Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
#1241772
Smiles per gallon > miles per gallon! ;)
Jag är fortfarande blown away hur silkeslen T5an är. Förbrukning schmörbrukning, att det kan vara så kul att ratta över 2 ton bil trodde jag inte.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1241787
XC90_Executive skrev:Det är helt okej. Men ändå inte jättelåg förbrukning :)

Körde 40 mil 100-väg och stadskörning på under 0,8 med 6cyl 350hk V60 Polestar. :wink:


Men förbrukningen är en väldigt liten del i nybilskalkylen. Så det är bara att gasa och vara glad :D
Hehe, som du säger så är det av mindre betydelse hur mycket bilen drar men jag trodde ändå att jag skulle ligga närmre litern så ser det ändå som helt okej! :)
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1241788
grillchips skrev:Smiles per gallon > miles per gallon! ;)
Amen på det! :D

Instämmer bara på linjen om hur silkeslen motorgången är, det är knäpptyst i kupén! Så skönt!!! Ångrar inte motorvalet en sekund, inte ens en hundradel eller för den delen en tusendel men där tror jag nog ni fattar poängen :D
Användarvisningsbild
av Derank
#1241804
XC90_Executive skrev:Det är helt okej. Men ändå inte jättelåg förbrukning :)

Körde 40 mil 100-väg och stadskörning på under 0,8 med 6cyl 350hk V60 Polestar. :wink:


Men förbrukningen är en väldigt liten del i nybilskalkylen. Så det är bara att gasa och vara glad :D
Få här verkar ju tycka så. Har sett folk ojjs sig över att deras bil drar 0.9 och de har kalkylerat på 0.65 ochså kör de 1500mil per år. ...... men det är ju samma folk som kan byta bilförsäkring för att tjäna en hundring i månaden.

En piss i nilen när bilen tappat 200k i värdeminskning på 3år

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av perhall
#1241968
En ännu märkligare sak är ju nästan argumentet: jag kör så mycket så jag borde ha en diesel.
Det är väl när man kör mycket det är extra viktigt att ha en bil man gillar...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1241969
Jag kör på det senare. Fantastiskt med en len bensinare. Men det är då inte lätt i dagens bil-sverige, nästan allt är diesel på nästan-ny marknaden. Som det ser ut nu är det bara att räta in sej i ledet.
Men visst håller jag med. Ekonomin är i bästa (värsta) fall prio 2, man ska trivas och uppskatta bilkörandet.
av Kermit75
#1241982
En kollega köpte en ny diesel volvo som var 30 000:- dyrare än motsvarande bensinare, för han tyckte han sparade pengar varje gång han tankade???
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
#1241986
Kermit75 skrev:En kollega köpte en ny diesel volvo som var 30 000:- dyrare än motsvarande bensinare, för han tyckte han sparade pengar varje gång han tankade???
Haha :D :D
av AndS
#1241987
Kermit75 skrev:En kollega köpte en ny diesel volvo som var 30 000:- dyrare än motsvarande bensinare, för han tyckte han sparade pengar varje gång han tankade???
Du måste sätta det i ett sammanhang, hur många mil man kör per år, under vilka förutsättningar (kanske drar släp/husvagn), hur länge du tänker behålla bilen, etc. Annars blir det bara hur långt är ett snöre. Vår förra bil rullade den 25000mil och ibland med släpkärra, här kan du räkna kostnad i bränsle, så i vårt fall skulle de 30.000:- krasst ekonomiskt kunna motiveras om driftkostnad/mil kan sänkas med dryga kronan. Sedan finns det andra parametrar som påverkar både val av motortyp och kostnader. Så utan mera info om din kollega kan det vara rätt tänkt eller fel :wink:
av Kermit75
#1241995
AndS skrev:
Kermit75 skrev:En kollega köpte en ny diesel volvo som var 30 000:- dyrare än motsvarande bensinare, för han tyckte han sparade pengar varje gång han tankade???
Du måste sätta det i ett sammanhang, hur många mil man kör per år, under vilka förutsättningar (kanske drar släp/husvagn), hur länge du tänker behålla bilen, etc. Annars blir det bara hur långt är ett snöre. Vår förra bil rullade den 25000mil och ibland med släpkärra, här kan du räkna kostnad i bränsle, så i vårt fall skulle de 30.000:- krasst ekonomiskt kunna motiveras om driftkostnad/mil kan sänkas med dryga kronan. Sedan finns det andra parametrar som påverkar både val av motortyp och kostnader. Så utan mera info om din kollega kan det vara rätt tänkt eller fel :wink:

Med tanke på det bara skiljer sig några deciliter per mil får man köra några år, även om man kör mycket tar det tid innan man når+/- noll.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]