Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1237005
Funderar på en V90 T5. Jag är inte jättekänslig för förbrukning men då T4:an är klart snål i förhållande till bilens storlek och komfort blev jag lite orolig av två skäl.
1. En kollega har en V90 T6, visserligen med 21" hjul. Han kör i princip bara landsväg-motorväg, Göteborg-Stockhom med stopp längs vägen. Bilen drar alltid 1,1-1,2 l/mil. Hans körstil är ganska normal, ligger väl +15-20 på mätaren.
2. Läste just i tyska ams där de testade några bilar... BMW 530i touring testförbrukning 8,9; Volvo V90 T5 testförbrukning 10,9... hmmm... BMW:n var dessutom mycket snabbare...

Nu är ju T6 säkert törstigare än T5, men det är i grunden samma motor. Om det är fler som har liknande erfarenheter blir jag orolig...
Per
av cstigson
#1237021
Jag har en T5 som har gått ca 2600 mil. Den går förhållandevis oekonomiskt i stora städer med mycket köer (bor i Göteborg och kör ca 3mil om dagen T/R till jobbet). Under dessa omständigheter drar den ca 1l/mil. Kör jag på motorväg eller landsväg kan man få ner förbrukningen ganska rejält. Brukar kunna ligga runt 0.75-0.8 vid körning på motorväg (E6 söder inkl 120 sträcka). Generell hastighet mellan 120-135. Det är framförallt krypkörning och acceleration från stillastående som drar mycket soppa.
Användarvisningsbild
av Volvosmurf
#1237031
Min T5 har gått 2500 mil och har under den tiden ett snitt på 0.93 (mätt vid pump), 0.92 i bilen. min körning består till 90% av kort körning 5-7 km. på motorväg 110-120 ligger den på 0.7-0.75, landsväg 80-90 ligger den på 0.6 - 0.65. i stads körning mellan 0.92 - 1.0 lite beroende på hur kallt det är. Högsta förbrukningen jag haft var dom gånger jag dragit en lastad hästfinka 1.1 -1.2. Är själv ganska nöjd med dessa siffror på så pass stor och tung bil och med den effekten.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1237033
Om du känslig för höga förbrukningssiffror så ska du sluta att köra +15-20 på skyltad hastighet. Högre hastighet ökar energiåtgången kvadratiskt. (Formeln är (mv^2)/2, så en ökning från 100 till 120 ger en ökad förbrukning på ca 45%)

Värt att nämna är att även bromssträcka och krockvåld ökar på ett liknande sätt. Det finns med andra ord en hel del nackdelar med att "momsa" hastigheten.
av least
#1237050
Som sagt att öka med 20 km/h på en 120-skyltad väg är inte gratis vad gäller energi.
Men, spelar det någon roll egentligen?

En bil som redan är såpass dyr, är en förbrukning på 2 dl något att fundera över?
av ansjo
#1237053
Min T6 AWD dricker strax under 1,1 men då med mycket kortkörningar. Den förra kärran, en XC60 T5 FWD drog 0,93 på liknande körning, och jag tycker inte det är den stora kostnaden i det stora hela...
Användarvisningsbild
av razorfish
#1237068
Min V90CC med T5 II och 18" hjul drar c:a 1,10l/mil i stadskörning (Sthlm, mycket krypkörning). Det lägsta jag kommit ned i är 0,83l/mil på landsväg. Det stämmer ganska bra med vad Volvo påstår att den drar på landsväg för den har (då) varit ganska tungt lastad och med takbox. Mätt vid pump.

Håller för övrigt med andra här ovan om att vad bilen drar inte direkt är någon jättekostnad i sammanhanget.
av Siqqe
#1237103
Min T6 AWD har nu gått 200 mil och ligger hittills på ca 1,2 l/mil. Blandat längre motorväg, kortare landsvägsturer och en del stadskörning. Mätt på pump. Jag räknar dock med att få ner förbrukningen något i takt med att milen ökar...

Förbrukningen skrämmer mig inte... Jag har också en XC90 D5 -2016 och kombinationen motor/växellåda med T6:an ger enligt mig en mycket bättre upplevelse, trots den höga förbrukningen. Känns mycket mer premium, och dessutom rejält mycket mer effekt.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1237114
V90 är ju långt ifrån en liten bil (om än trång), och tittar man på vikten så ligger den redan och sniffar kofångarn på XC60. Med min (semi)aggressiva körstil så snittar mitt gamla framhjulsdrivna åbäke 1L/milen, mätaren brukar visa ganska exakt 70 mil vid tankning. Lägg på AWD på det så är inte 1.1-1-2 en omöjlighet.

Vikten kan man ju inte riktigt komma ifrån, så vad som kan justeras är körstilen. Det går att gubbköra (har faktiskt testat :shock: ) och det gör en väldig skillnad i förbrukning, sedan hur mycket det påverkar körglädjen är ju en annan sak...
av SundanceKid
#1237120
Jag känner inte igen de här höga siffrorna. Jag har en t5 ned 20". Håller mig under 0.7 oftast. Fjällresan hamnade ner mot 0.6.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...