Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#1240018
Kör V90CC D4 på 19-tums dubbfria vinterdäck. Har laminerade rutor. Bilen tillverkad 2017-12. Ljudnivån i bilen har jag inte upplevt som onormal innan jag läste denna tråden, speciellt inte väg-ljud. Tänkte däremot häromdagen på vad tråkig den fyrcylindriga motorn låter. Inte högt, men könlöst.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1240024
Testade att mäta ljudnivån på E18 utanför Västerås igår med appen ”buller” i min iPhone. Har en V90CC D5 AWD -18 med 18” dubbade Nokian och akustik rutor. 68dB i 115 km/h i huvudhöjd mellan de främre sätena. Mätte i kanske 10 sekunder.

Jag upplever bilen som tyst och komfortabel.
av Milebe
#1240034
Hej.
Har en, exakt ett år gammal, V90 T5 utan laminerade rutor.

Vinter:
Continental IceContact 2 dubbad med 255/40 R19
Låter extremt mycket upp till 50km/h men inte från dörren utan under ratten (vid fötterna).
Böjer jag mig framåt minskar buller mycket.
Självklart ska det låta men konstigt att det inte kommer från dörren.

Sommar:
Vet ej vilka däck men original 21 tum (från Zlatan reklamen) och miljön är perfekt, absolut inga klagomål.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1240123
zandberg83 skrev:Har lagt lite tid nu i helgen för att göra lite tester.
1. Bytte från 17" Goodyear Ultra Grip ICE Arctic (Dubb) till Mina nya 18" r-design fälgar med sommardäck (kommer inte ihåg däckfabrikatet) men resonansljudet jag hade problem med minskade till en låg nivå.
2. Drog ur alla dubb ur mina Vinterdäck och då låg resonansljudet i nivå med sommarhjulen
3. Provkörde en V90-R design D4 AWD Aut -2018 (Laminerade rutor) med odubbade vinterdäck 17". Ljudet gick att skönja men nivån är ännu lägre.

Slutsats, mitt resonansljud kommer troligtvis från däcken. Men jag har inte lyckats få det helt tyst.
Nivån jag nu har är OK, sätter jag på stereon så försvinner detta ljudet in i musiken

Själv kör jag V90 D3 AWD Aut -2018 (ej laminerade rutor) nu med 17" Goodyear odubbat

/Martin
Ha ha, drog du ut dubbarna! Det kallar jag entusiastiskt test!
Användarvisningsbild
av zandberg83
#1240127
Robbi skrev:
zandberg83 skrev:Har lagt lite tid nu i helgen för att göra lite tester.
1. Bytte från 17" Goodyear Ultra Grip ICE Arctic (Dubb) till Mina nya 18" r-design fälgar med sommardäck (kommer inte ihåg däckfabrikatet) men resonansljudet jag hade problem med minskade till en låg nivå.
2. Drog ur alla dubb ur mina Vinterdäck och då låg resonansljudet i nivå med sommarhjulen
3. Provkörde en V90-R design D4 AWD Aut -2018 (Laminerade rutor) med odubbade vinterdäck 17". Ljudet gick att skönja men nivån är ännu lägre.

Slutsats, mitt resonansljud kommer troligtvis från däcken. Men jag har inte lyckats få det helt tyst.
Nivån jag nu har är OK, sätter jag på stereon så försvinner detta ljudet in i musiken

Själv kör jag V90 D3 AWD Aut -2018 (ej laminerade rutor) nu med 17" Goodyear odubbat

/Martin
Ha ha, drog du ut dubbarna! Det kallar jag entusiastiskt test!
Jo, är inget fan av dubbar men kom över dessa till ett bra pris så hade ändå planerat att göra operationen. Mätte med Iphone buller app i höjd med axlarna mellan framstolarna till 64db på 90väg, känns ok
/Martin
av Nilson79
#1242740
Fick på sommardäcken idag, samma skit. Nästan lika högt resonansljud som med vinterdäcken. Får bli att göra en reklamation på bilen imorgon.
av CuteLunatic
#1243024
Min V90 T8, med akustikrutor och 19" sommarfälgar går tyst som en mus. Det jag är sjukt förvånad över är hur tyst bensinmotorn är. Tystare än bmw 5-serie rak sexa, vilket är ett riktigt bra betyg :)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1243045
CuteLunatic skrev:Min V90 T8, med akustikrutor och 19" sommarfälgar går tyst som en mus. Det jag är sjukt förvånad över är hur tyst bensinmotorn är. Tystare än bmw 5-serie rak sexa, vilket är ett riktigt bra betyg :)
Michelin PS4 på hjulen?
Mina är hyggligt tysta men jag förväntade mig nog ärligt talat någon dB tystare. Kan inte minnas att demobilen vi körde lät riktigt så mycket som vår gör. Obs, vår är tyst, det tycker jag. Men den hade absolut kunnat vara tystare. Funderar på om man framöver ska slänga i dämpmatta i dörrarna.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1243148
Nilson79 skrev:Fick på sommardäcken idag, samma skit. Nästan lika högt resonansljud som med vinterdäcken. Får bli att göra en reklamation på bilen imorgon.
Säg till om du får någon förklaring.
Pratade med meken idag och han gjorde en sökning efter kända åtgärder men hittade ingen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 32

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]