Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LazerHawke
#1376144
morfarginko skrev:XC90 T5, svårt att hamna under 1,2l/mil. ändå tycker jag att jag kör lugnt. kanske normalt för den? synd man inte kan ha eco-läget som default. gör det stor skillnad förresten?
vilket oktan har provat?
av Hemingway
#1376151
V70_2005 skrev:
Sen finns fjärrstart också vilken jag gillar. Så bränslevärmare är inte lika viktigt nuförtiden.

En bensinare blir varm fort så det behövs inte lång tid och den är rätt tyst samt lampor etc är av så den är nästan lika diskret som bränslevärmaren.

Då går även värme på bakruta, speglar, stol, ratt (framruta om du har det) igång så bilen är trevlig att komma till.

Jag kör en blandning, med god planering startar jag värmaren, med kort framförhållning eller jag vill ha max komfort fjärrstart (grymt på sommaren också med AC).

Jag hade klarat mig utan bränslevärmare i min T6. Bensinare blir också mycket snabbare varmare än en diesel vilket ger att om man kör diesel tror att det är fullständigt nödvändigt. Jag trodde det, hade sharan diesel innan och när webaston pajade en vinter var bilen typ oanvändbar, gick inte att få imfri på tomgång.
Kan man fjärrstarta bilen i Europa nu? Trodde inte det var lagligt här. Sånt har de ju hållit på med i USA, men finns det för oss också nu?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1376160
@Hemingway, med "strikta regler" kring det, så ja. Max 15min kan den stå igång via fjärrstart från Volvo on Call.
av Hemingway
#1376167
Jaha, vad trevligt att ha den möjligheten när man önskar! :) Och sedan 2012 också... När jag kört Volvobilar så har de ju inte varit mina så då har jag ju inte haft Volvo on call och botaniserat bland sådana här funktioner. :)
av V70_2005
#1376175
morfarginko skrev: fre 24 apr 2020, 10:35 XC90 T5, svårt att hamna under 1,2l/mil. ändå tycker jag att jag kör lugnt. kanske normalt för den? synd man inte kan ha eco-läget som default. gör det stor skillnad förresten?
Tror det beror på hur man kör om eco sänker förbrukning eller inte. Jag kör dock nästan alltid på eco då bilen går mjukast men ändå har effekten om man trycker till. Går inte att välja default.

Har xc90 t6 och snittar på drygt 4000mil 0,96. Men då finns det långkörningar där också. Min Coronakörcykel med typ ICA, byggvaruhus, tippen hamnar nog mer mot dina 1,2l/mil, tur att det inte blir så många mil :). Nu hade en Nissan Leaf varit perfekt.
av morfarginko
#1376229
V70_2005 skrev: fre 24 apr 2020, 15:16 Tror det beror på hur man kör om eco sänker förbrukning eller inte. Jag kör dock nästan alltid på eco då bilen går mjukast men ändå har effekten om man trycker till. Går inte att välja default.

Har xc90 t6 och snittar på drygt 4000mil 0,96. Men då finns det långkörningar där också. Min Coronakörcykel med typ ICA, byggvaruhus, tippen hamnar nog mer mot dina 1,2l/mil, tur att det inte blir så många mil :). Nu hade en Nissan Leaf varit perfekt.
Hehe ja senaste månaden har enbart varit korta sträckor. Dock noterat att det inte blir sååå stor skillnad när man bakar in nån längre tripp.

Är t6 snålare i allmänhet?

Ska försöka få in vanan att köra eco istället
av LazerHawke
#1376233
morfarginko skrev:
LazerHawke skrev: fre 24 apr 2020, 12:29 ?
vilket oktan har provat?
Hmm standard, 95 är den jag använder, finns det ens annan?[/quote]

du har ju 98 oktan prova några tankar med det nu när soppan är fördelaktig :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]