är normalt. Får bli en vända in med bilen för det med.
#1318168
@pellemando, ja, det tog längre tid. När jag hämtade bilen för strax över ett år sen så funkade det hyggligt en period men blev gradvis sämre för att sedan inte starta alls, detta var nog i höstas. Efter det ballade hela GPSen ur men en norsk omstart rådde bot på det och det har fungerat klanderfritt efter det. Kring påsk hade jag inne bilen på första servicen och fick då lite ny mjukvara inkörd men vet ärligt talat inte om det gjorde någon faktisk skillnad för just detta.
Däremot kan det hända (1 gång i månaden kanske?) att Spotify får någon hicka och fastnar i laddningsstadiet, då flippar jag bara till radion och sedan tillbaka till Spotify och så funkar det direkt.
#1318565
Bytte VCM boxen för lite drygt två veckor sedan då Volvo on Call rapporterade att det inte fungerar samt så fungerade inte internetkopplingen. VCM fungerar som router även för internettrafiken så går den sönder så fungerar inget av det.

Som tur var så hade jag två veckor kvar av nybilsgarantin då bilen nu är 2 år gammal...
#1318643
@pellemando, precis. Jag kopplade loss batteriet i låt säga en kvart och efter det så har det i stort fungerat klanderfritt, peppar peppar.
Det var flera som hade gjort samma sak och det rådde bot på en del problem tydligen. Mitt främsta bekymmer var att min GPS i bilen plötsligt visade nuvarande plats ca 1km bort (i en sjö). När jag använde bilen så följde GPSen med men var helt enkelt off med dryga kilometern. Norska omstarten rådde bot på även det.

Nu kan jag ju inte ta gift på att det fungerar för alla och i alla lägen men det är trots allt en enkel sak man kan prova hemmavid innan man skeppar in bilen på verkstad.
#1318660
@grillchips, Helt klart värt att testa! Funka perfekt imorse när jag skulle lämna på dagis, resa därifrån vägra skiten gå igång. Gav upp efter ca 10 mins försök under körning. Satte på radion, och märkte ca 15 min senare att jag hade nät access.
#1322182
Min v90 har samma problem sedan två veckor. Ingen åtkomst till internet via bilen. Har funkat fint i 1,5 år..
Har även fått tre meddelanden att jag skall boka service för åtgärd... voc appen funkar inte heller...ingen kontakt med bilen..
#1322499
Samma problem som ovan:
VOC och bilmodemet hade slutat fungera på min XC90 2017 så jag lämnade in bilen på service.
De upptäckte följande felkod: U107604, uppdaterade mjukvaran och sedan funkade allt igen.
De tog inte betalt för besväret heller :-)

Jag är väldigt nyfiken på vad felkoden betyder, någon som vet?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen