Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfors
#1427096
Köpte en begagnad V90 D3 i oktober och tänkte att de flest barnsjukdomar borde vara åtgärdade nu vid detta laget. Den har redan varit två dagar på verkstad. Första åtgärden var en flytande packning som var monterad dåligt från fabrik som gjorde att den läckte olja. Förutom packningen så byttes en massa saker, bland annat alla spridarrören m.m. '

Nu när vintern kom så fick jag också stora problem med båda mina bakdörrar. Båda dörrarna kunde studsa tillbaka eller tom gå i baklås så de inte gick att öppna vare sig ifrån insidan eller utsidan så nu är det dags för ytterligare en dag på verkstad där båda låskistorna skall bytas. Enligt teknikern så är det egentligen bara en plastkåpa som de har lagt till. Den går att beställa separat men eftersom jag hade så mycket strul med mina lås så skulle han byta hela låshuset.

Jag är ju trots allt glad att jag köpte en Volvo Selekt bil så trots att bilen är en 2017 så tar selekt garantin båda dessa felen utan kostnad. Vi har bara en bil och det ingår inte fri lånebil för selekt garantin så det är ju lite surt att ha stått utan bilen i nu tre dagar när man bara ägt bilen några månader :-(
av Xanthopteryx
#1427118
Tänk på att konsumentköplagen gäller. Likaså skall en garanti vara kostnadslös. Alltså har du rätt att få lånebil skulle jag påstå.
Kolla med konsumentvägledare eller motsvarande.
av KnotVillage
#1427152
pellemando skrev: fre 15 nov 2019, 17:19
xrider666 skrev: fre 15 nov 2019, 17:07 Fick mina bytta idag
Artikelnr 83415 2 st
Sats 32149765 o 32149766
Tack för info!
Ser man någon fysisk skillnad? Har ej kollat upp art nr ännu
Vad är satsen för något? Låsen har en blivit uppdaterade?
av jfors
#1427170
KnotVillage skrev:Vad är satsen för något? Låsen har en blivit uppdaterade?
En snabb googling visar att 32149765 och 32149766 är själv låskistorna så då gissar jag att 83415 är den nya plastkåpan som skall skydda mot fuktinträngning
Användarvisningsbild
av JonasElander
#1427184
Jag har samma problem med att bakdörrarna fastnar och handtagen är ”döda” när man försöker öppna.

Vad är lösningen? Lämna in och hävda garanti?
av jfors
#1427186
JonasElander skrev: tis 02 feb 2021, 17:07 Jag har samma problem med att bakdörrarna fastnar och handtagen är ”döda” när man försöker öppna.

Vad är lösningen? Lämna in och hävda garanti?
Ja. Innan jag sa att det var en selekt bil så lät det som att de inte tar det utanför garanti tiden på två år så är den äldre än så och du inte har någon annan garanti så blir det nog att tjata. Det är ett känt fel som Volvo har en åtgärd på så de kanske finns någon goodwill att hämta ifall man har tur.

....ser du att du kör en 19 så borde ju inte vara några problem men gör det direkt innan tiden springer iväg. ;-)
av Cokeisit
#1427190
Helt sjukt. Min V90CC MY21 fick fastfruset lås nu i fjällen. -26C... Men det ska en Volvo klara.

På min förra bil MY18 hände samma sak och verkstaden satte på ett gummiskydd som Volvo tagit fram för att inte vatten skall hamna i kistan.

Vet inte om det är samma problem den här gången. Dörrarna där bak gick att öppna inifrån men inte från utsidan.

Fattar inte hur de kan misslyckas i vinterkyla med låsen på en bil utvecklad i Sverige.

Pinsamt.
av jfors
#1427193
Cokeisit skrev: tis 02 feb 2021, 17:23 Helt sjukt. Min V90CC MY21 fick fastfruset lås nu i fjällen. -26C... Men det ska en Volvo klara.

På min förra bil MY18 hände samma sak och verkstaden satte på ett gummiskydd som Volvo tagit fram för att inte vatten skall hamna i kistan.
Man tycker ju att fixen redan borde sitta på din MY21:a. Fixen verkar iofs vara rätt ny (konstigt nog) men är den verkligen så ny att 21:or inte har det??
av Cokeisit
#1427195
Nej den fixen är över ett år iaf. Men kan vara ett nytt fel. Fast jag tror att Volvo bara är snåla...
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 37
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]