Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1369240
PaleoProgrammer skrev: ons 11 mar 2020, 16:15 ..Funderar på om det t.om. kan förstärka det obehagliga ljudet som bilarna har...
Fullt möjligt, nackdelen med aktiv bullerdämpning glöms bort varje gång principen "återupptäcks" :-)
Man kan egentligen bara åstadkomma utsläckning i en punkt, totalt sett så höjer man faktiskt bullernivån genom att mata in "motljud". Aktiv dämpning fungerar utmärkt om utrymmet man vill dämpa är litet i förhållande till våglängden (läs begränsa sig till att dämpa lågfrekvent ljud), om utrymmet ser ut som en transmissionsledning (t.ex. en flygplanskabin) eller om man kan åstadkomma exakt samma vågutbredning på sitt "motljud" som bullret har. Men det senare brukar i praktiken vara omöjligt utom i hörlurar där det fungerar perfekt..
av Lövet
#1369241
Erik Å skrev:
PaleoProgrammer skrev: ons 11 mar 2020, 16:15 ..Funderar på om det t.om. kan förstärka det obehagliga ljudet som bilarna har...
Fullt möjligt, nackdelen med aktiv bullerdämpning glöms bort varje gång principen "återupptäcks" :-)
Man kan egentligen bara åstadkomma utsläckning i en punkt, totalt sett så höjer man faktiskt bullernivån genom att mata in "motljud". Aktiv dämpning fungerar utmärkt om utrymmet man vill dämpa är litet i förhållande till våglängden (läs begränsa sig till att dämpa lågfrekvent ljud), om utrymmet ser ut som en transmissionsledning (t.ex. en flygplanskabin) eller om man kan åstadkomma exakt samma vågutbredning på sitt "motljud" som bullret har. Men det senare brukar i praktiken vara omöjligt utom i hörlurar där det fungerar perfekt..
Fast på nåt sätt funkar det ju. Ibland kör jag telefon via mitt Bose-headset som har aktiv bullerdämpning och det är som att vara inlindad i bomull i bilen. Verkligen enormt härligt. Men kanske som du säger är det svårare att dämpa en hel bil än ett par öronsnäckor.
av Andigo
#1369246
Jag har testat ett par sådana brusreducerande hörlurar, min tinnitus steg till skyarna efter jag använt dom, inte bara när jag hade dom på mig och det bliv tystare utan även efteråt. Jag hoppas innerligt att den funktionen går att stänga av på bilarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1369264
Andigo skrev:Jag har testat ett par sådana brusreducerande hörlurar, min tinnitus steg till skyarna efter jag använt dom, inte bara när jag hade dom på mig och det bliv tystare utan även efteråt. Jag hoppas innerligt att den funktionen går att stänga av på bilarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och jag som trodde det var något fel på mig som upplevt samma sak!!!!!!!! Tack för den informationen.
av Isidor
#1369670
Efter att ha mätt på en handfull olika SPA-modeller kan konstateras att ljudnivån i kupén totalt sett är relativt låg med rimlig fälgstorlek och dito däcktryck (möjligen undantaget XC90 som jag dock inte testat personligen, men som i motorpressen i stort sett alltid tycks ligga par dB för högt relativt konkurrenterna).

Om man tittar lite närmare på frekvensspektrum så ser man dock att det finns en ganska markant skönhetsfläck med ett par kraftiga toppar runt 125 Hz. Det är sannolikt detta frekvensområde som ställer till det på svensk skräpasfalt (upp till fruktansvärda 10-12 dB bullrigare än den kontinentala varianten) när folk tycker att bilen är bullrig.

När det gäller aktiv bullerdämpning, ANC, så har Volvo ansett detta nödvändigt för T8 eftersom man inte riktigt lyckats dämpa bort polfrekvenserna från elmotorerna. Även bl.a Tesla använder motsvarande teknik av samma anledning. Detta är alltså den betydligt enklare formen av ANC som används för att bli av med buller relaterat till motor/drivlina. Aktiv kontroll av vägbuller är betydligt svårare att få till (även om det är möjligt) p.g.a. att man måste reglera detta buller i det närmaste i realtid (brusartat buller kontra tonalt buller från drivlinan).

Det kan också vara intressant att känna till att med ANC-system av MIMO-typ (Multiple Input Multiple Output) kan man skapa god lokal reduktion för samtliga huvudpositioner i kupén förutsatt att man har lika många mikrofoner och högtalare som antalet åkande. Dock är det av praktiska skäl svårt att släcka ut vägbullret över 250 Hz, men detta är vanligtvis inget avgörande problem.
av Isidor
#1369674
Vad gäller hörlurar med ANC så är det inte ovanligt att de under vissa förutsättningar självsvänger vid infrasoniska frekvenser (< 20 Hz) med i vissa fall mycket höga ljudtryck (lätt att få till i hörlurar) och möjligen skulle detta kunna ge upphov till försvårade problem hos tinnitusdrabbade individer. Fenomenet kan uppfattas som "fladdrande tryckvariationer" i öronen eller som att det nästan slår lock för öronen. Motsvarande problem kan inte uppstå för högtalarbaserade system eftersom ljudtryckskapaciteten är betydligt lägre och dessutom är kontrollsystemen mer genomarbetade.
av Andigo
#1369680
Isidor skrev:Vad gäller hörlurar med ANC så är det inte ovanligt att de under vissa förutsättningar självsvänger vid infrasoniska frekvenser (< 20 Hz) med i vissa fall mycket höga ljudtryck (lätt att få till i hörlurar) och möjligen skulle detta kunna ge upphov till försvårade problem hos tinnitusdrabbade individer. Fenomenet kan uppfattas som "fladdrande tryckvariationer" i öronen eller som att det nästan slår lock för öronen. Motsvarande problem kan inte uppstå för högtalarbaserade system eftersom ljudtryckskapaciteten är betydligt lägre och dessutom är kontrollsystemen mer genomarbetade.
Tack! Då har jag i alla fall koll på varför det händer. Precis min stereoanläggning ger inte denna effekt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av bjornw
#1372116
Bytte nyss till en XC90 från en V90 och tycker att den hade orimligt hög ljudnivå med dubbdäck. Efter en hel del rotande hittade jag två hål in till motorrummet i varje fjäderbenstorn, strax under infästningen av övre länkarmen. Tätade dem med alu/butyl och väldigt mycket vägljud försvann direkt. Speciellt sjungandet från dubbdäcken. Nu upplevs bilen som tyst.

Vore intressant om ni med oljud i V90 fick till det bättre genom att täta dessa hål, om de ens finns på V90?
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 32

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]