Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
#1230607
Jag har problem med laddluckan på min bil. När det har varit fuktigt och det blir minusgrader går det inte att stänga luckan, det hakar inte "tag" när jag trycker in den. Bilen har varit inne (hittills) 2 ggr för detta, dom har försökt smörja, mm, för att förhindra frysning.
Min fråga till er,
- är det någon annan som har liknande problem med luckan?
- om ni haft problem, och blivit av dem det, vad gjorde dom i så fall på verksta'n ?
av Xanthopteryx
#1230616
GoranP skrev:Jag har problem med laddluckan på min bil. När det har varit fuktigt och det blir minusgrader går det inte att stänga luckan, det hakar inte "tag" när jag trycker in den. Bilen har varit inne (hittills) 2 ggr för detta, dom har försökt smörja, mm, för att förhindra frysning.
Min fråga till er,
- är det någon annan som har liknande problem med luckan?
- om ni haft problem, och blivit av dem det, vad gjorde dom i så fall på verksta'n ?
Om de inte lyckats så kräv att de skickar det vidare till Volvo och får en åtgärd på hur detta skall göras.
Att de bara fjamsar sig sådär och inte tar tag i problemet ordentligt kan ju göra vem som helst irriterad.
Användarvisningsbild
av gooose
#1230846
Finns i dags läget ingen lösning för detta vad det gäller V90/XC60
Det kan tom hända att ladusladden fryser fast och inte går att få loss

Så täck över med en trasa/handduk så att vatten/is/snö inte ger problem

//Gooose
av ThomasYeswing
#1291486
Jag har samma problem med min XC60 T8, andra gången det händer denna vinter!

Pinsamt av Volvo att inte kunna bygga en lucka som klarar av 3 minusgrader.
Användarvisningsbild
av MaZk
#1295697
Jag har bara haft min T8:a i knappt en vecka men redan råkat ut för att jag inte kan öppna luckan när jag ska ladda bilen.
Misstänker att det kommit in snö i ladduttaget, som smälter när värmaren är igång eller när jag står i garage och sen fryser vattnet när jag kör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Peppeli
#1426020
Jag har en 2021, och tydligen har Volvo inte lyckats fått bort problemet med fastfrusen laddlucka. Har hänt mig vid två tillfällen redan denna vinter. Sedan har det varit problem vid fler men då har jag fått upp den efter onödigt många försök. Verkar uppstå när det varit kring 0 grader och sedan blir kallare. Funderar på om man borde smörja med nåt där som skydd?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1426179
Min var hård att både öppna och stänga. Min fru fick ibland inte upp luckan. Bad dem byta den på garantin och det gjorde de och nu är den lätt att både öppna och stänga. Jag hade även samma problem med att få den att greppa. De byter hela luckan.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1426443
Ja, från det att jag hämtade ut bilen förra året Februari. Fjädern var otroligt trög och man fick trycka en bit in på luckan för annars vek sig nästan luckan i plasten. Nu går den jättelätt och fint. Tom min fru reagerade på att den helt plötsligt var så lätt att öppna/stänga utan att jag sagt något till henne
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?