- ons 11 mar 2020, 17:26
#1369240
Man kan egentligen bara åstadkomma utsläckning i en punkt, totalt sett så höjer man faktiskt bullernivån genom att mata in "motljud". Aktiv dämpning fungerar utmärkt om utrymmet man vill dämpa är litet i förhållande till våglängden (läs begränsa sig till att dämpa lågfrekvent ljud), om utrymmet ser ut som en transmissionsledning (t.ex. en flygplanskabin) eller om man kan åstadkomma exakt samma vågutbredning på sitt "motljud" som bullret har. Men det senare brukar i praktiken vara omöjligt utom i hörlurar där det fungerar perfekt..
PaleoProgrammer skrev: ↑ons 11 mar 2020, 16:15 ..Funderar på om det t.om. kan förstärka det obehagliga ljudet som bilarna har...Fullt möjligt, nackdelen med aktiv bullerdämpning glöms bort varje gång principen "återupptäcks"
Man kan egentligen bara åstadkomma utsläckning i en punkt, totalt sett så höjer man faktiskt bullernivån genom att mata in "motljud". Aktiv dämpning fungerar utmärkt om utrymmet man vill dämpa är litet i förhållande till våglängden (läs begränsa sig till att dämpa lågfrekvent ljud), om utrymmet ser ut som en transmissionsledning (t.ex. en flygplanskabin) eller om man kan åstadkomma exakt samma vågutbredning på sitt "motljud" som bullret har. Men det senare brukar i praktiken vara omöjligt utom i hörlurar där det fungerar perfekt..