Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 246
#1375047
Fick en rejäl smäll för ett par dagar sedan och tror det är första gången jag hittar boven. Den låg intill torkarbladet och det var en dubb. Dom är rätt stora :x
av AndS
#1375063
En del av lösningen är att ni som åker runt utan stänkskydd bak och läser tråden sätter på sådana, då riskerar ni inte att skjuta sönder andras rutor.
Sedan får vi hoppas att andra tänker på liknande sätt så kan vi minska antalet förstörda framrutor och själva inte blir drabbade.
Vid större märke så har jag låtit reparera två sådana för att undvika framtida sprickor.
Om sedan rutorna är sämre/känsligare kan jag inte bedöma eller påverka. ;-)
av least
#1375074
En del av lösningen är att ni som får stenskott, inte ligger så nära framförvarande bil.

Stenen flyger inte aktivt emot er, den hänger i luften en kort stund, och ni kör in i den.
av Xanthopteryx
#1375081
Svar på de två senaste:
* Jag såg självklart till att få stänklappar monterade direkt innan leverans. Detta minimerar såklart att det smäller från andra men tyvärr ej helt riskfritt då jag råkat på att få stenskott av stänklappsförsedda bilar. men som sagt, det gör definitivt stor skillnad!
* Hur lätt är det att inte ligga för nära när alla jubelidioter (påtagligt många!) går in fyra meter framför bilen och därmed effektivt täpper till den lucka man har till framförvarande. Min grundregel är att ha 3 sekunder till framförvarande vilket tycärr innebär att man mycket har har ytterligare 5 bilar emellan på detta utrymme.
* Man kan faktiskt få stenskott från intilliggande fil - detta har hänt oss. Jävlar vilken smäll. Gick att laga men kratern var en halv cm i diameter! SOm tur var hade vi inte den bilen så länge (tillfällig bil) så oklart om rutan sprack ett tag efter lagningen.

Så, om alla sätter lappar på bilarna och så ger alla BLANKA F-N i att täppa till luckorna som folk skapar - de luckorna finns av en anledning!
Hur många här på forument lämnar minst 3 sekunder lucka när ni går in efter omkörning?
Hur många här på forument lämnar MINDRE än 3 sekudners lucka när ni går in efter omkörning?
På motorvägen innebär det nära 100 meters avstånd. Minst. Detta motsvarar i grova drag två mellanrum mellan de kantstolparna då de sitter med 50 meter emellan på raksträckor (och vissa motorvägsavsnitt 100 meter emellan men har märkt att det nära stora städer gärna blir 50 meter emellan så oklart var man drar gränsen där).
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1375100
Jag har fått stenskott från MÖTANDE bil på 2-1 väg. Det smäller till så in i hel-vete.
Håller med om att nästan alla bilar som kör om går in framför alldeles för tidigt.
90 km/h är det samma som 25 m/sek. Så dom som inte kan räkna till tre, kanske kan bedömma avstånd bättre?!
Jag tror nog att dessa personer knappast befinner sig på detta forum.
av 246
#1376093
Xanthopteryx skrev:Låg den kvar?!
Japp, den låg kvar men först fastnade den på rutan för att sedan falla ner till torkarbladet
Användarvisningsbild
av EjS
#1376445
När jag åkte autocamper i 2018 och fick stenskott (hyrbil) var självrisk 1.000 usd - så åkte på Walmart och köpte ett gör det själva kit för typ 8 usd.

Det lagades på en extrem varm p plats utan någon hjälpmedel et hemskt ställe på framrutan utan att det kunna synas efteråt.

Sedan upptäckte jag att samma kit kan köpas i T Hansen i Danmark för lite mer. Sedan dess har jag inte behövd åka på glasfirman. Har dock försäkring med 0 i självrisk - men kan laga smabbare än tiden det tar att åka på verkstaden.

Kanske liknande finns i Sverige.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Bluesky
#1492476
Har precis skaffat en XC40 2022 och har redan ett antal stenskott och nu en spricka. Kört 1000 mil ...Fått förklarat att de har tunnare rutor för att spara vikt....eh suck, kanske bättre att spara på annat vikt mässigt , men inte en framrutan då den tar mycket stryk.

Har aldrig under mina 40 års körning haft en spricka, så jag tror inte på otur, utan riktigt dåliga framrutor på XC modellerna nu. Volvo borde definitivt gå tillbaka till det tjockare glaset. Bolaget som byter rutan sa att det ökat markant med sprickor på de med tunnare glas.
Användarvisningsbild
av bem
#1492489
På min förra V70 MY14 blev det många frontrutebyten, många sprack i mitten i nederkant och sen sprack rutan än mer ganska snabbt. Jag har haft stänkskydd bak+fram på mina Volvo sen 2001. Att det kanske inte ser supersnyggt ut med stänklappar bryr jag mig inte om längre, fördelarna överväger vida de få nackdelar det kan vara. Förra veckan när jag var på väg till jobbet körde en V60 Cross Country utan stänkskydd förbi mig. Just som bilen passerat small det till i framrutan i min V90 MY22. Men inget ”jack” eller spricka i rutan tack och lov. Byta frontruta med sensorpaketet osv i överkant insidan rutan och HUD i min ruta också är nog ingen billig historia, men självrisken är 1600 kr för glasskada (Volvia) och det är väl överkomligt men lite svider det när det behövs tas i anspråk.
Försäkringsbolagen borde ge incitament att få ner glasskador, det är nog många miljoner om inte miljarder per år försäkringsbolagen måste punga ut med för glasskador. De kunde t.ex. ge lite rabatt på försäkringen om man har stänkskydd fram+bak för det bidrar till i det stora hela att hålla nere glasskador på andra bilar.

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]