Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1242005
Kermit75 skrev: Med tanke på det bara skiljer sig några deciliter per mil får man köra några år, även om man kör mycket tar det tid innan man når+/- noll.
Men nu skriver du "hur långt är ett snöre"
Jag skrev tidigare att du måste sätta det i sammanhang. Kör du i jobbet och privat är det inte så svårt att komma upp i 4000-5000mil/år. Med 5000mil/år så kanske du sänker dina bränslekostnader i runda tal med 20.000:-. Men det kan vara betydligt mera om du är gasglad och drar kärra/vagn. Däremot kör du bara 1000mil/år har det ingen större betydelse, då är det värdeminskningen/mil som tar det mesta. Det är bara att räkna utifrån de förutsättningar som gäller.
av perhall
#1242006
Min T4 180 hk var 50 000 billigare än en D3 163 hk efter rabatter . Ändå köpte bara en minoritet T4. Den är dessutom utpräglat snål .Billigare att försäkra och serva och i skatt än D3... när jag frågade senast hos Skobes var D3 bara värd några tusen mer så jag har sparat massor på att slippa åka diesel...
av Lövet
#1242009
30 tusen extra borde bli nånstans 10-12 tusen extra i inbyte. Så det blir några kronor att köra in på tankningen så att säga. Däremot vetisjutton om jag föredragit T4 framför D3 ändå. Fem cylindrar är fler än fyra :)
av AndS
#1242041
perhall skrev:Min T4 180 hk var 50 000 billigare än en D3 163 hk efter rabatter . Ändå köpte bara en minoritet T4. Den är dessutom utpräglat snål .Billigare att försäkra och serva och i skatt än D3... när jag frågade senast hos Skobes var D3 bara värd några tusen mer så jag har sparat massor på att slippa åka diesel...
Precis, man väljer bil och motor utifrån funktion och förutsättningar. Vi har flera bilar, både diesel och bensin, så det är inget heligt vilken motortyp som sitter i dem så jag "slipper" aldrig något. :wink: Och tvåhjulingarna går ju enbart att få med bensin :D
av perhall
#1242128
Lövet skrev:30 tusen extra borde bli nånstans 10-12 tusen extra i inbyte. Så det blir några kronor att köra in på tankningen så att säga. Däremot vetisjutton om jag föredragit T4 framför D3 ändå. Fem cylindrar är fler än fyra :)
Håller med dig, bortsåg från den aspekten:)
av Rlext
#1369576
Har en ifrån v90 t5 2017 och brukar köra landsväg och korta streckor. Kommer oftast aldrig mer än 60 mil på full tank (98 miles+) så ca 1l milen. Kör man motorväg brukar blandad ligga på 0.7.. Sen är T5an jävlig rolig i dynamic läge :o Har haft över 30 Volvo bilar och denna är oslagbar.
av SundanceKid
#1369607
Min förra V90 T5 R-design 2017 med 20" drog alltid under 0,7 under de 3 åren jag körde den.
Fjällen, jobbet, sommarstuga osv osv. Har säkert bra körning mot de andra på forumet som har T5or som drar 0,4 mer.
Landsväg va jag nere på under 0,6. Jag har aldrig använt ecoläget.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]