Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1369773
Lägsta för vår V90 D4 AWD ligger på 0,49 - tre personer, massor av packning, 47 mil, kring nollan ute, höll ungefär gällande hastighetsgränser, två stopp på vägen (ett kort och ett längre).
Just nu totalt på pump 0,672 på snart 4.000 mil (inklusive parkeringsvärmare då med andra ord - använder alltid när det är är från cirkus 10 grader och nedåt).
Jämför jag med den Mazda 6 (2010 års modell) så låg jag där 0,76 ungefär, UTAN bränslevärmare (med med elektrisk motorvärmare, dock endast vid avfärd hemifrån) och då hade jag dessutom ett mer 'fördelaktigt' körmönster mot vad vi har haft med denna bil på grund av familjesituation som förändrats. Den var också manuellt växlad (och jag gillar ekokörning så jag bytte inte ens bromsar fram på nästan 13.000 mil, innan bilen gick hädan på motorvägen, och det som var kvar av klossarna hade räckt lika länge till. Bak bytte jag dock då oket rostade fast...).

This is fakta.
För bok över varje tankning och har gjort så på samtliga fyra bilar som varit i min ägo. Skriver även alltid ner vad färddatorn i bilen visar och där kan jag säga att denna Volvo är löjligt exakt!
Tillskottsvärmen räknas med. Parkeringsvärmen verkar dock inte räknas med vad jag märkt, så därför diffar det mer under den del av året då jag nyttjar parkeringsvärmen. Tillskottsvärmen är satt till "På" hela tiden (alltså styr bilen det året runt).
av V70_2005
#1369787
Jag för också ”bok” och har både app och excelblad. Har inte skrivit ner färddatorn dock. Datorn tar bara sista 10milen? Och en tank är typ 50-80 mil. När jag kollar verkar den som du säger stämma väl dock även på en bensinare.
av Elektrikern84
#1369801
Xanthopteryx skrev: sön 15 mar 2020, 09:00 Lägsta för vår V90 D4 AWD ligger på 0,49 - tre personer, massor av packning, 47 mil, kring nollan ute, höll ungefär gällande hastighetsgränser, två stopp på vägen (ett kort och ett längre).
Just nu totalt på pump 0,672 på snart 4.000 mil (inklusive parkeringsvärmare då med andra ord - använder alltid när det är är från cirkus 10 grader och nedåt).
Jämför jag med den Mazda 6 (2010 års modell) så låg jag där 0,76 ungefär, UTAN bränslevärmare (med med elektrisk motorvärmare, dock endast vid avfärd hemifrån) och då hade jag dessutom ett mer 'fördelaktigt' körmönster mot vad vi har haft med denna bil på grund av familjesituation som förändrats. Den var också manuellt växlad (och jag gillar ekokörning så jag bytte inte ens bromsar fram på nästan 13.000 mil, innan bilen gick hädan på motorvägen, och det som var kvar av klossarna hade räckt lika länge till. Bak bytte jag dock då oket rostade fast...).

This is fakta.
För bok över varje tankning och har gjort så på samtliga fyra bilar som varit i min ägo. Skriver även alltid ner vad färddatorn i bilen visar och där kan jag säga att denna Volvo är löjligt exakt!
Tillskottsvärmen räknas med. Parkeringsvärmen verkar dock inte räknas med vad jag märkt, så därför diffar det mer under den del av året då jag nyttjar parkeringsvärmen. Tillskottsvärmen är satt till "På" hela tiden (alltså styr bilen det året runt).
0,49 fyfan. Aldrig vart under 0,58 med två
Pers å
Ägg under pedalen
av AndS
#1369804
Elektrikern84 skrev: sön 15 mar 2020, 12:00 Min förbrukning?
Nej, tänker mera på inlägg om T5 som förbrukar mindre än en D4 och t.ex. "V90 T5 R-design 2017 med 20" drog alltid under 0,7 under de 3 åren" eller alltid under 0,6 på landsväg.
av AndS
#1369805
V70_2005 skrev: sön 15 mar 2020, 10:18 Datorn tar bara sista 10milen?
Men du kan också ställa in hur den ska nollställa, t.ex. efter varje gjord resa då den ska nolla efter att bilen stått stilla i 4 timmar. Men du får kolla mera exakt vad som gäller och jag kollar enbart centrumdisplayen.
av Xanthopteryx
#1369810
TM nollställer jag vid varje tankning.
Enligt manualen så gäller värdena från senaste nollställningen.
Kvar till tom tank beräknas på de senaste 30 kilometrarnas körning.
av Xanthopteryx
#1369816
Elektrikern84 skrev:
Xanthopteryx skrev: sön 15 mar 2020, 09:00 Lägsta för vår V90 D4 AWD ligger på 0,49 - tre personer, massor av packning, 47 mil, kring nollan ute, höll ungefär gällande hastighetsgränser, två stopp på vägen (ett kort och ett längre).
Just nu totalt på pump 0,672 på snart 4.000 mil (inklusive parkeringsvärmare då med andra ord - använder alltid när det är är från cirkus 10 grader och nedåt).
Jämför jag med den Mazda 6 (2010 års modell) så låg jag där 0,76 ungefär, UTAN bränslevärmare (med med elektrisk motorvärmare, dock endast vid avfärd hemifrån) och då hade jag dessutom ett mer 'fördelaktigt' körmönster mot vad vi har haft med denna bil på grund av familjesituation som förändrats. Den var också manuellt växlad (och jag gillar ekokörning så jag bytte inte ens bromsar fram på nästan 13.000 mil, innan bilen gick hädan på motorvägen, och det som var kvar av klossarna hade räckt lika länge till. Bak bytte jag dock då oket rostade fast...).

This is fakta.
För bok över varje tankning och har gjort så på samtliga fyra bilar som varit i min ägo. Skriver även alltid ner vad färddatorn i bilen visar och där kan jag säga att denna Volvo är löjligt exakt!
Tillskottsvärmen räknas med. Parkeringsvärmen verkar dock inte räknas med vad jag märkt, så därför diffar det mer under den del av året då jag nyttjar parkeringsvärmen. Tillskottsvärmen är satt till "På" hela tiden (alltså styr bilen det året runt).
0,49 fyfan. Aldrig vart under 0,58 med två
Pers å
Ägg under pedalen
Ju lägre jag kommer, desto större sport blir det att komma lägre =)
Observera - jag ligger inte i 80 på 110-väg (däremot ofta 110 på de få och korta 120-sträckor som som jag åker på då jag tycker det inte ger annat än buller och ökad bränsleförbrukning för den ynka minuten man sparar på sin höjd - dessutom är det ju bekvämt att låta farthållaren ligga kvar då den ändå snart kommer gå ner till 110 igen). I övrigt ekoläge (med vanligt klimat - kör via individuell) för att få frirullning. Motorbromsar gärna där jag kan (bekvämt, sparar bromsar och ja, bränsle). Håller skyltad hastighet på GPS eller mätare (lite beroende på var man kör). Ekoläget hjälper även till med att mjuka ut acceleration vilket jag tycker är skönt - vill ju åka bekvämt och så även familjen - inte massa hetsiga gas och broms och sväng.
Kör om om jag kommer i kapp (undviker gärna att farthållaren bromsar in). Och viktigaste av allt - planerad körning!
Är det rött där framme så kan jag ju släppa på gasen och ibland även börja motorbromsa försiktigt. Många gånger slipper man till och med stanna då!
Hade ett sådant skönt moment för någon vecka sedan: Nedförslut så lätt motorbroms höll hastigheten perfekt. Såg att det var rött längre fram så drog en växel för lite kraftigare broms plus att det började plana ut. Blir omkörd av en stressad typ som sicksackar sig fram, och som måste bromsa hårt vid kön (två filer, han lade sig till höger).
Jag kommer fram i glada 40-50 km/h, och där vid rödljuset så blir det även 50 i stället för 70. Det blir grönt och jag svischar förbi i ett hujj emedan han fortfarande står STILLA i filen bredvid. Först en bra bit senare kom han i kapp och klämde sig förbi och ytterligare ett tag senare ligger jag bakom människan vid ett annat rödljus.

Så, jag sparade bromsar, bränsle och hade en behaglig och mjuk körning. Den andre stressade och hetsade och, vann exakt 5 meter (en billängd), på flera kilometers körning.

De 47 milen tog lika lång tid som det alltid gör och alltid har gjort så inget exceptionellt segåkande eller något sådant. Och som sagt, bekvämt, mjukt och ståndsmässigt =)

Det jobbiga nu är att slå 0,49. 0,51 kändes möjligt, och blev 0,5. 0,5 kändes svårare och blev 0,49. Nu börjar det bli jobbigt..... Det finns ju en gräns helt klart. :-p
av Elektrikern84
#1369824
AndS skrev: sön 15 mar 2020, 12:15
Elektrikern84 skrev: sön 15 mar 2020, 12:00 Min förbrukning?
Nej, tänker mera på inlägg om T5 som förbrukar mindre än en D4 och t.ex. "V90 T5 R-design 2017 med 20" drog alltid under 0,7 under de 3 åren" eller alltid under 0,6 på landsväg.
Ja en bekant till mig kör sin T5 FWD på 0,82 på långkörning.
av Freddy100
#1369867
Xanthopteryx skrev: sön 15 mar 2020, 12:53
Elektrikern84 skrev:
Xanthopteryx skrev: sön 15 mar 2020, 09:00 Lägsta för vår V90 D4 AWD ligger på 0,49 - tre personer, massor av packning, 47 mil, kring nollan ute, höll ungefär gällande hastighetsgränser, två stopp på vägen (ett kort och ett längre).
Just nu totalt på pump 0,672 på snart 4.000 mil (inklusive parkeringsvärmare då med andra ord - använder alltid när det är är från cirkus 10 grader och nedåt).
Jämför jag med den Mazda 6 (2010 års modell) så låg jag där 0,76 ungefär, UTAN bränslevärmare (med med elektrisk motorvärmare, dock endast vid avfärd hemifrån) och då hade jag dessutom ett mer 'fördelaktigt' körmönster mot vad vi har haft med denna bil på grund av familjesituation som förändrats. Den var också manuellt växlad (och jag gillar ekokörning så jag bytte inte ens bromsar fram på nästan 13.000 mil, innan bilen gick hädan på motorvägen, och det som var kvar av klossarna hade räckt lika länge till. Bak bytte jag dock då oket rostade fast...).

This is fakta.
För bok över varje tankning och har gjort så på samtliga fyra bilar som varit i min ägo. Skriver även alltid ner vad färddatorn i bilen visar och där kan jag säga att denna Volvo är löjligt exakt!
Tillskottsvärmen räknas med. Parkeringsvärmen verkar dock inte räknas med vad jag märkt, så därför diffar det mer under den del av året då jag nyttjar parkeringsvärmen. Tillskottsvärmen är satt till "På" hela tiden (alltså styr bilen det året runt).
0,49 fyfan. Aldrig vart under 0,58 med två
Pers å
Ägg under pedalen
Ju lägre jag kommer, desto större sport blir det att komma lägre =)
Observera - jag ligger inte i 80 på 110-väg (däremot ofta 110 på de få och korta 120-sträckor som som jag åker på då jag tycker det inte ger annat än buller och ökad bränsleförbrukning för den ynka minuten man sparar på sin höjd - dessutom är det ju bekvämt att låta farthållaren ligga kvar då den ändå snart kommer gå ner till 110 igen). I övrigt ekoläge (med vanligt klimat - kör via individuell) för att få frirullning. Motorbromsar gärna där jag kan (bekvämt, sparar bromsar och ja, bränsle). Håller skyltad hastighet på GPS eller mätare (lite beroende på var man kör). Ekoläget hjälper även till med att mjuka ut acceleration vilket jag tycker är skönt - vill ju åka bekvämt och så även familjen - inte massa hetsiga gas och broms och sväng.
Kör om om jag kommer i kapp (undviker gärna att farthållaren bromsar in). Och viktigaste av allt - planerad körning!
Är det rött där framme så kan jag ju släppa på gasen och ibland även börja motorbromsa försiktigt. Många gånger slipper man till och med stanna då!
Hade ett sådant skönt moment för någon vecka sedan: Nedförslut så lätt motorbroms höll hastigheten perfekt. Såg att det var rött längre fram så drog en växel för lite kraftigare broms plus att det började plana ut. Blir omkörd av en stressad typ som sicksackar sig fram, och som måste bromsa hårt vid kön (två filer, han lade sig till höger).
Jag kommer fram i glada 40-50 km/h, och där vid rödljuset så blir det även 50 i stället för 70. Det blir grönt och jag svischar förbi i ett hujj emedan han fortfarande står STILLA i filen bredvid. Först en bra bit senare kom han i kapp och klämde sig förbi och ytterligare ett tag senare ligger jag bakom människan vid ett annat rödljus.

Så, jag sparade bromsar, bränsle och hade en behaglig och mjuk körning. Den andre stressade och hetsade och, vann exakt 5 meter (en billängd), på flera kilometers körning.

De 47 milen tog lika lång tid som det alltid gör och alltid har gjort så inget exceptionellt segåkande eller något sådant. Och som sagt, bekvämt, mjukt och ståndsmässigt =)

Det jobbiga nu är att slå 0,49. 0,51 kändes möjligt, och blev 0,5. 0,5 kändes svårare och blev 0,49. Nu börjar det bli jobbigt..... Det finns ju en gräns helt klart. :-p
Känns tråkigt att åka med dig...Räknar du varenda öre när du tankar? Köper man en bil för halv miljon så ska det vara roligt. Toyota Yaris är en alternativ. :P
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]