Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1237163
De hoppar väl bara på under en viss hastighet om jag inte är ute och cyklar, för att slippa det eländiga pipet ute i trafiken. Jag måste köra riktigt toksakta för att de ska hoppa på, så kommer man och bromsar in snabbt vid garageporten efter jobbet så hinner de oftast inte hoppa på, utan en halv sekund senare indikera rött och en sån där fin skärande ton som om man hade avlidit.

Sedan fungerar såklart inte avläsningen om du har decimetervis med snö i fronten, så lite koll bör man ha ändå.
av Vardelos
#1237184
rogsme skrev:
Föredrar definitivt Audi-lösningen!
Jag kan sätta en peng på att det är samma sensorer i min skoda, och som du säger, pipet är linjärt med avståndet och det felar mig aldrig, den tar t.o.m trotoarkanter, stängsel, små stolpar, grisar, 90 graders vinklar som har spetsen mot bilen, den tar allt.

Och visst är backsensorerna bara ett hjälpmedel, fast ett ganska dåligt sådant på V90’n
av douglinds
#1237221
PaNi skrev:Parkeringssensorerna är ju ett jättebra hjälpmedel. Funkar exempelvis jättebra om man parkerar in mot en lodrät vägg. Men man måste ju förstå hur de fungerar och inte tro att de ersätter den egna uppsikten. I P-huset på jobbet har vi exempelvis ett par förrädiska platser med vågräta balkar c:a 80 cm över marken, 50 cm ut från väggen. Där tar balken i motorhuven INNAN sensorn larmar, eftersom sensorn mäter avståndet till väggen.

Så ut och öva, men det är ju billigare att öva mot något annat än en betonggris innan man lärt sig hur de fungerar...
Håller med - Något jag irriterar mig på med min volvo. Ibland är sensorerna jättekänsliga, ibland ger de ifrån sig ljud, ibland inte. Ibland varnar de långt ifrån. Ibland varnar de inte förns de är på "rött" - Som tur är har jag 360kameran också att komplettera med.

Jag kommer från VAG innan, och de fungerar klockrent. Väldigt lätt att lära sig parkeringssensorerna, de fungerar likadant 100% av gångerna, och man behöver inte tveka på var man har bilen, hur nära något man är.
av orka
#1248749
För att väcka en gammal tråd till liv igen?
Men jag har haft min v90cc inne på verkstan och de har lagt ned hyfsat med tid på denna felsökning.
Nu har de kommit fram till att det är så här....
Framsensorerna börjar indikera på 30cm till hinder, dvs första pip och indikering i mittkonsolen.
Baksensorerna börjar mycket tidigare och har "sista" indikeringen med konstant ljud vid 30cm till hinder.
Känns ju som om det vore tvärt om med tanke på att jag har backkamera så skulle det vara mindre förvånande.

De skulle kolla på liknande bilar under en period, när de kommer in eller körs leveransservice.

Fler som har samma upplägg på avstånden?
av ogren
#1250430
Jag tycker också att parkeringssensorerna uppför sig lite mystiskt även om de oftast gör vad de ska. Jag har dock aldrig kunnat se ett konsekvent beteende. Ibland när jag möter en bil på en trång gata larmar sensorerna på sidan men oftast väldigt sent - nästan när bilen har passerat. Ibland larmar de inte trots att jag vet att bilen var åtminstone lika nära som när den har larmat tidigare.

Ibland när jag parkerar larmar framsensorn väldigt sent. Oftast gör dock sensorerna precis vad de ska, så om jag skulle åka in på en bilverkstad för felsökning skulle de troligtvis inte hitta något fel. Jag vet att sensorerna har svårt för till exempel smala stolpar som råkar stå mitt emellan två sensorer, men sensorn har uppfört sig skumt vid enkla situationer som inte borde vara något problem.

Jag hade inte dessa problem med min förra bil (Renault).
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]