Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1243321
Inga vibrationer för mig (ännu, peppar peppar). Kommer lägga omkring 150 mil på bilen om 2v så då ska jag vara mer vaksam.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1243323
Nej inga vibrationer annat än de små, högfrekventa vibrationerna som knappt känns annat än i typ gaspedalen. De är nästan oberoende av hastigheten, snarare så de avtar i fart.
av William85
#1243366
Tidningen Vi Bilägare och Klassiker utförde häromåret ett bullertest på grov asfalt. Volvo 240n de hade med var tystare än XC90 (dock ingen info om däck). Volvo gjorde dock bra ifrån sig överlag. Har för mig gamla V60 och V70 var just efter S-klassen sen kom V90/Xc90 några snäpp längre ner men ändå bra mot konkurrenterna.

http://www.klassiker.nu/reportage/25-ar ... bullertest
av NyBil
#1243644
Kan bara hålla med TS, ljudnivån/resonansen/0-ljudet är makalöst påtaglig i vissa hastigheter även i min bil V90CC MY2018

Har precis bytt från senaste modell av dubbade HAKKA 19" till 21" original och det är som en ny bil ljudmässigt,
om man vill så kan man fortfarande ana resonansen(o-ljudet) i viss hastighet om man vill med avstängd radio,
men inget som stör.

Som någon tidigare skrev, oljudet är det är sannolikt inte ett vägljud utan det är någon typ av resonans som uppstår, men inga kännbara vibrationer,
sen om det är "fel" fälg och däck eller konstruktionsmiss som är orsaken till oljudet är oklart ?

Hjulhusen skulle helt klart må bra av lite mer isolering av något slag, nu smattrar sanden/gruset högst påtagligt.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1243645
Igår körde jag en vända genom centrala Sundbyberg, hygglig asfalt på sina ställen, mindre bra på andra ställen. Bilen var knäpptyst! Visst, körde väl som högst 60km/h men noll resonans eller buller. Att det diffar beroende på underlag är ju självklart men det var som natt och dag.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1243660
När vi åkte i Danmark, på deras tysta släta asfalt, var ljudnivån samma i 30 och 130. Magiskt tyst.

Ljudkällan kan vara däcken mot vägen men den förstärks av något olyckligt i konstruktionen. Tex byte från dubb till odubbat pekar på det.
Det kan också vara att de små vibrationerna som uppstår vid ojämn asfalt fortplantar sig till något som alstrar ljudet. Förbättring vid byte från högt till lågt lufttryck pekar på det här.

Jag upplever att isolering med skumgummi i utrymmet mellan främre hjulhus och framdörr kraftigt minskar resonansen. Har inte fått bort den helt men det är mycket bättre. Tyvärr trängs det diverse andra prylar i samma utrymme så det är svårt att få plats.
av TommySim
#1244014
Har bytt från vinterhjul dubbade Continental Ice-contact 2 245/45 18 med hög ljudnivå till Michelin Pilot Sport 4 255/40 19 med minst lika hög ljudnivå nu. I båda fallen betydligt mera ljud än i XC70:n.
av Leif1965
#1244058
Har bytt däck idag, bytte från Michelin 17" dubbfritt till Continental 17" sommardäck. Litet mera ljud, men det där j*vla resonansljudet finns kvar. Om jag inte får hjälp med dethär så blir bilen inte långlivad hos oss. Tur att vi har fruns Golf om vi ska på någon längre tripp, där överlever öronen...
av Leif1965
#1244062
bjornw skrev: lör 07 apr 2018, 11:58
Jag upplever att isolering med skumgummi i utrymmet mellan främre hjulhus och framdörr kraftigt minskar resonansen. Har inte fått bort den helt men det är mycket bättre. Tyvärr trängs det diverse andra prylar i samma utrymme så det är svårt att få plats
Har du händelsevis bilder på jobbet? Var det bökigt att få bort inredningen?
Användarvisningsbild
av bjornw
#1244111
Leif1965 skrev: Har du händelsevis bilder på jobbet? Var det bökigt att få bort inredningen?
Tyvärr dåligt med det. Men det är inga konstigheter.
Du tar det via hjulhuset. Bort med hjulet och innerskärmen så är du framme.
Jag har sprutat med Hagmans Body Elastic först, dels för att dämpa lite och vara säker på att inte orsaka rost.
Sedan stoppat dit isolering i täta påsar i rätt storlek gjorda med vakuum maskinen (förslutningen). Största utmaningen var att akta dieselvärmaren på höger sida.
Ett tips är att prova utan sprutning och se om du får ngn effekt.

Sedan har jag satt lite alu/butyl från andra sidan, dvs genom att öppna framdörrarna och pilla i skarven mot plasttätningen där. Det glipade mot plåten där och det blev bättre med den tätningen.

Sedan är det svårt med all amatör-dämpning, varje insats har en liten påverkan men sammantaget blir det märkbart bättre.


  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 32

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]