Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225987
Godkväll på er

Som sagt, efter att en okapabel arbetskollega tryckt sig in bredvid mig trots flera andra parkeringar lediga, fick jag ett gäng schyssta repor på bilen. Suck.

Det jag nu undrar om någon av er vet - "Plasten" på V90CC - Är den löstagbar, eller är den på något sätt fastmonterad i stötfångaren så det inte går att ta bort? Jag undrar nämligen för att jag är EXTREMT noga med min bil, självutnämnd bilvårdsexpert och bilvårdsentusiast. Spenderar en större del av min fritid med att hålla bilar fräscha, oftast bättre än många firmor, då det är min hobby, och jag har ingen tidspress på mig.

Anledningen till att jag undrar är för att jag ser hellre att man (skadeverkstaden) byter ut hela bakstöten mot en ny, fabrikslackad enhet, snarare än att man försöker lacka om denna. Då jag garanterat kommer märka skillnad, ev inte bli nöjd med resultatet. Är det så att plasten inte går att ta bort, så måste de ju självklart byta hela stöten, går den dock att ta bort misstänker jag att man kommer byta plasten, men sedan lacka om stötfångaren. Något jag gärna undviker. Ser helst att man byter till en ny del på en bil som gått 100mil, istället för att lacka om den.

Jag kommer annars täcka mellanskillnaden själv på den kostnaden som blir vid omlackad vs beställa ny färdiglackad.

Så, vad tror ni? Ber om ursäkt om jag låter arrogant eller sur, är oerhört less över hela situationen bara.

TLDR; Är den svarta "plasten" separat från det "lackade" på stötfångaren? Ser helst att man byter ut hela enheten, istället för att bara byta ut plasten och sedan lacka om resterande del, då jag garanterat kommer se skillnad mellan en handlackad stötfångare och en i övrigt robotlackad bil

Bild:
Bild
Senast redigerad av 1 douglinds, redigerad totalt 0 gånger.
#1225994
Du har all anledning att vara ledsen eftersom du verkar var extra noga med denna bil. Du begärde ju att slippa skruvhål för framskylten till och med. Tyvärr har jag inget svar på din fråga, ville bara visa medkänsla :wink:
#1226001
SvenB skrev:Du har all anledning att vara ledsen eftersom du verkar var extra noga med denna bil. Du begärde ju att slippa skruvhål för framskylten till och med. Tyvärr har jag inget svar på din fråga, ville bara visa medkänsla :wink:
Haha tack! Ja, jag är nästan för noga för mitt eget bästa, så hoppas detta blir löst på ett smidigt sätt.
#1226002
Stötfångaren tar en van med bort på 10 min, en privatperson kanske 20 min, ett lätt jobb. Kanske finns beskrivet i volvos monteringsmanualer hur
#1226004
Micce1980 skrev:Stötfångaren tar en van med bort på 10 min, en privatperson kanske 20 min, ett lätt jobb. Kanske finns beskrivet i volvos monteringsmanualer hur
Att den går att plocka bort lätt tvivlar jag inte på. Men det jag undrar är om plasten är separat från det lackade, dvs att de byter ut den delen, och lackar om det silvriga. Jag ser helst att man byter ut hela enheten.
#1226010
douglinds skrev:
Micce1980 skrev:Stötfångaren tar en van med bort på 10 min, en privatperson kanske 20 min, ett lätt jobb. Kanske finns beskrivet i volvos monteringsmanualer hur
Att den går att plocka bort lätt tvivlar jag inte på. Men det jag undrar är om plasten är separat från det lackade, dvs att de byter ut den delen, och lackar om det silvriga. Jag ser helst att man byter ut hela enheten.
AH! Ja den är separat, sitter ihop med clips. De bytte to.m ut till en ny på min V50 MY06 för tre år sedan när min skadades
#1226022
Micce1980 skrev:
douglinds skrev:
Micce1980 skrev:Stötfångaren tar en van med bort på 10 min, en privatperson kanske 20 min, ett lätt jobb. Kanske finns beskrivet i volvos monteringsmanualer hur
Att den går att plocka bort lätt tvivlar jag inte på. Men det jag undrar är om plasten är separat från det lackade, dvs att de byter ut den delen, och lackar om det silvriga. Jag ser helst att man byter ut hela enheten.
AH! Ja den är separat, sitter ihop med clips. De bytte to.m ut till en ny på min V50 MY06 för tre år sedan när min skadades
Okej, förstod det. Är väl oftast inte en dålig grej, då det klart är billigare att den byts ut separat. Förhoppningsvis kan de uppfylla mina krav ändå.
#1226030
Går säkert fint så länge man för en dialog med dem samt kollar så de skrivit in allt. Sen får man ju tyvärr kolla så allt är ok innan man hämtar ut den med.

Hoppas det blir fint sen i alla fall samt att din kollega har en skämsstrut på sig imorgon :wink:

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]