Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tillslut
#1237815
Idag skulle vi köra in till Lund ca en timme efter bilen körts hem utan problem. Nära jag startar bilen varnar den för fel på vindrutetorkarna och blinkers. Jag testar varningsblinkersena oh eftersom de funkar kör vi ändå. På vägen märker jag att farthållaren inte funkar, faktum är att alla knappar på ratten slutat fungera. Dessutom fungerar det inte att blinka vänster eller höger. Vindrutespolningen och torkare ur funktion och larmdioden blinkar under färd. I displayen står det Systemfel. Att stänga av motorn och starta om hjälper inte, samma problem.

Ringer volvo assistans och en bärgare hämtar bilen och kör iväg till verkstad. Nu är det fredag och inget görs innan måndag.

Det tråkiga är att garantin gick ut för två veckor sedan. Någon som upplevt liknande? Jäkligt surt om det kostar massor precis efter garantin gått ut :(

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
av Tillslut
#1237816
Tillslut skrev:Idag skulle vi köra in till Lund ca en timme efter bilen körts hem utan problem. Nära jag startar bilen varnar den för fel på vindrutetorkarna och blinkers. Jag testar varningsblinkersena oh eftersom de funkar kör vi ändå. På vägen märker jag att farthållaren inte funkar, faktum är att alla knappar på ratten slutat fungera. Dessutom fungerar det inte att blinka vänster eller höger. Vindrutespolningen och torkare ur funktion och larmdioden blinkar under färd. I displayen står det Systemfel. Att stänga av motorn och starta om hjälper inte, samma problem.

Ringer volvo assistans och en bärgare hämtar bilen och kör iväg till verkstad. Nu är det fredag och inget görs innan måndag.

Det tråkiga är att garantin gick ut för två veckor sedan. Någon som upplevt liknande? Jäkligt surt om det kostar massor precis efter garantin gått ut :(

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Var dessutom på service för tre veckor sedan.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
av JimmyK
#1238087
Tillslut skrev:Idag skulle vi köra in till Lund ca en timme efter bilen körts hem utan problem. Nära jag startar bilen varnar den för fel på vindrutetorkarna och blinkers. Jag testar varningsblinkersena oh eftersom de funkar kör vi ändå. På vägen märker jag att farthållaren inte funkar, faktum är att alla knappar på ratten slutat fungera. Dessutom fungerar det inte att blinka vänster eller höger. Vindrutespolningen och torkare ur funktion och larmdioden blinkar under färd. I displayen står det Systemfel. Att stänga av motorn och starta om hjälper inte, samma problem.

Ringer volvo assistans och en bärgare hämtar bilen och kör iväg till verkstad. Nu är det fredag och inget görs innan måndag.

Det tråkiga är att garantin gick ut för två veckor sedan. Någon som upplevt liknande? Jäkligt surt om det kostar massor precis efter garantin gått ut :(

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Har haft samma på min Xc90 my16, började med att rattknapparna la av lite då och då, knapparna i ratten byttes två ggr utan att problemet löstes. Sen fick jag samma problem som dig men när jag ringd bärgaren så hoppade det igång igen. Bilen lämnades ändå in och det bytte hela spakarna till blinkers och vindrutetorkarna. Tydligen sitter styrningen i dessa, efter detta har allt fungerat.
av DonutTony
#1238165
Har bytt blinkersspaken 2 gånger på garanti på min XC90, så något problem är det med blinkersspakarna iaf :D
Om garantin har gått ut kan du höra om dom tar det via goodwill, inte omöjligt om det är ett känt problem.
av Tillslut
#1238171
Tack, skönt att höra att problemet funnits innan. Ska kontakta verkstaden imorgon när de öppnar, hoppas på goodwill. Hör av mig.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
av Tillslut
#1238395
JimmyK och DonutTony, Bilmånsson I Eslöv säger att Volvo inte har några noteringar om fel som era och mina... Skulle ni kunna skriva vilken verkstad och ungefärligt datum ni var inne och fick felet fixat?

Det de har gjort är bara en mjukvaruuppdatering vilket jag tyvärr inte tror räcker efter det ni berättat...

Tack på förhand!

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
av DonutTony
#1238661
Nu har jag bytt bil, annars hade jag kunnat gå in på ”min Volvo” och sett när det skedde.
Men be dom slå reg-nr på min gamla, borde framgå i deras system vad och när det gjordes.
Regnummer MBW744
av Tillslut
#1238695
DonutTony skrev:Nu har jag bytt bil, annars hade jag kunnat gå in på ”min Volvo” och sett när det skedde.
Men be dom slå reg-nr på min gamla, borde framgå i deras system vad och när det gjordes.
Regnummer MBW744
Super! Har mailat in regnumret till verkstaden. Märkligt att Volvo centralt inte registrerat detta som ett återkommande problem. Kanske måste man upp i ett antal ärenden innan det registreras?


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]