Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dan73
#1248813
Nilson79 skrev: fre 27 apr 2018, 14:05 Är det någon mer av alla som har detta problem som har varit och gjort en reklamation?
Jag gick så långt att jag lämnade tillbaka min V90 och fick pengarna tillbaka. Hade iofs en del andra problem med min bil, men det största problemet var resonansljudet som dom inte klarade att åtgärda.
Jag har en v90 d4 awd inscription med ett irriterande högt vägljud sedan bilen hämtades ny feb 2017. Har 18 på sommar o 17 dubbdäck och de låter lika mkt!! Just idag så hämtade min fru ut en ny VW t-roc och den var märkbart tystare än min v90. Så då gjorde jag slag i tanken o kontaktade min ÅF verkstad. De ska ta in den om 4veckor. Gjordes ngt på din bil innan reklm? Har tidigare kört 3 olika bmw och Audi A6 och har aldrig haft en så högljud bil som den här nya v90.
av Nilson79
#1248860
Dan73 skrev:
Nilson79 skrev: fre 27 apr 2018, 14:05 Är det någon mer av alla som har detta problem som har varit och gjort en reklamation?
Jag gick så långt att jag lämnade tillbaka min V90 och fick pengarna tillbaka. Hade iofs en del andra problem med min bil, men det största problemet var resonansljudet som dom inte klarade att åtgärda.
Jag har en v90 d4 awd inscription med ett irriterande högt vägljud sedan bilen hämtades ny feb 2017. Har 18 på sommar o 17 dubbdäck och de låter lika mkt!! Just idag så hämtade min fru ut en ny VW t-roc och den var märkbart tystare än min v90. Så då gjorde jag slag i tanken o kontaktade min ÅF verkstad. De ska ta in den om 4veckor. Gjordes ngt på din bil innan reklm? Har tidigare kört 3 olika bmw och Audi A6 och har aldrig haft en så högljud bil som den här nya v90.


De gjorde inte så mycket, testade både sommar-och vinterdäck av olika fabrikat och storlekar och det var samma oljud. Teknikern kände mycket väl igen oljudet, han hade flera likadana fall och sade att tyvärr har Volvo ingen lösning på hur man skall få bort det. Han kollade även drivaxlar och några bussningar i bakvagnen som det finns en servicebulletin på från Volvo, dock var detta utan anmärkning. Konstigt att Volvo inte klarar lösa detta, vissa V90 är knäpptysta och vissa är hemska att åka i när det gäller ljudnivå och resonansljud.
av Tomarina
#1263702
Jag var in med min Volvo V90 CC D4 AWD MY18 idag på verkstad för att utreda ett missljud som jag har haft i drivlinan sedan ca: 1 månad tillbaka. Det verkar som att hjullagret på höger framdäck är boven och jag har fått tid för byte av hjullager (plus en en del annat småfix) om tre veckor. Missljudet började under semestern som ett svagt "morrande" som hördes mest i farter mellan 50- 100 km/h och (såklart) tydligast på fina/släta vägar. Ljudet ändrade intensitet när man svänger fram och tillbaka. Bilen hade gått ca: 1800 mil när missljudet först upptäcktes.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1263792
Jag är enormt känslig för vägljud, men tycker V90 är otroligt tyst.

Fick Volvo att ta tillbaka original Pirellidäcken och i stället montera Michelin efter obalanstrassel (Se tidigare tråd).
255/35 20".

Har laminerade rutor och luftfjädring.
av DejanXC60
#1263905
Hej Tomarina, har exakt samma problem men kan inte avgöra vilken lager spökar? Missljudet förekommer exakt vid 80 km/t och är tydligast på fina/släta vägar och när man svänger år höger
av FreddanV90
#1263911
Vi gick från en audi a6 till v90 och volvon är bra mycket tystare upplever vi.

Kollade däcken idag, det sitter pirelli p-zero 235/45-18 på. Motorn hörs högre än vägen och då hörs inte motorn mycke.
av CaptainOats
#1278569
Jag har en V90 CC 2018 med akustikrutor.
Körde med vinterdäcken när jag fick bilen förra året feb-april ca. Märkte inte av ljudet då.

Men nu hör jag ett ljud som låter som en centrifugerande tvättmaskin. Fast lägre såklary. Börjar runt 90 kmh.

Har 235/55/18 Pirelli med dubb.

Har balanserat fram. Ska balansera bak måndag. Se om problemet försvinner men visst vart det en stor skillnad från 19 sommarsdäck. Tycker bilen går tyst på sommardäcken. Har ej hört något liknande ljud då.
av ww4w2000
#1309663
Är det någon som har fått ordning på oljudet fick min Volvo V90 levererad med vinterdäck Continental Contact 2 försäljaren säger kör ett par hundra mil så blir det bättre nu när jag sätter på sommar däcken Continental Vol märkta till och med ingen skillnad eller knappt märkbar skillnad mot vinterdäcken vad gör man
av Xanthopteryx
#1309668
DÅnar det typ för dig?
Vibrerar även exempelvis ratten något?
Har du AWD?
Jag hade fel på kardanaxeln och efter byte av den blev saker märkbart bättre på flera fronter.
av ww4w2000
#1309678
Inga vibrationer som man känner av man kan säga att det dånar det är en V90 CC årsmodell 18 börjar redan vid 50 km kan inte säga att det ökar direkt när man kör fortare
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 32
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]