Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
#1237181
I dagsläget 245/40R19 Continental ContiVikingContact 6 dubbfritt. Absolut nöjd men kör mest motorväg och storstad, bra grepp på våta vägar och ren snö, mindre bra grepp i mycket slask och på is (här skulle jag till och med säga undermålig men de tär ju steriotypiskt på dubbfritt :roll: ).

Skulle rekommendera att sikta på 245/45R18 dubbade Hakka 8/9 i norrland, inte minst med tanke på väglaget med alla potthål denna del av året. Dyra men prisvärd säkerhet!
Dubbfritt där uppe används i princip inte utanför Luleå och Umeå (jobbar med besökande verksamhet på däckverkstäder, tidigare i just norrland, då fick jag denna info)
av perhall
#1237211
Tycker alla bilarna i den nya generationen har ganska högt vägljud, inte minst XC90, vilket bl a beror på att alla jag kört har haft 21" .

Tyska ams testade XC90 mot XC60 (gamla) och de blev också förvånade över att XC60:n var tystare.

Åkte en taxi i förrgår, V90 med 18" (minns ej märke, tror det var Conti) och det var mycket vägljud. Har en kollega med en S90 som menar att hans tidigare Renault Espace var klart tystare, han har säkert beklagat sig över däckljuden fyra, fem gånger.

Så jag tror inte bara det gäller Pirelli-däcken.

Sen är det ju i t ex biltester väldigt olika vilka bilar som är tystast, ena gången är det V90, sen 5-serien och sen E-klass, beroende på Hjulstorlek, däckmärke och en massa andra saker, samt såklart hur tyst bilen är i grunden.
PH
av douglinds
#1237218
Har Hakka9or på min - Låter rätt rejält, trots att jag har akustikrutor.

De bilar jag testkörde med sommardäck innan köpet tyckte jag var oerhört tysta, alla med akustikrutor, vilket fick mig att ha det som ett obligatoriskt val vid köp av bilen.

Sen förbättras ljudnivån markant efter ett par 100 mil när dubbarna blivit lite inkörda, men hakka9or är väl en av de värre när det kommer till vägljud tyvärr.
av Lövet
#1237220
Vänta 200 mil. Jag fick också en chock av vägljudet i mina Hakka8. Det sjönk dock märkbart efter ett par hundra mil.
av Xanthopteryx
#1237232
Rackarn skrev:
Xanthopteryx skrev:Har du kollat däcktrycket?
Jag hade måttliga 3,2 bar... i den med lägst tryck :-p
Har inte gjort det, ska göra det imorgon. Vad bör det vara?
Kolla i förardörren på stolpen. Jag kör Eko (2,6 tror jag?).
Användarvisningsbild
av Wibe
#1237241
Kör Michelin på både sommar och vinterhjul. Dubb på vinterhjulen. Upplever inte alls vägljudet som du. Otroligt tyst i alla lägen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
#1237407
Sitter just nu i en taxi från Arlanda.
V90 med vinterdäck, dubbfria och mäter upp 55dB i baksätet när vi kör i 100kmh under 1min.
Däcken är av märket: Nokian hakka
Uppmätt med appen ”buller” på en iPhone
av riha
#1237429
Pirelli däcken suger. Har dem också och de är högljudda. Hade hellre haft Nokian eller Michelin på nu vintertid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]