Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
#1239035
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.
Har gjort ett inlägg på Volvo Car Sveriges Facebooksida med ett antal kommentarer angående detta då mina påpekanden om problemet inte tas på allvar.
Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Det där ulande ljudet känner jag igen , det finns även på v60 har själv en -16 v60, hade tidigare en -14 v60 där tycktes det vara värre på, men på den hade jag inte laminerat om det gör någon skillnad.
av Leif1965
#1239080
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.

Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Ja, precis så. Ljudet kommer inte direkt från däcken utan det är någon sorts resonansljud som finns i 100-200 Hz-området. Jag har också testat olika V90 med olika däck och problemet finns på alla.
av Nilson79
#1239101
Leif1965 skrev:
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.

Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Ja, precis så. Ljudet kommer inte direkt från däcken utan det är någon sorts resonansljud som finns i 100-200 Hz-området. Jag har också testat olika V90 med olika däck och problemet finns på alla.

Exakt! Dock var det inte så på demobilen jag provkörde.
Låter som att det bör bli aktuellt att återkalla massor med bilar för åtgärd.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1239112
Nilson79 skrev:
Leif1965 skrev:
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.

Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Ja, precis så. Ljudet kommer inte direkt från däcken utan det är någon sorts resonansljud som finns i 100-200 Hz-området. Jag har också testat olika V90 med olika däck och problemet finns på alla.

Exakt! Dock var det inte så på demobilen jag provkörde.
Låter som att det bör bli aktuellt att återkalla massor med bilar för åtgärd.
Ok, vibrations- och ljudproblem? Way to go Volvo!
Användarvisningsbild
av zandberg83
#1239212
Jag har ett liknande resonansljud (dock är det väldigt lågt men det är klart störande), börjar höras i 50km/h och håller i upp i hastigheterna. Jag kommer inte göra ngt nu utan väntar o ser om det ändras när jag byter till sommardäcken.
V90 D3 AWD-18 som rullar på 17" Goodyear Ultra Grip ICE Arctic (Dubb)

/Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
#1239376
Har helt klart haft tystare bilar än V90CC.
Med Hakka 8 dubb så sjung det en hel del när de var nya. Mycket bättre nu efter ca 1500 mil.
Men även med sommardäck låter det en del, speciellt på grov asfalt. I Danmark på deras släta asfalt var den ofantligt tyst.

Mycket viktigt att inte ha för högt däcktryck - ger mer vibrationer och därmed mer oljud.

Har sprutat Hagmans Body Elastic i hjulhusen, bakom innerskärmarna, samt lagt dit isolering. Det gör saken mindre dålig men inte helt bra. Ska fortsätta testa små förbättringar kring bakre hjulhus och bakdörrar. Men lite tråkigt att man ska behöva och inte helt enkelt som amatör att hitta rätt.
av Rackarn
#1239403
Jag har kört 200 mil nu och senaste mätningen på samma körsträcka i decibel var något HÖGRE. Så att köra in däcken anser jag vara bull. Att köra 1500 mil för att det ska bli lite tystare är att ta i. Det här är helt sjukt! Jag kommer på mig själv prata högt i bilen sägandes "det här är ju för fan helt jävla sjukt" för att det är så högt vägljud. Samtidigt så är det inte nödvändigtvis vägljudet utan att det är nån slags resonans som tidigare nämnts. Men att det blir bättre för att man lutar sig fram har jag inte märkt. "Resonansen" ger sig inte heller förrän man är under 50 km/h!
av Rackarn
#1239405
Iom att det är fler som läser än som kommenterar så vore det intressant att de som kör v90 och är nöjda även de skriver. Gärna när bilen är producerad, akustikrutor och typ av däck och storlek samt om man kör mycket motorväg 100 km/h + Känns ologiskt att vissa är nöjda och vissa är jättemissnöjda med ljudnivån.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 32
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]