AC på hela tiden?
Postat: tis 06 feb 2018, 09:10
Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?
barcusmrandt skrev:Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?Kompressorn för kylningen startar vid behov. Normalt går den inte alls vid minusgrader då systemet kan frysa ihop (oftast brukar de fungera ner till några plusgrader). Väljer du att värma bilen en varm torr tommardag så går inte kompressorn. Väljer du att kyla, så går den. Tycker bilen att det är för fuktigt, så startar den och så vidare.
Xanthopteryx skrev:Är du säker på detta? För normalt när man stänger av ac'n så immar det igen. Enligt mig så bör ac'n köras året om då de dels hjälper mod imma och packningar får smörjning o inte torkar o spricker (resulterar i reparation när kylmedlet läcker ut)barcusmrandt skrev:Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?Kompressorn för kylningen startar vid behov. Normalt går den inte alls vid minusgrader då systemet kan frysa ihop (oftast brukar de fungera ner till några plusgrader). Väljer du att värma bilen en varm torr tommardag så går inte kompressorn. Väljer du att kyla, så går den. Tycker bilen att det är för fuktigt, så startar den och så vidare.
På många bilar hörs det ganska tydligt i motorrummet när den slår till och frågan.
Jensi skrev:Problemet är att förångaren fryser om man kör den när det är för kallt, och då blir det en isklump varvid luften inte kan passera.Xanthopteryx skrev:Är du säker på detta? För normalt när man stänger av ac'n så immar det igen. Enligt mig så bör ac'n köras året om då de dels hjälper mod imma och packningar får smörjning o inte torkar o spricker (resulterar i reparation när kylmedlet läcker ut)barcusmrandt skrev:Har på Auto på klimatet, och AC är markerad. Betyder det att AC alltid är på, eller att klimatsystemet kan slå på AC vid behov?Kompressorn för kylningen startar vid behov. Normalt går den inte alls vid minusgrader då systemet kan frysa ihop (oftast brukar de fungera ner till några plusgrader). Väljer du att värma bilen en varm torr tommardag så går inte kompressorn. Väljer du att kyla, så går den. Tycker bilen att det är för fuktigt, så startar den och så vidare.
På många bilar hörs det ganska tydligt i motorrummet när den slår till och frågan.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Xanthopteryx skrev:För övrigt lite märkligt om den nu immar igen direkt när det ligger nära nollan eller kallare. Har du massor av vatten i mattorna? Eller läcker det? Eller dräneras inte förångaren som den skall så vatten blir stående där?Tack för svaren, jag refererade till erfarenhet och inte hur jag har det just nu.
Jensi skrev:Aha.Xanthopteryx skrev:För övrigt lite märkligt om den nu immar igen direkt när det ligger nära nollan eller kallare. Har du massor av vatten i mattorna? Eller läcker det? Eller dräneras inte förångaren som den skall så vatten blir stående där?Tack för svaren, jag refererade till erfarenhet och inte hur jag har det just nu.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk