Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1361594
Köpte precis dubbfria däck, ska montera dem på fälgarna. Återkommer om resultat. Hade dubbfria däck innan jag bytte till dubb och var hur bra som helst, hade dock Continental conti Contact 6 r18 och har nu köpt hakka r2 suv r19.
av RobbanH
#1361621
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd men undrar om de som har problem med resonansljud , är det någon av dessa bilar som haft luftfjädring?
av Andigo
#1361628
Jag såg en recension på s90n där det var en man och en kvinna som testade Mercedes/bmw/Jaguar/volvo

Dom påstod att det mest var buller där bak i bilen. Jag är inte någon hejare på det engelska språket så jag förstod inte riktigt.

Carbuyer tror jag dom heter på youtube.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361692
III skrev: tor 30 jan 2020, 16:51 Intressant fråga. Hur är det med glastak? Kan det gå att hitta någon gemensam nämnare?
Jag har inget glastak och inte luftfjädringen.

Däcken är Continental contivikingcontact 7 dubbfria.

Det pratas om att ljudet kommer upp via b-stolpen, vet inte om det stämmer, men låter inte helt omöjligt.

Som sagt, fick jag en liten paus från ljudet i måndags. Var en hjort på insidan av viltstängslet på motorvägen.
Bild
Jag vet att det är tjatigt, men hyrbilen en Skoda Octavia är en dröm att köra i jämförelse, tyvärr!
Användarvisningsbild
av Rillee
#1361695
Kan inte vara fälg designen som skapar turbulens som blir oljud?
av Andigo
#1361698
Om man kör på tystare asfalt (tex.Dansk väg) eller nylagd asfalt. Är det resonansljud då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361706
Andigo skrev: tor 30 jan 2020, 21:46 Om man kör på tystare asfalt (tex.Dansk väg) eller nylagd asfalt. Är det resonansljud då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
På riktigt slät asfalt utomlands är det nästan tyst. I Finland är det mitt emellan, medans i Sverige låter det fruktansvärt även på nylagt. Här har vi ju den stenrika (ABS) asfalten. Men volvo har ju med tidigare modeller briljerat på den svenska grova asfalten. Som sagt, gamla v60 cc är lika tyst som s-klass mercedes på grov asfalt. Att gå från att vara bäst, till att vara sämst genom ett generationsbyte i modellserien är dåligt enligt mig.
av Andigo
#1361708
Jag kan inget annat än hålla med.
Är det skillnad på vägar där det ligger AG?
Tycker att det är ett väldigt tråkigt men även intressant fenomen i hur det kan bli såhär.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 32
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]