Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1370315
V70_2005 skrev:
RobinOldenburg skrev: ons 18 mar 2020, 10:33 Ett kort och enkelt svar på din fråga: Ja, V90 T5 är törstig i förhållande till den otroligt lilla körglädjen den erbjuder. Ångrar varje dag att jag bytte från D5 till T5, inte för att D5:an direkt har någon WOW-effekt men den gör sitt jobb bra, är ganska snål och du slipper åka och tanka hela tiden. Enligt min mening är T5:an helt meningslös, varken rolig eller snål. Enda fördelen skulle väl vara att den är tyst i jämförelse till dieselmotorerna.
Jag har inte kört varken D5 eller T5 men resonerar lite som du. Varför en T5? liknande effekt och 30% högre förbrukning. Omkörningarna går inte snabbare.

I en XC90 sitter T6 som en smäck, valde bort D5 då jag var orolig att effekten var för låg i förhållande till vikten. Hade det funnits en D6 hade det blivit en sån.
Är du ute efter en motor som klär bilarna ska du provköra T8. Jag har bytt från T5 till T8 och tycker båda är tokbra men T8 är snabb till 100 som tusan.

Skickat från min ONEPLUS 6T

av 246
#1370710
grillchips skrev:Smiles per gallon > miles per gallon! ;)
Jag är fortfarande blown away hur silkeslen T5an är. Förbrukning schmörbrukning, att det kan vara så kul att ratta över 2 ton bil trodde jag inte.
Vilken kaross??
Användarvisningsbild
av grillchips
#1370737
@246, V90 T5 R-design.
av PeterA
#1370820
För er som panikar över förbrukning.
Byter in min V90 T5 R-design mot en XC90 T5-R-design ;)

Motorn för mig med Polestar funkar finfint för mina behov och körstil så det blev T5 igen

Diesel är inte min grej och jag byter så ofta att jag väntar in bilarna som kommer 2022-23 med full eldrift där av hoppar jag över T8

Man kan ju handla en bil/motor för man tycker om den ;-)
av BiTu
#1371070
Håller med PeterA, man kanske råkar gilla motorn för dess karaktär :-) . Kört 9300 mil med min T5 FWD nu. Nej den är inte snålast om du har bråttom överallt. Men att hamna neråt 0,8 är inga problem.
Sen går den riktigt tyst, ljudet är helt klart dieslarnas nackdel.
av 246
#1376094
Någon som vet om det är vanligt med bränslevärmare i bensinarna? Nästan alla diesel har det. Skulle ev kunna gå över till bensin om värmare finns, detta är absolut mitt förstahandsval på en bil. Haft det sedan 1981 och förstabilen var en Peugeot 505
av V70_2005
#1376106
Jag tror inte det är standard men ingår i klimatpaket som är vanligt att folk tog.

Sen finns fjärrstart också vilken jag gillar. Så bränslevärmare är inte lika viktigt nuförtiden.

En bensinare blir varm fort så det behövs inte lång tid och den är rätt tyst samt lampor etc är av så den är nästan lika diskret som bränslevärmaren.

Då går även värme på bakruta, speglar, stol, ratt (framruta om du har det) igång så bilen är trevlig att komma till.

Jag kör en blandning, med god planering startar jag värmaren, med kort framförhållning eller jag vill ha max komfort fjärrstart (grymt på sommaren också med AC).

Jag hade klarat mig utan bränslevärmare i min T6. Bensinare blir också mycket snabbare varmare än en diesel vilket ger att om man kör diesel tror att det är fullständigt nödvändigt. Jag trodde det, hade sharan diesel innan och när webaston pajade en vinter var bilen typ oanvändbar, gick inte att få imfri på tomgång.
av morfarginko
#1376127
XC90 T5, svårt att hamna under 1,2l/mil. ändå tycker jag att jag kör lugnt. kanske normalt för den? synd man inte kan ha eco-läget som default. gör det stor skillnad förresten?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]