Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1231813
Jonathan81 skrev:Använder alltid bränslevärmare innan start när det är kallt. så ve inte om värmen till kameran funkar =)
Även om du gör det så värmer den ju inte upp lika snabbt på rutan där tekniklådan sitter. Du ser mina bilder - där har jag alltså på första bilden kört värmaren i 20 minter och på sista bilden 30 minuter totalt...
#1231818
KetSmi skrev: Finns det varmetråder ved kamera?? Jeg har irritert meg over at frontruten iser foran kameraet når jeg kjører i snøvær. Hva er kriteriet for at de skal slå seg på? Minusgrader?


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Di röde slingorna du ser framför kameran, halvbågar.
Då kanske din också är ur funktion?
Enkelt test: Några minusgrader och frost på rutan.
Starta bilen.
Vänta.

På pappas V70, ouppvärmd innan i -8 grader, tog det drygt tre minuter innan man började se att något hände och som du ser på bilden här ovan så efter 4,5 minut var det riktigt tinat.
#1231835
Xanthopteryx skrev:
Jonathan81 skrev:Använder alltid bränslevärmare innan start när det är kallt. så ve inte om värmen till kameran funkar =)
Även om du gör det så värmer den ju inte upp lika snabbt på rutan där tekniklådan sitter. Du ser mina bilder - där har jag alltså på första bilden kört värmaren i 20 minter och på sista bilden 30 minuter totalt...
även vid -15 så har jag inte haft någon frost framför kameran om jag kört värmaren. Jag har iof kört värmaren med inställd tid så vet inte exakt hur länge den har varit aktiv. men förmodligen längre än 30 min.... eller så kanske det inte varit frostigt de få kalla nätter vi haft än så länge i Växjö.........
#1232541
Robbi skrev:Hur är det tänkt att fungera? Är det endast med värmaren eller också när man kör. Är det kopplat till värmning av bakruta och sidospeglar? Jag har ärligt talat inte tänkt på detta.
Vet ej säkert men tänker mig att man inte kan välja att stänga av det då det har vissa funktioner som helst alltid ska funka. Jag skulle inte göra det valbart för att undvika onödiga problem.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1232568
Robbi skrev:Hur är det tänkt att fungera? Är det endast med värmaren eller också när man kör. Är det kopplat till värmning av bakruta och sidospeglar? Jag har ärligt talat inte tänkt på detta.
Skall sköta sig själv. När motorn är igång (eller tändningen?).
#1232848
Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
#1232857
PaNi skrev:Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
Japp det är värmeslingor. Hrmar såndanna på v70 o noterade igår att de värmer när bränslevärmaren är på. Så ingen frost någonstans på rutan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1232867
Jensi skrev:
PaNi skrev:Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
Japp det är värmeslingor. Hrmar såndanna på v70 o noterade igår att de värmer när bränslevärmaren är på. Så ingen frost någonstans på rutan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bra info! Tack! Borde vara samma här.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]