Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1369901
Mmm, lite roligt det där, folk kan lägga 500k på en bil, men grinar över några tusenlappar per år i soppa...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av V70_2005
#1369937
Även en Dacia går närmare 200km/h, varför måste man köra lite över hastighetsbegränsningarna just för att man köpt en 0,5-1MSEK bil?

Nu är det två ton tunga Volvobilar vi pratar om. Vill man köra fullgas /fullbroms kanske det finns mer passande fordon t.ex. en 205 GTI eller en motorcykel. Man lär ju ändå vara själv i bilen, ingen vill åka med en sån förare. Det signalerar osäkerhet och oförmåga att planera sin körning och att man sen försöker kompensera det. Dvs folk i bilen blir rädda och åksjuka.

Sen är aggresiv körstil något som skapar onödiga risker och olyckor (även om man inte blir inblandad själv). Hastighetsbegränsningarna är inget myndigheterna kommit på för att förtrycka oss genom att visa sin makt att få oss att följa menlösa regler, det är till för att minska mänskligt lidande. Och alla i samhället verkar ändå tycka att det är rätt bra som det är, inte ens enkelfrågepartierna står på barrikaderna och vill ha högre hastigheter eller friare trafik.

Själv tänker jag på att köra lugnt, planerat, artigt och försöker bidra till en bättre trafik, dvs släpper även in dom osäkra och aggresiva. Men jag får tänka några varv extra ibland för att inte fastna i negativa tankar om medtrafikanterna som gör skumma saker och skapar risker som inte ens behövde skapas. Funkar oftast.

När det inte går att undgå längre pga helt fel fart på fordonen framför och det är dags att köra om på mötesvägar, då jäklar älskar jag min T6:a.

Det är lite skumt med vuxna människor som typ skryter om hur aggresivt dom kör. Ingen kör perfekt, men med en sån inställning förstår man att dom troligtvis är i dom 20% som på något sätt är inblandade i 80% av olyckorna, eller i varje fall vill vara det.

Så fortsätt att planera er körning och optimera bränsleförbrukning, man lär sig vara uppmärksam på trafiken (som en lastbilschaufför med tung last)! Försök att inte vara i vägen i iver att minska bränsleförbrukning dvs finns det folk bakom på enkelfilig väg håller jag 5-10km/h över skyltad fart (70 och uppåt) för att undvika stress hos förarna bakom.
av Camelen
#1369950
Skillnad i pengar mellan diesel eller bensin är försumbar i det stora hela och inte intressant för mig i alla fall, det som avgjorde är den lilla tanken på v90. Att tanka varje vecka eller typ en gång i månaden spelar roll för mig.
av AndS
#1369962
V70_2005 skrev: mån 16 mar 2020, 08:55 Själv tänker jag på att köra lugnt, planerat, artigt och försöker bidra till en bättre trafik,
Var försiktig med de uttrycken ;-)
Det låter som när en äldre herre för många år sedan tryckte in bakdelen på vår bil ordentligt så att det även glipade i bakdörrarna, han förstod inte varför. Hans första kommentar var "Jag såg att du bromsade vid järnvägsövergången och att det börjat blinka rött, så jag planerade en lagom mjuk inbromsning med några meter mellan bilarna, men du stannade några meter tidigare än jag planerat" Han tyckte att jag var medskyldig, men det gjorde inte försäkringsbolagen. :-D
av V70_2005
#1369994
Japp! Alltid någon annans fel. Dåligt att du inte stannade där han tänkt sig så att han på dom sista två metrarna kunnat mjukstanna :)
Användarvisningsbild
av snepo
#1370029
Derank skrev: sön 15 mar 2020, 20:53 Mmm, lite roligt det där, folk kan lägga 500k på en bil, men grinar över några tusenlappar per år i soppa...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Ha ha ja verkligen. Kanske bättre och köpa billigare bil,och ha mer pengar kvar till soppa
av SundanceKid
#1370081
Jag tycker bara det är en sport att komma ner i förbrukning. Har inget med snålhet att göra. Man planerar inbromsningar och gaspådrag!
Nu är det V90 T8 R-design 2020 som håller på att snålas med. 3/4-dels miljon och under 0,1 liter milen i förbrukning hitills. Japp jag har bra körningar även för T8:an.
av RobinOldenburg
#1370245
Ett kort och enkelt svar på din fråga: Ja, V90 T5 är törstig i förhållande till den otroligt lilla körglädjen den erbjuder. Ångrar varje dag att jag bytte från D5 till T5, inte för att D5:an direkt har någon WOW-effekt men den gör sitt jobb bra, är ganska snål och du slipper åka och tanka hela tiden. Enligt min mening är T5:an helt meningslös, varken rolig eller snål. Enda fördelen skulle väl vara att den är tyst i jämförelse till dieselmotorerna.
av V70_2005
#1370257
RobinOldenburg skrev: ons 18 mar 2020, 10:33 Ett kort och enkelt svar på din fråga: Ja, V90 T5 är törstig i förhållande till den otroligt lilla körglädjen den erbjuder. Ångrar varje dag att jag bytte från D5 till T5, inte för att D5:an direkt har någon WOW-effekt men den gör sitt jobb bra, är ganska snål och du slipper åka och tanka hela tiden. Enligt min mening är T5:an helt meningslös, varken rolig eller snål. Enda fördelen skulle väl vara att den är tyst i jämförelse till dieselmotorerna.
Jag har inte kört varken D5 eller T5 men resonerar lite som du. Varför en T5? liknande effekt och 30% högre förbrukning. Omkörningarna går inte snabbare.

I en XC90 sitter T6 som en smäck, valde bort D5 då jag var orolig att effekten var för låg i förhållande till vikten. Hade det funnits en D6 hade det blivit en sån.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]