Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1414148
Lövet skrev:
perhall skrev:BMW e39 (5-serie 2005-2013)
Volvo V70II (särskilt imponerande på skogsvägar på vintern, inget skramlar, dock stör den dåliga defroostern särskilt to m MY11)
Audi A6 4H (2010-2018)
Kan lägga till den bil jag blivit mest imponerad av. En lite udda fågel i EU kanske: Ford Crown Victoria 2006. Knäpptyst. Men så var det typ 70 profil på däcken också.
Ja, de är supertysta! 225-65-16 har de, sista årsmodellerna 225-60-17. Om det var i USA du körde en sån är det ju också kombinationen av tyst asfalt och komfortorienterade däck. Det var antagligen inga Pirelli Zero...
av Lövet
#1414164
perhall skrev:
Lövet skrev:
perhall skrev:BMW e39 (5-serie 2005-2013)
Volvo V70II (särskilt imponerande på skogsvägar på vintern, inget skramlar, dock stör den dåliga defroostern särskilt to m MY11)
Audi A6 4H (2010-2018)
Kan lägga till den bil jag blivit mest imponerad av. En lite udda fågel i EU kanske: Ford Crown Victoria 2006. Knäpptyst. Men så var det typ 70 profil på däcken också.
Ja, de är supertysta! 225-65-16 har de, sista årsmodellerna 225-60-17. Om det var i USA du körde en sån är det ju också kombinationen av tyst asfalt och komfortorienterade däck. Det var antagligen inga Pirelli Zero...
Det var i Michigan strax utanför Chicago
av Chronauss
#1565124
Jag undrar om ni andra här känner igen missljudet i min v90 låter som att någon blåser i en flaska eller något 3 ggr per sekund. Orytmiskt oberoende av hastighet ökar ej i intensitet när man ökar farten etc. Börjar i cirka 30 km

Det konstiga är att om man lutar sig fram mot ratten så försvinner ljudet. Ljudet hörs bäst i huvudhöjd mellan framstolarna..

Livrädd att det ska vara något fel på bilen då delarna brukar kosta som en hel v70. Klämt och kännt överallt utan att hitta några problem. Bilen precis nybesiktad utan anmärkning.

Till saken hör att jag jobbar som industrioperatör med uppdrag att upptäcka missljud (lagerljud, lådor etc.) vilket gjort mig ganska överkänslig mot missljud. Frugan hör inget oljud alls t.ex.

Får för mig att vinterdäcken ger ett högre ljud.

http://sndup.net/pjrv
av V90Förare
#1565143
Hej !
Har samma problem på min V90 D4 MY19

Började göra en massa åtgärder iom att bilen har rullat 43000 mil, dessa åtgärder hjälpte till att ”dämpa” resonansljudet något. Jag bytte främre hjullager som var klapp kass, och bytte även hasplåten som var sönderskuren av allt grus och salt på vägarna.

Ljudet finns fortfarande med med mindre volym så att säga, om du hittar en lösning så får du gärna säga till här också så ljudet försvinner på min bil också
av perhall
#1565158
Det är lite konstigt men jag upplever att XC60 är klart tystare än V90 (allmänt, sen beror det på däck, underlag, akustikrutor m m). Det är lite konstigt, för andra märken utfaller jämförelsen till en större kombis fördel. X3 vs. 5-serien (gamla, inte testat nya än, som säkert är ännu bättre), GLC vs. E (även där gamla), Q5 vs. A6 Avant. Har reagerat över att XC60:n är oväntat tyst o tvärtom med V90.
av 246
#1565160
Någon som har en S90 och upplever oljud generellt? Är den tystare tro? Tänker mig ev volymen i bilen kan skapa resonans, som V90 verkar göra. Dock inte på alla bilar märkligt nog (eller så är det märkligt att enstaka V90 ger oljud)
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1565184
246 skrev: tis 26 dec 2023, 02:53 Någon som har en S90 och upplever oljud generellt? Är den tystare tro? Tänker mig ev volymen i bilen kan skapa resonans, som V90 verkar göra. Dock inte på alla bilar märkligt nog (eller så är det märkligt att enstaka V90 ger oljud)
Har kört en del bilar av båda modellerna, i olika utföranden och med olika utrustning, med olika hjuluppsättningar och under olika årstider. S90 har jag alltid upplevt som tystare, däremot har jag upplevt nivåskillnader mellan olika V90. Den tystaste V90 jag kört var en framhjulsdriven D4 Inscription MY19. Bilen hade 225/60-17 (Kumho WinterCraft WS51) på 8” breda OEM-fälgar med ett lufttryck på 2,5 bar runtom, akustikrutor samt saknade panoramatak. I jämförelse med en annan V90, en T6 R-Design MY19 med 255/40-19 (Nokian Hakkapeliitta R3) på 8,5” breda OEM-fälgar med lufttryck 2,7 bar runtom, utan akustikrutor men med panoramatak upplevde jag helt klart skillnader.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1565203
Efter att ha läst den här gamla trådstarten så förstår jag varför jag fick en begagnad uppsättning Pirelli Ice Zero dubbade vinterhjul till ett bra pris.

Efter att ha bytt bromsbelägg bak och samtidigt skruvat på mina "nya" vinterhjul, Ice Zero, så trodde jag att jag gjort något rookie-misstag som att vänt något belägg på fel håll eller missat spänna fast något av oken. Ja eller att ett par hjullager helt oförklarligt skulle gett upp vid lyft av bilen.
Men nej då. Oljudet, som tidigare i tråden beskrivs om "ulande", kommer mycket riktigt från däcken.

Hur en stor däcktillverkare som Pirelli kunde släppa igenom dessa däck i sina tester är obegripligt.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]